Er waren de afgelopen periode wat problemen met het posten van nieuwe berichten en het registreren van nieuwe accounts. Deze problemen zijn inmiddels verholpen! Excuus voor het ongemak.
Alle activiteit
Deze stream update zichzelf
- Vandaag
-
Waarom Škoda zoveel tijd besteedt aan de stroomlijn van auto’s
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Hoe de lucht langs de auto glijdt, is belangrijk voor een zo laag mogelijk verbruik en een stille, comfortabele rit. Daarom let de afdeling aerodynamica van Škoda op elk detail. Zoals bij de Škoda Enyaq, het meest gestroomlijnde model. Met een Cw-waarde (luchtweerstandscoëfficiënt) van 0,225 behoort de nieuwe Škoda Enyaq Coupé tot de beste auto’s in zijn klasse. En ook de reguliere Škoda Enyaq doet het goed, met een luchtweerstand van 0,245. Vooral voor een SUV is dat opmerkelijk laag. Beide modellen profiteren hiervan met een grote actieradius, tot maar liefst 589 kilometer* voor de Enyaq Coupé. Bij hogere snelheden draagt luchtweerstand namelijk aanzienlijk bij aan de totale rijweerstand – en dus ook aan het energieverbruik. Om je een idee te geven: bij 120 km/h wordt zo’n 80 procent van de energie verbruikt om de luchtweerstand te overwinnen. Om die weerstand zo laag mogelijk te houden, steken Škoda-ingenieurs letterlijk duizenden uren in het virtueel simuleren van de luchtstroming rond de auto. Daarna worden de resultaten gecontroleerd in de windtunnel. Een goed voorbeeld is de nieuwe Enyaq met de nieuwe Modern Solid-designtaal. “De nieuwe motorkap zelf speelt geen grote rol, want dat is niet de plek waar de lucht het eerst de auto raakt”, legt Štěpán Janda uit, die samen met zijn collega’s aan de aerodynamica heeft gewerkt. “Het zogenaamde stagnatiepunt – het gedeelte waar de lucht het meest direct op de auto botst – ligt iets lager, ongeveer ter hoogte van de kentekenplaat. Daar splitst de luchtstroom zich op en kiest verschillende routes rond de auto.” Een andere belangrijke luchtstroom verloopt ónder het kenteken – via het koelrooster, waar lucht naar verschillende radiatoren stroomt. Bij de nieuwe Enyaq en Enyaq Coupé is het rooster zó ontworpen dat er alleen de precieze hoeveelheid lucht doorheen komt die nodig is voor een betrouwbare koeling. “Vergeleken met het vorige ontwerp is de opening geoptimaliseerd en verkleind, omdat we de luchtgeleiding naar de radiatoren hebben verbeterd en beter afgesloten. Er lekt geen lucht meer weg via de zijkanten,” vertelt Štěpán over de aanpassingen. “Ook het materiaalgebruik speelt een rol: harde kunststoffen zorgen voor een precieze geleiding, zacht plastic voor een goede afdichting.” Meeste turbulentie rond de wielen Een ander belangrijk element zijn de ‘Air Curtains’ – luchtopeningen aan weerszijden van de voorbumper die de luchtstroom naar buiten langs de wielen leiden. Zo ontstaat een soort luchtgordijn. “Rond de wielen ontstaat de meeste turbulentie, wat de luchtweerstand verhoogt”, vervolgt Štěpán. “Alleen al op dit punt wonnen we vier duizendsten aan luchtweerstandsverbetering.” De nieuwe motorkap bracht ook een verbetering met zich mee: deze is aan de voorkant nu meer afgerond, wat mogelijk werd door het nieuwe grilleontwerp. Formaat van een wasmachine Ondanks de complexheid, zijn de resultaten indrukwekkend: zowel de Enyaq als de Enyaq Coupé presteren aerodynamisch geweldig. “De Enyaq Coupé ondervindt net zoveel luchtweerstand als een vierkant bord van 70 bij 70 centimeter in de wind”, zegt Štěpán. “Dat is ongeveer het formaat van een wasmachine. En dat terwijl de auto natuurlijk veel groter is.” De achterkant van de auto speelt eveneens een grote rol, al is deze bij de facelift ongewijzigd gebleven. Toch zorgt juist die vorm voor het verschil tussen beide modellen. “De meest aerodynamische vorm is een druppel, en de Enyaq Coupé komt daar dichter bij in de buurt” legt Štěpán uit. Wervelstorm Achter de auto ontstaat een soort wervelstorm – een gebied met turbulentie en onderdruk dat als het ware aan de auto trekt en hem vertraagt. Een hoge, steile achterkant zoals bij een traditionele SUV biedt hier meer ruimte voor dan de vlakkere