Ben inmiddels 3 weken verder en de teller staat op bijna 8000km. De stoelen zitten ook op langere ritten goed, mis echter wel een beetje steun in snelle bochten (klaverblad bijvoorbeeld). De bewoners van de achterbank heb ik ook nog niet horen klagen over het comfort op langere ritten. Ik heb nog wel enkele observaties die ik wil delen: GPS: werkt over het algemeen goed, is (behalve de eerder genoemde opstarttijd) ook snel met het berekenen van alternatieve routes. Heeft me op de laatste lange rit toch zeker een uur files bespaard. Ondanks dat de auto in november is geleverd zijn de kaarten al verouderd. Sommige eenrichtingswegen zijn al meer dan een jaar lang van richting veranderd. Zelfs met een DomDom krijg je vaker nieuwe kaarten! Elektrisch etc.: E blijft spanning staan op de 12V aansluitingen als de motor uit is. Kan ik dit op een of andere manier veranderen? Ik moet nu iedere keer de stekker eruit halen om te voorkomen dat de akku leeggetrokken wordt. Bij het afsluiten van de auto zou ik graag ook de spiegels inklappen. Dit kan ik nu alleen via de sleutel en niet via mijn nieuwe vriendin, Kessy. Kan ik dit via het setup menu wijzigen? Dan nog iets heel bizars: in mijn eerste post had ik al vermeld dat de passagiersstoel soms zelf van instelling verandert. Het komt voor dat hij 's avonds in een rechtop positie gebruikt is geweest en 's ochtends met de rugleuning ver naar achteren staat. Ik dacht eerst dat dit door toevallig aanraken van de verstelknoppen bij het instappen kwam, maar dit is zeker niet het geval. Iemand een idee? Brandstofverbruik: Uiteraard helpt het om langere ritten te maken aan lagere snelheden om het verbruik te drukken. Tijdens verplaatsingen in Nederland, met snelheden iets boven de toegestane limieten, haal ik 15 à 16 km/l. Op lange stukken in Duitsland aan 150-160 km/h kom ik volgens de boordcomputer op 14 km/l. Rekening houdend met de afwijking BC/werkelijk (spritmonitor) van 5% is dit niet onaardig tijdens de inrij periode. Kofferbak: ik was met de S-Max zeer verwend op dit vlak. Ik kon eindeloos zaken in de bak gooien en hij leek maar niet vol te komen. Met bijna 600 liter is de Superb zeker niet klein te noemen, maar het laden vergt enige planning. Ik heb iets gelezen over aangepaste tassen, die de ruimte optimaal benutten (www.car-bags.nl). Heeft iemand hier ervaring mee? Als nadeel van een dergelijk systeem zie ik dat eens de tassen volzitten er geen bruikbare ruimte meer is. Ik heb bijna altijd een extra 5l kan met ruitensproeiervloeistof bij me en 1 of 2 fototassen. Waar laat ik die als ik 6 op maat gemaakt tassen heb? Zijn er andere tassen/koffers (bijv. 8 kleinere) die de ruimte vullen en waarbij ik nog de flexibiliteit heb om 1 niet mee te nemen en deze ruimte te vullen met de sproeivloeistof en de fototassen? In mijn eerste post had ik ook gemeld dat ik op zoek was naar een donkerblauwe of anthracietgrijze kleur. Ik heb recent een Tsjechische Superb FL in de kleur "Titan" gezien. Jammer dat deze niet in België leverbaar was op de FL. Combinatie interieur/exterieur zou dan veel beter passen.