Ga naar inhoud

Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Vandaag
  2. Dit heb ik inderdaad wel eens gezien, maar soms ook op andere fora meegemaakt, maar alles lijkt nu gewoon goed te werken.
  3. Gisteren
  4. Ik heb enkele keren gehad dat ik volledig was geblokt door forum Werd ik door forum software als spammer of zoiets gezien had je toen over. Daar heb ik laatste jaar geen last meer van. Dat trage plaatsen van berichten lijkt nu goed te gaan zoals het behoord te zijn Maar ben even voorzichtig optimistisch , want in verleden is dat wel vaker geweest en kwam het toch weer terug. Maw we houden het in de gaten met zijn allen
  5. EdK

    Dakrails van Yeti

    Men zegt dat je het zwart ook weer naar boven krijgt door het voorzichtig te verhitten met een elektrische verfstripper. Zelf nog niet uitgeprobeerd , maar je zou het op een plek uit zicht kunnen proberen....
  6. In de modelstudio van Škoda Design krijgen ideeën van ontwerpers hun eerste tastbare vorm: een kleimodel. En hoewel steeds meer digitale technieken worden toegepast, blijft dit handwerk een onmisbare stap in het ontwerpen van nieuwe Škoda-modellen. Speciale boetseerklei wordt al tientallen jaren gebruikt in de auto-industrie. Het is makkelijk te bewerken, stevig genoeg voor nauwkeurige vormen, en relatief snel aan te passen. Toch kost het maken van zo’n kleimodel weken tot zelfs maanden werk – zelfs met digitale ondersteuning. “In de afgelopen tien jaar is dit proces sterk gedigitaliseerd. Daardoor kunnen we nu veel sneller en efficiënter werken,” zegt Martin Bogner, hoofd Design Modelling en Digitalisering bij Škoda. “Tóch blijven we kleimodellen gebruiken. Juist de mix van digitale tools en traditioneel vakmanschap zorgt voor een goed ontwerp." De basis is een skelet van schuim en metaal. Daarover komt een dikke laag klei, van zo’n 4 centimeter. Die moet eerst worden opgewarmd tot 60 graden in speciale ovens om zacht en kneedbaar te worden. Per model is ongeveer tweeduizend kilo klei nodig, verdeeld over meerdere lagen. De eerste laag van 10 millimeter wordt door zes modelleurs in ongeveer twee uur aangebracht. Daarna moet de klei uitharden – soms een hele nacht. “Wanneer er klei wordt aangebracht op reeds afgekoelde klei, gaat het proces sneller – een nieuwe laag heeft dan ongeveer twee uur nodig om uit te harden”, aldus Mick Allbutt, een van de modelleurs. Precisiewerk: frezen en finetunen Als de klei hard genoeg is, komt de freesmachine in actie. Die gebruikt digitale data om de basisvorm van het model uit te snijden. Alleen al het frezen van één helft van de auto kan 20 uur duren. Toch bereikt de machine niet elk hoekje. Onbereikbare plekken worden met de hand bewerkt – met messen, raspen, schrapers en flexibele spatels. Modelleurs controleren vormen met hun ogen en voelen oneffenheden met hun handen. Tape wordt gebruikt om naden en lijnen te markeren, waarna die met precisie worden uitgesneden. Kleine designaanpassingen zijn snel te realiseren: soms in een paar uur. Onderdelen en interieur Naast het hoofdmodel werken specialisten aan losse onderdelen, zoals koplampen en luchtroosters. Vaak worden deze met een 3D-printer gemaakt en daarna met de hand verfijnd. Interieurdelen worden soms bekleed of gepolijst, en bestaan vaak uit meerdere in elkaar passende delen. “Zelfs een luchtrooster is een klein puzzeltje dat uit meerdere stukjes bestaat,” zegt Dušan Stejskal. Kleuren en lak Veel onderdelen worden handmatig gespoten. Škoda heeft een eigen lakafdeling waar gewerkt wordt met matte, glanzende en metallic afwerkingen. Het mengen van kleuren gebeurt puur op het oog. “We maken proefstaaltjes en stemmen de juiste tint af met de ontwerpers,” vertelt spuiter Oldřich Chalupa. Volledig gespoten kleimodellen zijn zeldzaam, maar als het gebeurt, wordt een speciaal proces gebruikt om te zorgen dat de lak goed hecht. Is de auto eenmaal gelakt, dan is het ontwerp vrijwel afgerond. Sommige modellen krijgen een plek in het Škoda Museum, als bewijs van hoe elk ontwerp begint: met klei, gevoel voor vorm, en een scherp oog voor detail. Lees ook: In deze ruimte ontstaat jouw nieuwe Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  7. Afgelopen week
  8. Bestaat cockpitspray nog? Tekst over glad worden klopt wel, maar lijkt echt uit de vorige eeuw te komen. Wattenstaafjes komen nooit helemaal in de hoekjes, dus voor mij geen goed alternatief (ik gebruik óf een microvezeldoek, óf een kwast)
  9. VAG-man