achterkant van een coupé. De Enyaq en Enyaq Coupé hebben beide duidelijk gedefinieerde breeklijnen aan de achterzijde. De lucht volgt de carrosserievorm zo goed mogelijk en laat pas los op scherpe hoeken of randen. Ingenieurs ontwerpen daarom speciale ‘trailing edges’: plekken waar de luchtstroom gecontroleerd loskomt en zo min mogelijk verstoring veroorzaakt. Soort alchemie “Vanuit aerodynamisch oogpunt is het ideaal om de voorkant van een auto zo rond mogelijk te maken en de achterkant juist scherp af te werken. Tegelijkertijd moeten we rekening houden met het design en de functionaliteit van talloze details. Daarom is aerodynamica een soort alchemie: het is altijd een compromis tussen vormgeving, techniek en prestaties”, besluit Štěpán. Lees verder: Deze 3 oude Škoda-modellen plagen de lucht *Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, accu leeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag. Werkelijke laadtijden kunnen afwijken door het gebruik van andere laadpunten en de capaciteit van het gebruikte laadpunt. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel - Afgelopen week
-
Vision O: de toekomst van de Škoda stationwagon krijgt vorm
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Škoda laat beetje bij beetje meer zien van de Vision O, een studiemodel dat vooruitblikt op de volgende generatie stationwagons uit Mladá Boleslav. Op 8 september 2025 wordt hij officieel onthuld in München, maar nu al krijgen we een goed beeld van het exterieur. Na eerder het silhouet al getoond te hebben, deelt Škoda nu close-ups van de buitenkant. In een korte video zien we slanke T-vormige achterlichten, een aflopende daklijn met gesplitste achterspoiler, en prominente Škoda-letters samen met het Vision O-logo op de achterklep. Verder vallen de stoere bumpers en opvallende B-stijl op, die naadloos overgaat in het achterste deel van de carrosserie. Exterieurdesigner Jounggeen Kim vertelt dat hij zich liet inspireren door iconen uit Škoda’s eigen rijke historie die al 130 jaar lang voortduurt – denk aan de Škoda Yeti en Roomster. Niet toevallig twee modellen die eigenzinnig oogden, en precies dat lijkt ook de bedoeling bij de Vision O. De conceptcar markeert de volgende stap in Škoda’s nieuwe Modern Solid designtaal. Daarbij draait alles om eenvoud en functionaliteit, in het geval van de Vision O sterk om aerodynamica. “We hebben het aantal decoratieve elementen flink teruggeschroefd”, zegt Kim. “En juist daardoor krijgt de auto een krachtige, herkenbare uitstraling.” Stationwagon met een ziel Projectleider Daniel Edr leidde de ontwikkeling van de Vision O binnen het designteam. Volgens hem was het geen eenvoudige klus om een frisse interpretatie te maken van zo’n belangrijk model voor Škoda – maar wel een dankbare. “We hebben veel gesproken over wat deze auto nu echt belangrijk maakt. Niet alleen voor ons, maar vooral voor de klant.” Daarbij werd geluisterd naar input van over de hele wereld – van klanten tot dealers. Want een Škoda stationwagon is zelden zomaar een auto: het is vaak een zakelijke kilometervreter en een gezinsauto in één. “Klanten gebruiken hem doordeweeks voor het werk, en in het weekend voor vrije tijd”, zegt Edr. En daar moest de Vision O dus op inspelen. ‘Škoda zit in mijn hart’ Voor Edr is dit project extra persoonlijk. “Ik ben geboren in Mladá Boleslav en woon daar nog steeds in de buurt. Škoda zit in mijn hart. Waar anderen op de middelbare school droomden van sportauto’s, wilde ik maar één ding: een eerste generatie Octavia Combi RS.” Inmiddels werkt hij al jaren bij Škoda Design en was hij betrokken bij de derde en vierde generatie Octavia – inclusief de Combi. En ja, ook privé draait het bij hem om de station. “In 2020 werd mijn dochter geboren, en heb ik de Octavia goed kunnen testen als gezinsauto.” Later werkte hij ook mee aan de ontwikkeling van elektrische modellen zoals de Škoda Enyaq en de Škoda Elroq. “En nu is de cirkel rond,” zegt hij. “Wat ooit een droom was op de middelbare school, mag ik nu helpen vormgeven – maar dan helemaal klaar voor het elektrische tijdperk.” Lees verder: Zo ontstaan de kleimodellen van toekomstige Škoda’s De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel - Eerdere
