Wat ik eerder bedoelde was: je focust zo op die bougies, maar eigenlijk is alles toch gewoon zo duur. Voor de werktijd die een dergelijke beurt inneemt, heb je bij een kleinere garage gewoon ergens een bedrag van 300 euro, alles in. Dat verschil zit heus niet alleen in die bougies. En dat weet je op voorhand, dat gewoon alles duurder is bij de dealer. Toen ik onlangs een nieuwe wagen ging kiezen zaten er bij de Skoda dealer 2 verkopers, mooie showroom, enz. Bij de Fiat garage kwam de baas uit zijn werkplaats. Ik hoef geen helderziende te zijn om te weten waar ik het meeste voor diezelfde bougies ga betalen… Je kan eenzelfde topic openen voor een luchtfilter, oliewissel, enz… Je kan daar over discussiëren, is het gerechtvaardigd dat die grote garages meer aanrekenen voor hetzelfde werk? Misschien liggen de kosten veel hoger per verkochte wagen, of misschien nemen ze gewoon meer winst omdat de mensen graag mooie showrooms zien. Het lijkt me een heuse klus om te gaan bepalen hoeveel winst er nu in die bougies zit. Misschien moeten we de jaarrekeningen even gaan uitpluizen. Dan zou je kunnen inschatten of er nu over het algemeen veel winst gemaakt wordt of niet. Maar dan stuiten we weer op morele grenzen: mag een dealer, die 15 mensen tewerkstelt niet meer verdienen dan de dorpsgaragist die in zijn eentje werkt? Het lijkt me eenvoudiger dat je gewoon op basis van je factuur beslist bij wie je langsgaat