    IMG_0803.jpeg

    Prachtige kleur.
  10. Met je Škoda rijd je op zaterdag naar de fitness. Na een intensieve sportsessie stap je snel weer in, want de wekelijkse boodschappen wachten niet. Alleen die sportschoollucht … Hoe krijg je die weer uit je auto? Rommel eruit Verwijder eerst alle losse spullen zoals bonnetjes, pennen, snoeppapiertjes en muntjes. Zo voorkom je dat ze vast komen te zitten in de stofzuiger. Vergeet ook niet je sportkleding uit de auto te halen. Ventileren Zet de ventilatie 30 minuten op recirculatie. Of zet simpelweg alle ramen open en laat de auto goed doorluchten. Doe dit het liefst op een droge, zonnige dag met een lichte bries. Je zult merken dat je auto al een stuk frisser ruikt. Niet fris genoeg? Online zijn er genoeg geurverwijderaars te vinden die de beslissende klap uitdelen. Stofzuigen Haal de vloermatten eruit en pak eerst het tapijt aan. Stofzuig grondig, ook ónder de stoelen – schuif hiervoor de stoel zo ver mogelijk naar voren en achteren. Klop eventueel met een borstel op het tapijt om hardnekkig zand los te maken. Vergeet de bagageruimte en deurvakken niet. Ga bij (kunst)leren bekleding voorzichtig te werk om krassen te voorkomen. Vloermatten reinigen Klop nu de vloermatten uit, stofzuig ze en schrob ze daarna met lauw water en een milde reiniger. Gebruik bij voorkeur een waterstofzuiger. Zijn de matten versleten? De Škoda-dealer helpt je graag aan een nieuwe, originele set. Dashboard schoonmaken Gebruik allesreiniger en een microvezeldoek. Kleine kwastjes of wattenstaafjes helpen om hoekjes en roosters schoon te maken. Gebruik liever geen cockpitspray op het stuur, de versnellingspook en de pedalen – die worden spekglad. Bekleding verzorgen Gebruik speciale reinigers voor het leer op de stoelen en het stuur. Leer hoort mat te blijven en soepel aan te voelen. Vergeet de deurbekleding niet, mocht-ie ook uit leer bestaan. In nieuwe Škoda-modellen vind je geen dierlijk leer meer, maar een duurzame variant hiervan. Ramen en spiegels Gebruik glasreiniger om vette aanslag te verwijderen, vooral van de voorruit. Dit geldt ook voor de buitenspiegels. In het uiterste geval kun je nog een ozonbehandeling door een externe partij overwegen. Hierbij wordt een speciale generator in de auto geplaatst die zuurstof omzet in ozon. Dit gas is onschadelijk, behalve voor geurdeeltjes, bacteriën, virussen en schimmels. Na ongeveer drie kwartier wordt ozon weer zuurstof en ruikt je auto als nieuw. Lees verder: Kun je een elektrische auto wassen met een hogedrukreiniger? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  11. Wat een onzinnig commercieel gewauwel, ik zie een silhouet van wat gewoon een hedendaagse combi van de VAG-groep is van formaat Superb/Passat. De neus heeft een ronding zoals je die al jaren ziet, de koplampen lijken ook niet echt afwijkend, licht aflopende daklijn, met spoilertje aan het eind van het dak, achterlicht komt misschien iets meer naar voren dan tot nu toe gebruikelijk bij Skoda, relatief kleine achterruit, kortom 'what's new?'
  12. Eerdere
  13. Had ook ineens dit probleem. Had al allerlei visioenen van een rekening van de dealer. Het stappenplan van PC-fre@k gevolgd en de verbinding is hersteld. Bedankt!
  14. Ik probeer het nog een keer: nu gebeurt het niet. Raar 😄
  15. Kom mij niet bekend voor van alle tests. Ik weet alleen dat de software wel wat doet met 2 reacties na elkaar door dezelfde persoon, maar daar was hier geen sprake van en nog zie je niet de eerste tekst in het veld (waar ik dit nu type). Even in de gaten houden dus.
  16. wat wel gek is: ik wilde reageren op jouw laatste bericht, en als ik dan in het tekstveld klik, staat ineens mijn tekst uit mijn vorige bericht er weer. dit dus: "lijkt erop dat het nu beter gaat. Hopelijk blijft dat zo!"
  17. Ik kan het ook niet meer reproduceren nu. Op diverse tijden getest, vanaf meerdere plekken op meerdere devices/OS/browers.
  18. lijkt erop dat het nu beter gaat. Hopelijk blijft dat zo!