-
Met deze slimme tips wordt fileparkeren een fluitje van een cent
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Fileparkeren of parallel parkeren is minder lastig dan het lijkt – zeker met de juiste aanpak. Dankzij de onderstaande 4 tips zet je jouw Škoda voortaan moeiteloos in het vak. Ook op een drukke zaterdag, wanneer de ruimste parkeerplekken het snelst bezet zijn. Moderne Škoda-modellen hebben parkeersensoren of een achteruitrijcamera. Sommige modellen kunnen zelfs volledig automatisch inparkeren. Toch is het fijn (en soms noodzakelijk) als je zelf goed kunt inparkeren, zónder waarschuwingstonen of rijhulpsystemen. Zo parkeer je probleemloos in: Check de ruimte Kijk goed of de plek groot genoeg is voor je auto en controleer of parkeren hier toegestaan is. Twijfel je? Vraag je passagier uit te stappen en te helpen. Fileparkeren doe je meestal achteruit, maar vooruit kan ook. De afmetingen van je Škoda vind je in de online prijslijst op škoda.nl. Hier staat ook de draaicirkel in. Zo krijg je een beter idee van hoe groot jouw Škoda is.Beginpositie Stop nu naast de auto waarachter je wilt parkeren en houd een afstand aan van 50 centimeter – dat zijn ongeveer drie buitenspiegels naast elkaar. Zorg dat de buitenspiegel op één lijn staat met die van de andere auto. Is die auto veel langer of korter? Lijn dan de achterbumpers uit. Stuur naar het trottoir Rijd langzaam achteruit. Draai het parkeervak in zodra de leuning van de achterbank van je auto gelijk is aan de achterkant van de andere auto. Stop wanneer de afstand tot de stoep en de achterband ongeveer 30 centimeter is. Netjes recht Zet de auto in het midden van het vak en zorg dat je wielen recht staan. Klaar! Parkeren met Škoda Bij de laatste meters zijn parkeersensoren een uitkomst. Ze helpen je inschatten hoeveel ruimte je nog hebt voordat je de auto achter je raakt. De Škoda Fabia is vanaf het eerste uitrustingsniveau (Essence) standaard voorzien van parkeersensoren achter. Sensoren voor én achter hebben de Business Edition en de sportieve Monte Carlo. Die uitvoeringen zijn ook uitgerust met een achteruitrijcamera. De Škoda Octavia heeft standaard parkeersensoren rondom én een achteruitrijcamera. De Škoda Superb kun je voor 690 euro laten uitrusten met Travel Assist Plus, inclusief een 360 graden camera waarmee je de directe omgeving van de auto kunt bekijken. Maar met de automatische inparkeerfunctie kun je de auto ook alles laten doen. Wel zo gemakkelijk. Lees verder: 6 keer remmen zonder je voet te gebruiken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Škoda onthult eerste beelden Vision O
Fabia123 reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Vision O met de O van onduidelijk. -
Studiemodel Vision O: nieuwe visie op de toekomst van stationwagensEvolutie van Modern Solid-design, met schuin aflopend dak en strak vormgegeven achterlichtenŠkoda geeft de eerste beelden vrij van de recent aangekondigde Vision O. In de teaser is onder meer een onderscheidend ontworpen B-stijl te zien, die naadloos overgaat in de achterzijde van de carrosserie. Een blik op de strak vormgegeven achterkant van het studiemodel onderstreept de duidelijke focus op aerodynamica en de doorontwikkeling van Škoda’s nieuwe designtaal. De Vision O is vormgegeven volgens de Modern Solid-designtaal van Škoda, met duidelijke lijnen, een aerodynamische carrosserie, een aflopende voorruit en het licht aflopende dak dat kenmerkend is voor de stationwagons van het merk. De naam van het studiemodel verwijst naar circulariteit: het hergebruik en recyclen van componenten om de milieu-impact te beperken. Doordacht tot in detail"Met de Vision O zetten we de Modern Solid-designtaal voort en verfijnen we onze merkidentiteit. Duidelijke lijnen benadrukken de eenvoud en laten zien dat we trouw blijven aan onze merkwaarden. zegt Oliver Stefani, Hoofd Design bij Škoda. ”Het model is praktisch in gebruik en bevat doordachte details." De teaser toont onder andere een onderscheidend ontworpen B-stijl, die naadloos aansluit op de achterkant van de carrosserie. Het schuine dak met een gesplitste dakspoiler loopt over in de smalle achterlichten, die een karakteristieke T-vorm hebben. Debuut in septemberDe wereldpremière van de Škoda Vision O vindt op 8 september 2025 plaats in München. De presentatie is ook online te volgen via het YouTube kanaal van Škoda. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
