Het is denk ik wel enigszins te verklaren, dat verschil tussen handbediende versus climatronic. Zodra de regelunit bemerkt dat de auto (te) warm is, (zoals na het bakken in de zon), wordt gelijk volle capaciteit blowers en koelend vermogen ingeschakeld, om het interieur zo snel mogelijk om de ingestelde waarde te krijgen. Want even later voel je (en zie je) de intensiteit van de luchtstroom minder sterk, en de temperatuur van de uitgeblazen lucht weer wat minder koud worden. En op langere trajecten (als de auto al op de juiste temperatuur is), is het makkelijker om de temperatuur aan te houden. Je merkt het zelfs als je b.v. onder een bewolkte hemel rijdt, versus felle zon. Vandaar ook de aanwezigheid van een heel arsenaal aan temperatuur- en zonneintensiteits sensoren, verdeeld door de auto. Zelfs de verdeling van de luchtstromen wordt dynamisch aangepast aan de te bereiken temperatuur. En bij de wat duurdere auto's, 2-zônes of zelfs 4-zônes per compartiment binnen de auto nog enigszins variabel. Maar ik moet zeggen, ik rijd al jaren met een climatronic unit (Golf III, Golf IV, O2, Roomster) en het werkt uit de kunst! Temperatuur instellen en je hebt er geen omkijken meer naar. Heerlijk constante temperatuur, wel zo prettig.