Er zijn volgens mij 2 belangrijke punten die niet op 1 hoop mogen worden gegooid. Ten eerste zijn de sociale media niet meer weg te denken en zullen ze op 1 of andere manier blijven bestaan. Ten tweede is het koppelen van sociale media aan "merken" onjuist. Economisch gezien zijn de klanten en gebruikers niet meer gebonden aan een virtuele markt zoals de sociale media dat nu lijken te zijn (FB, Linkin etc). Men springt van de ene op de andere omgeving over (hype?). Daarmee is al vrij snel verklaard waarom de beursgangen van FB en Groupon op de langere termijn mis moeten gaan. Bij de waardebepaling gaat men uit van de toekomstige waarde van een klant of gebruiker terwijl die bij wijze van spreke morgen weg kunnen zijn of ergens anders kunnen zitten. Laten we immers niet vergeten dat het virtuele gebruikers zijn die veelal onder een alias / alter ego opereren zonder 1-op-1 relatie met de echte wereld. Een dramatisch voorbeeld hiervan is immers dichtbij te vinden. Het "oer-hollandse" hyves was een jaar of 2-3 geleden bijzonder hot en is nu EOL omdat de gebruikers nu gewoon ergens anders zitten. Met FB zal het niet anders gaan. De gebruikersvoorwaarden laten een megalomane big brother mentaliteit zien en vroeg of laat komt men erachter dat het misschien wel zo vriendelijk lijkt, maar dat het in het kader van de privacy de absolute horror is. Dan zullen veel mensen "hun maatregelen nemen", weggaan of (als ze verstandig zijn) niet alles meer hierin vastleggen of misschien bewust verkeerde informatie vastleggen. Daarmee wordt de marketingwaarde van FB immers gemarginaliseerd, is de informatie nog juist of is die verkeerd. Over 2 of 3 jaar komt er gewoon een nieuwe versie van FB en springt iedereen weer over omdat me FB beu is. De kans is dus groot dat FB over 2-3 jaar ook gemarginaliseerd is.... Voor de aandeelhouders is het dan over en uit en moet men weer op zoek gaan naar andere hype-bedrijven. Frapant is trouwens dat Google zich als een stabiele factor heeft weten te houden. Daar heeft men tijdig de diversificatie en innovatie gezocht. Maar het is op zich frapant hoe slordig mensen met hun persoonlijke gegevens (=identiteit) omgaan. Men wil in het kader van de privacy niet dat de overheid ook maar iets op "straat" laat liggen, maar men schreeuwt het miljoenen anderen "persoonlijk" en vrijwillig achterna zonder dat men er überhaupt nog controle over heeft wie wat en hoe te weten komt.