-
Zo maak je het slimst gebruik van de bagageruimte
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Vooral op zaterdag biedt de grote bagageruimte van de Škoda-modellen uitkomst. Op die dag ga je shoppen, ben je buiten actief of haal je spullen bij de bouwmarkt. Hoe pak je de kofferbak zo goed mogelijk in, zonder dat het een rommeltje wordt? Je leest het hieronder. Bedenk bij het inladen dat de rugleuning van de achterbank je eerste verdedigingslinie bij een botsing is. Zorg dus dat de zwaarste spullen zo laag mogelijk in de bagageruimte liggen, direct achter de achterbank. Lichtere objecten mogen erboven en verder naar achteren. Zachte spullen zoals knuffels, kussens of dekens? Die kunnen veilig helemaal bovenop. Het afdekzeil is hierbij een handig hulpmiddel om te bepalen tot welke hoogte je kunt stapelen. Voordat je begint aan een potje bagage-Tetris, leg je eerst alles apart wat je onderweg snel nodig denkt te hebben. Denk aan de EHBO-set, gevarendriehoek of – als je een elektrische Škoda rijdt – de laadkabel. Die wil je niet onderop hebben liggen. Gordels vast, ook zonder passagiers Zware items zoals bouwmaterialen of gasflessen? Laat die niet los in de kofferbak slingeren. Investeer in goede, gecertificeerde spanbanden – niet die goedkope van het tankstation. De Škoda-dealer kan je hierbij helpen. En nog een tip: klik ook de achterbankgordels vast als er niemand zit. Die kunnen bij een aanrijding helpen om bagage op z’n plek te houden. Wat wél (en niet) op de hoedenplank mag De hoedenplank lijkt handig, maar wees kritisch wat je erop legt. Bij een stevige remactie of botsing worden losse spullen projectielen. Laat dus geen flessen, boeken, broodtrommels of een paar hardloopschoenen rondslingeren. Wat wel kan? Lichte, zachte dingen zoals een kussen of deken. Stel je voor dat je met 50 km/h tot stilstand komt. Alles wat los ligt, blijft die snelheid houden. Dan is het verschil tussen een sweater of een volle drinkfles levensgroot. Als je auto zwaarder is dan onder normale omstandigheden, doe je er slim aan de banden wat harder op te pompen dan je gewend bent. Hoe hoog de bandenspanning bij zware belading moet zijn, weet de Škoda-dealer. De juiste bandenspanning vind je ook op een sticker aan de binnenzijde van het tank-of laadklepje. Dakkoffer inpakken? Zo doe je het goed Hoe je een dakkoffer het beste inpakt? Slim is dat de helft van het gewicht in het midden ligt, met een kwart voorin en een kwart achterin. Voorin leg je iets zachts – bijvoorbeeld handdoeken of een slaapzak – om de energie van zwaardere spullen op te vangen in het geval van een plotselinge remactie. Fietsen mee: op het dak of achter de auto? Wil je fietsen op het dak vervoeren? Controleer ze dan goed. Haal alles eraf wat los kan zitten: bidons, lampjes, tasjes, pompen. Zo voorkom je schade en verlies. Een drager op de trekhaak heeft als voordeel dat je niet hoeft te tillen én dat de fietsen minder last hebben van rijwind. Past je (race)fiets in de kofferbak? Nog beter – zet hem vast met een gordel of spanband. Ook huisdieren moeten veilig mee Dieren zijn óók bagage, en dus zet je ze veilig vast. Voor kleine dieren bestaan er reismandjes en tassen die je niet op schoot, maar in de bagageruimte zet. Of op een stoel, vast met de gordel. Honden maken vaak de meeste kilometers. Grote viervoeters kunnen achter in een Škoda Octavia Combi of Škoda Superb Combi in een speciale bench. En ook de Škoda Kodiaq biedt hiervoor alle ruimte. Lees ook: Deze Škoda’s trekken een caravan van 1500 kg of meer De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Dit heb ik inderdaad wel eens gezien, maar soms ook op andere fora meegemaakt, maar alles lijkt nu gewoon goed te werken.