  19. Designstudie is nieuwste evolutie van de Modern Solid designtaal en gebaseerd op 130 jaar traditie en expertise van Škoda AutoWereldpremière van de Škoda Vision O vindt begin september plaats in MünchenŠkoda geeft de eerste details vrij van de Vision O, die begin september in München zijn debuut maakt. De studie biedt een vooruitblik op de toekomst van het merk in het stationwagen segment en markeert een volgende stap in de evolutie van de Modern Solid designtaal. Hij weerspiegelt ook de 130 jaar durende tradities van Škoda en benadrukt de toewijding van het merk aan duurzame innovatie. De Vision O valt direct op met zijn gestroomlijnde en onderscheidende silhouet. Het Modern Solid design wordt gekenmerkt door verfijnde contouren, een aerodynamische carrosserie, een steil aflopende voorruit en het voor de stationwagons van Škoda kenmerkende licht aflopende dak. De naam van de Vision O verwijst naar het concept van circulariteit — een holistische benadering van recycling en hergebruik van componenten, gericht op het minimaliseren van impact op het milieu. De concept car blinkt ook uit met zijn hoogstaande functionaliteit en gebruikservaring. In zijn 130 jarige bestaan heeft Škoda een rijke traditie opgebouwd met innovatieve en succesvolle stationwagens, waarop De Vision O voortborduurt. Deze rijke nalatenschap van Škoda bevat iconische modellen zoals de historische L&K 110 met zijn variabele carrosserieopties, de Škoda 1101 Tudor Station Wagon (STW) met een neerklapbare achterbank, of de Škoda 1200/1201/1202-familie. De meest succesvolle stationwagen is de Škoda Octavia Combi die in 1960 zijn debuut maakte. Sinds 1996 zijn er van de moderne Octavia Combi inmiddels meer dan 3 miljoen exemplaren geproduceerd, verspreid over vier generaties. Daarmee is het de bestverkochte stationwagen in de geschiedenis van Škoda. Uiteraard met de Škoda Superb Combi, gelanceerd in 2008, op een goede tweede plek. Klaus Zelmer, CEO van Škoda Auto: "De Škoda Vision O laat zien welke koers we willen inslaan met onze stationwagens – met focus op nieuwe technologieën, duurzaamheid en onze jarenlange expertise in dit segment. Deze concept car markeert een van onze belangrijkste stappen in de verdere ontwikkeling van onze designtaal tijdens deze overgangsperiode in de automotive wereld. Hiermee positioneren we ons om een toonaangevende speler te blijven in het stationwagen segment, waarin Škoda Auto al sinds de jaren 20 actief is. We kijken ernaar uit om dit concept begin september 2025 aan de wereld te presenteren en daarmee een nieuw tijdperk voor Škoda Auto in te luiden." De Škoda Vision O wordt begin september 2025 in München onthuld. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  20. Lijnzaadolie: ok, dat ga ik eens proberen.
  21. Na een uur of wat klussen is er achter de schermen van alles veranderd wat de performance ten goede moet komen. Laten we de komende dagen eens even kijken hoe het nu gaat! (of de vertraging bij het toevoegen van je reactie weg is).
  22. Dit keer herken ik wat jullie aangeven. Had het tijdens het onderhoud ook een paar keer. Maar jij Ed hebt (al langer) momenten dat je helemaal niks kon plaatsen toch?
  23. Reden dat ik met de Fabia 4 in Heereveen terecht ben gekomen Ook wel een grote toko maar naar mij toe een stuk klant vriendelijker dan me oud dealer in Pénd Tsja was Lakeman er nog maar gewoon
  24. Dit is al een langlopend probleem En af en toe dan lijkt het of het is verholpen, maar helaas komt het toch steeds weer terug
