Bij de kilometerstand van jouw auto (evenals die van mij) lijkt me dat wel heel snel. Bij een koude start hoor je altijd even iets meer geluid, hydraulische klepstoters en kettingspanners hebben een paar seconden geen oliedruk. Ik hoor het bij mijn auto ook, de laatste paar dagen hoor ik wel een ander geluid, wat volgens mij in de uitlaat zit, het lijkt onder de auto vandaan te komen en klinkt als een vibrerend hitteschildje of zo iets. Het is alleen bij een bepaald toerental, zo rond de 1200 toeren en vanmorgen was het goed te horen omdat hij weer eens startte met een iets verhoogd toerental (ook zo'n mysterie) gisteren hoorde ik het bij optrekken in zijn 1 ook op dat toerental, bij overschrijden van dat toerental of overschakelen naar 2 is het meteen weg. Helaas krijg je per dag maar 1 kans van een paar seconden om het te horen want bij de eerste paar graden opwarming is het al weg, ik ga hem nog maar eens starten met portier en motorkap open, of laat mijn vrouw starten zodat ik goed kan horen of het nou van de motor komt of van de uitlaat. Mijn gevoel (en vroegere ervaring als automonteur) zegt me dat het dat laatste is. En daarbij, ik denk dat de kilometerstanden van onze auto's veel te laag zijn voor een versleten ketting, gezien het feit dat Volkswagen al op de hoogte was van problemen met kettingen en spanners voordat onze auto's gemaakt werden. Tien tegen één dat er bij ons al verbeterde exemplaren gemonteerd zijn. Volkswagen zou wel heel stom zijn als dat niet zo is. Het imago van Vw loopt wel een enorme klap op door deze kwestie, als ik dit allemaal gelezen had voordat we in oktober een keuze maakten hadden we misschien toch gegaan voor een Toyota of zo. En zo zullen er nu veel meer potentiële klanten zo over denken. Ook al lopen we zelf geen enkel financieel risico, toch zit het me niet helemaal lekker, maar dat heeft meer met de vakantie te maken. We hebben de stap genomen voor een nieuwe auto omdat we de vorige in de vakantie met caravan niet comfortabel vonden, maar daarmee ook niet helemaal meer vertrouwden. Vakantie en caravan waren eigenlijk de hoofdreden om voor het eerst met een nieuwe en (voor ons) zo dure auto te gaan rijden en nu rijden we met een auto waar je bij de koude start al begint met luisteren naar gevaarlijke rammels. Ondanks dat het een hele fijne auto is neemt dat toch een stukje van het plezier weg. Als het hier gebeurt kan het me niet zo schelen, maar straks in die vier weken wel. Het zou mij geruststellen als ik bevestiging zou hebben dat a: de motoren van eind 2011 al af fabriek verbeterde kettingen en/of spanners hebben en b: dat het geluidje aan onze auto gewoon van een vibrerend hitteschildje komt. Misschien voor punt a maar eens bij de dealer informeren, punt b kunnen ze alleen maar horen als hij steenkoud is en het dan toevallig ook net doet als zij hem starten, en om hem daar nu dagen neer te zetten... Ik heb nog zeven weken voor we weggaan.