-
Ik heb enkele keren gehad dat ik volledig was geblokt door forum Werd ik door forum software als spammer of zoiets gezien had je toen over. Daar heb ik laatste jaar geen last meer van. Dat trage plaatsen van berichten lijkt nu goed te gaan zoals het behoord te zijn Maar ben even voorzichtig optimistisch , want in verleden is dat wel vaker geweest en kwam het toch weer terug. Maw we houden het in de gaten met zijn allen
-
Men zegt dat je het zwart ook weer naar boven krijgt door het voorzichtig te verhitten met een elektrische verfstripper. Zelf nog niet uitgeprobeerd , maar je zou het op een plek uit zicht kunnen proberen....
-
Zo ontstaan de kleimodellen van toekomstige Škoda’s
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
In de modelstudio van Škoda Design krijgen ideeën van ontwerpers hun eerste tastbare vorm: een kleimodel. En hoewel steeds meer digitale technieken worden toegepast, blijft dit handwerk een onmisbare stap in het ontwerpen van nieuwe Škoda-modellen. Speciale boetseerklei wordt al tientallen jaren gebruikt in de auto-industrie. Het is makkelijk te bewerken, stevig genoeg voor nauwkeurige vormen, en relatief snel aan te passen. Toch kost het maken van zo’n kleimodel weken tot zelfs maanden werk – zelfs met digitale ondersteuning. “In de afgelopen tien jaar is dit proces sterk gedigitaliseerd. Daardoor kunnen we nu veel sneller en efficiënter werken,” zegt Martin Bogner, hoofd Design Modelling en Digitalisering bij Škoda. “Tóch blijven we kleimodellen gebruiken. Juist de mix van digitale tools en traditioneel vakmanschap zorgt voor een goed ontwerp." De basis is een skelet van schuim en metaal. Daarover komt een dikke laag klei, van zo’n 4 centimeter. Die moet eerst worden opgewarmd tot 60 graden in speciale ovens om zacht en kneedbaar te worden. Per model is ongeveer tweeduizend kilo klei nodig, verdeeld over meerdere lagen. De eerste laag van 10 millimeter wordt door zes modelleurs in ongeveer twee uur aangebracht. Daarna moet de klei uitharden – soms een hele nacht. “Wanneer er klei wordt aangebracht op reeds afgekoelde klei, gaat het proces sneller – een nieuwe laag heeft dan ongeveer twee uur nodig om uit te harden”, aldus Mick Allbutt, een van de modelleurs. Precisiewerk: frezen en finetunen Als de klei hard genoeg is, komt de freesmachine in actie. Die gebruikt digitale data om de basisvorm van het model uit te snijden. Alleen al het frezen van één helft van de auto kan 20 uur duren. Toch bereikt de machine niet elk hoekje. Onbereikbare plekken worden met de hand bewerkt – met messen, raspen, schrapers en flexibele spatels. Modelleurs controleren vormen met hun ogen en voelen oneffenheden met hun handen. Tape wordt gebruikt om naden en lijnen te markeren, waarna die met precisie worden uitgesneden. Kleine designaanpassingen zijn snel te realiseren: soms in een paar uur. Onderdelen en interieur Naast het hoofdmodel werken specialisten aan losse onderdelen, zoals koplampen en luchtroosters. Vaak worden deze met een 3D-printer gemaakt en daarna met de hand verfijnd. Interieurdelen worden soms bekleed of gepolijst, en bestaan vaak uit meerdere in elkaar passende delen. “Zelfs een luchtrooster is een klein puzzeltje dat uit meerdere stukjes bestaat,” zegt Dušan Stejskal. Kleuren en lak Veel onderdelen worden handmatig gespoten. Škoda heeft een eigen lakafdeling waar gewerkt wordt met matte, glanzende en metallic afwerkingen. Het mengen van kleuren gebeurt puur op het oog. “We maken proefstaaltjes en stemmen de juiste tint af met de ontwerpers,” vertelt spuiter Oldřich Chalupa. Volledig gespoten kleimodellen zijn zeldzaam, maar als het gebeurt, wordt een speciaal proces gebruikt om te zorgen dat de lak goed hecht. Is de auto eenmaal gelakt, dan is het ontwerp vrijwel afgerond. Sommige modellen krijgen een plek in het Škoda Museum, als bewijs van hoe elk ontwerp begint: met klei, gevoel voor vorm, en een scherp oog voor detail. Lees ook: In deze ruimte ontstaat jouw nieuwe Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Zo zeg je dag tegen de sportschoollucht in je auto