  25. Grand Départ in Vannes (Bretagne), daarna door Bretagne, het Massif Central en de Alpen154 rensters, 22 teams, 9 etappes over 1.165 km met 17.240 hoogtemetersŠkoda levert 32 volledig elektrische en plug-in hybride voertuigen aan de organisatorenGroene trui en kristallen trofee opnieuw verzorgd door Škoda DesignVoor het vierde jaar op rij is Škoda de officiële hoofdsponsor van de Tour de France Femmes avec Zwift. Van 26 juli tot en met 3 augustus 2025 rijden 154 rensters uit 22 teams een recordlange koers van negen etappes, ondersteund door elektrische en plug-in hybride Škoda’s. Dit jaar zijn de negen etappes verspreid over 1.165 kilometer met maar liefst 17.240 meter aan hoogteverschil. De race begint in het Bretonse Vannes en eindigt ruim een week later in het hooggelegen Châtel, diep in de Alpen. De Tour start met twee heuvelachtige ritten in Bretagne (Vannes–Plumelec en Brest–Quimper), gevolgd door vlakke etappes richting Angers en Poitiers. Grand Départ en routeHalverwege de week rijdt het peloton via het Massif Central naar Clermont-Ferrand, waar de eerste echte bergrit naar Ambert wacht. Daarna volgt een overgangsetappe naar Chambéry, gevolgd door twee zware Alpenritten die de Tour op spectaculaire wijze afsluiten. Dit jaar is een stevig parcours uitgezet. Etappe 8 voert het peloton van Chambéry naar het skioord Saint-François-Longchamp. Onderweg wacht één van de legendarische reuzen uit het profwielrennen: de Col de la Madeleine. Deze bergklassieker, bekend om zijn steile stukken en adembenemende uitzichten, zorgt voor een eerste serieuze schifting in het klassement. In etappe 9, de grote finale, trekken de rensters van Praz-sur-Arly naar het hooggelegen Châtel. De slotrit is zwaar én strategisch, met onder meer beklimmingen van de Col de Joux Plane en de Col du Corbier. Het is een koninginnenrit van formaat, waarin het klassement definitief wordt beslist – en alleen de allersterksten overeind blijven tot aan de finish. Met deze twee zware bergetappes in het slot belooft de Tour de France Femmes 2025 spannender en uitdagender dan ooit te worden. Elektrisch wagenpark van ŠkodaŠkoda voorziet de organisatie dit jaar van een wagenpark van 32 geëlektrificeerde modellen, bestaande uit de volledig elektrische Enyaq en de plug-in hybride Superb iV. De tourdirectie leidt de koers vanuit een volledig elektrische Škoda Enyaq, uitgerust als mobiel commandocentrum. Tijdens de race kunnen fans een bezoek brengen aan een mobiel café in de volledig elektrische Škoda Elroq. Daarnaast laat Škoda de Elroq Respectline zien, die de kernwaarden van het merk – respect, diversiteit en inclusie – laat zien. Fans kunnen de race volgen en genieten van een kijkje achter de schermen op WeLoveCycling.com, waar de rubriek ‘Find Your Tour’ tips, advies en wedstrijden biedt. Updates zijn ook beschikbaar via een nieuwe club op het Instagram-profiel van het platform. Sponsor van de Groene TruiDaarnaast is Škoda prominent aanwezig in het wedstrijdbeeld. Net als in eerdere edities sponsort de Tsjechische autofabrikant de groene trui voor de leider in het puntenklassement. Škoda is al jaren sponsor van de Groene Trui voor de leider in het puntenklassement en geeft ook de trofee aan de winnaar van het puntenklassement. De beker van dit jaar is gemaakt van groen kristal en heeft een speciaal Škoda-logo ter ere van het 130-jarig bestaan van het merk. De trofee is ontworpen door de ontwerpafdeling van Škoda. Škoda sponsort inmiddels meer dan twintig professionele en amateurkoersen wereldwijd, waaronder La Vuelta, De Waalse Pijl en L’Étape by Tour de France – het populaire evenement voor amateurwielrenners. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  26. Ik kan in ieder geval weer posten. Het duurt alleen een eeuwigheid voordat een post daadwerkelijk geplaatst wordt als ik op "reactie toevoegen" klik.
  27. Hahaha jazeker! Altijd mooi die filmpjes.
  28. VAG-man

    Dakrails van Yeti

    Heb het nog eens doorgelezen. Lees nu dat het om een kunststof kapje gaat en niet de dakrails. Mijn dakrails is in RVS kleur zonder laklaag, vandaar dat ik zei behandelen met Commandant. Mijn ervaring met zwart kunststof behandeling is om bijvoorbeeld bij de Kruidvat een flesje lijnzaadolie te kopen. Vervolgens hooguit vaak enkele druppels op een katoenen doek en verdelen over het zwarte kunststof. Let op zéér dun aanbrengen, anders trekt het stof of zand aan. Het moet er intrekken niet op liggen.
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe