Beste vrienden, ik ben nieuw op het forum, vandaar mijn late reactie. ik zou graag een algemene opmerking maken bij het gebruik van LEDs in autos. Ik ben electrotechnisch ingenieur en heb enige ervaring met het ontwerpen en bouwen van gecalibreerde lichtbronnen voor electro-optische meetapparatuur, niet direct autotechniek maar het komt in de buurt. Belangrijk om te weten is dat LEDs hun goed eigenschappen slechts bewaren op lange termijn als ze op de juiste (lage) temperatuur kunnen werken. LEDs die te warm worden verouderen zeer snel. Het resultaat is een sterk verminderde lichtopbrengst: de LED werkt nog wel maar geeft minder dan de helft tot 1/3 licht tov het origineel. Voor interieurverlichting zal dat nog wel meevallen maar geef geen geld uit aan H1 of H4 lampvervangende modules, die kunnen de geleverde warmte niet voldoende afvoeren. De maximum tenperatuur van een LED waarboven schade opteedt ligt tussen de 100 en 150 graden celcius . Als ik een snelle schatting doe voor een H1 vervangmodule kom ik in de buurt van 300 gr. Om LEDs te gebruiken in koplampen moet het hele ontwerp aangepast zijn hiervoor en moet er terdege rekening gehouden worden met de thermische aspecten. In deze ontwerpen worden LEDs steeds tegende achterkant of tegen de bovenkant van het lichtblok gemonteerd zodat ze thermisch verbonden zijn met een koelblok. Het licht komt steeds indirect via reflectors.