Cordoba reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Bestaat cockpitspray nog? Tekst over glad worden klopt wel, maar lijkt echt uit de vorige eeuw te komen. Wattenstaafjes komen nooit helemaal in de hoekjes, dus voor mij geen goed alternatief (ik gebruik óf een microvezeldoek, óf een kwast) -
-
Zo zeg je dag tegen de sportschoollucht in je auto
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Met je Škoda rijd je op zaterdag naar de fitness. Na een intensieve sportsessie stap je snel weer in, want de wekelijkse boodschappen wachten niet. Alleen die sportschoollucht … Hoe krijg je die weer uit je auto? Rommel eruit Verwijder eerst alle losse spullen zoals bonnetjes, pennen, snoeppapiertjes en muntjes. Zo voorkom je dat ze vast komen te zitten in de stofzuiger. Vergeet ook niet je sportkleding uit de auto te halen. Ventileren Zet de ventilatie 30 minuten op recirculatie. Of zet simpelweg alle ramen open en laat de auto goed doorluchten. Doe dit het liefst op een droge, zonnige dag met een lichte bries. Je zult merken dat je auto al een stuk frisser ruikt. Niet fris genoeg? Online zijn er genoeg geurverwijderaars te vinden die de beslissende klap uitdelen. Stofzuigen Haal de vloermatten eruit en pak eerst het tapijt aan. Stofzuig grondig, ook ónder de stoelen – schuif hiervoor de stoel zo ver mogelijk naar voren en achteren. Klop eventueel met een borstel op het tapijt om hardnekkig zand los te maken. Vergeet de bagageruimte en deurvakken niet. Ga bij (kunst)leren bekleding voorzichtig te werk om krassen te voorkomen. Vloermatten reinigen Klop nu de vloermatten uit, stofzuig ze en schrob ze daarna met lauw water en een milde reiniger. Gebruik bij voorkeur een waterstofzuiger. Zijn de matten versleten? De Škoda-dealer helpt je graag aan een nieuwe, originele set. Dashboard schoonmaken Gebruik allesreiniger en een microvezeldoek. Kleine kwastjes of wattenstaafjes helpen om hoekjes en roosters schoon te maken. Gebruik liever geen cockpitspray op het stuur, de versnellingspook en de pedalen – die worden spekglad. Bekleding verzorgen Gebruik speciale reinigers voor het leer op de stoelen en het stuur. Leer hoort mat te blijven en soepel aan te voelen. Vergeet de deurbekleding niet, mocht-ie ook uit leer bestaan. In nieuwe Škoda-modellen vind je geen dierlijk leer meer, maar een duurzame variant hiervan. Ramen en spiegels Gebruik glasreiniger om vette aanslag te verwijderen, vooral van de voorruit. Dit geldt ook voor de buitenspiegels. In het uiterste geval kun je nog een ozonbehandeling door een externe partij overwegen. Hierbij wordt een speciale generator in de auto geplaatst die zuurstof omzet in ozon. Dit gas is onschadelijk, behalve voor geurdeeltjes, bacteriën, virussen en schimmels. Na ongeveer drie kwartier wordt ozon weer zuurstof en ruikt je auto als nieuw. Lees verder: Kun je een elektrische auto wassen met een hogedrukreiniger? De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Škoda Vision O: nieuwe visie op de toekomst van stationwagens
Cordoba reageerde op Ons Skoda Nieuwsmeisje's topic in Autonieuws
Wat een onzinnig commercieel gewauwel, ik zie een silhouet van wat gewoon een hedendaagse combi van de VAG-groep is van formaat Superb/Passat. De neus heeft een ronding zoals je die al jaren ziet, de koplampen lijken ook niet echt afwijkend, licht aflopende daklijn, met spoilertje aan het eind van het dak, achterlicht komt misschien iets meer naar voren dan tot nu toe gebruikelijk bij Skoda, relatief kleine achterruit, kortom 'what's new?' -
Fred van Dijk werd lid van de community
-
Had ook ineens dit probleem. Had al allerlei visioenen van een rekening van de dealer. Het stappenplan van PC-fre@k gevolgd en de verbinding is hersteld. Bedankt!
- 8 antwoorden
-
- lte
- handleiding
-
(en 2 meer)
Getagd met:
-
Turbos Enyaq werd lid van de community
-
Ik probeer het nog een keer: nu gebeurt het niet. Raar 😄
-
Kom mij niet bekend voor van alle tests. Ik weet alleen dat de software wel wat doet met 2 reacties na elkaar door dezelfde persoon, maar daar was hier geen sprake van en nog zie je niet de eerste tekst in het veld (waar ik dit nu type). Even in de gaten houden dus.
-
wat wel gek is: ik wilde reageren op jouw laatste bericht, en als ik dan in het tekstveld klik, staat ineens mijn tekst uit mijn vorige bericht er weer. dit dus: "lijkt erop dat het nu beter gaat. Hopelijk blijft dat zo!"
-
Ik kan het ook niet meer reproduceren nu. Op diverse tijden getest, vanaf meerdere plekken op meerdere devices/OS/browers.
-
lijkt erop dat het nu beter gaat. Hopelijk blijft dat zo!
-
Škoda Vision O: nieuwe visie op de toekomst van stationwagens
Ons Skoda Nieuwsmeisje plaatste een topic in Autonieuws
Designstudie is nieuwste evolutie van de Modern Solid designtaal en gebaseerd op 130 jaar traditie en expertise van Škoda AutoWereldpremière van de Škoda Vision O vindt begin september plaats in MünchenŠkoda geeft de eerste details vrij van de Vision O, die begin september in München zijn debuut maakt. De studie biedt een vooruitblik op de toekomst van het merk in het stationwagen segment en markeert een volgende stap in de evolutie van de Modern Solid designtaal. Hij weerspiegelt ook de 130 jaar durende tradities van Škoda en benadrukt de toewijding van het merk aan duurzame innovatie. De Vision O valt direct op met zijn gestroomlijnde en onderscheidende silhouet. Het Modern Solid design wordt gekenmerkt door verfijnde contouren, een aerodynamische carrosserie, een steil aflopende voorruit en het voor de stationwagons van Škoda kenmerkende licht aflopende dak. De naam van de Vision O verwijst naar het concept van circulariteit — een holistische benadering van recycling en hergebruik van componenten, gericht op het minimaliseren van impact op het milieu. De concept car blinkt ook uit met zijn hoogstaande functionaliteit en gebruikservaring. In zijn 130 jarige bestaan heeft Škoda een rijke traditie opgebouwd met innovatieve en succesvolle stationwagens, waarop De Vision O voortborduurt. Deze rijke nalatenschap van Škoda bevat iconische modellen zoals de historische L&K 110 met zijn variabele carrosserieopties, de Škoda 1101 Tudor Station Wagon (STW) met een neerklapbare achterbank, of de Škoda 1200/1201/1202-familie. De meest succesvolle stationwagen is de Škoda Octavia Combi die in 1960 zijn debuut maakte. Sinds 1996 zijn er van de moderne Octavia Combi inmiddels meer dan 3 miljoen exemplaren geproduceerd, verspreid over vier generaties. Daarmee is het de bestverkochte stationwagen in de geschiedenis van Škoda. Uiteraard met de Škoda Superb Combi, gelanceerd in 2008, op een goede tweede plek. Klaus Zelmer, CEO van Škoda Auto: "De Škoda Vision O laat zien welke koers we willen inslaan met onze stationwagens – met focus op nieuwe technologieën, duurzaamheid en onze jarenlange expertise in dit segment. Deze concept car markeert een van onze belangrijkste stappen in de verdere ontwikkeling van onze designtaal tijdens deze overgangsperiode in de automotive wereld. Hiermee positioneren we ons om een toonaangevende speler te blijven in het stationwagen segment, waarin Škoda Auto al sinds de jaren 20 actief is. We kijken ernaar uit om dit concept begin september 2025 aan de wereld te presenteren en daarmee een nieuw tijdperk voor Škoda Auto in te luiden." De Škoda Vision O wordt begin september 2025 in München onthuld. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel -
Lijnzaadolie: ok, dat ga ik eens proberen.
-
Na een uur of wat klussen is er achter de schermen van alles veranderd wat de performance ten goede moet komen. Laten we de komende dagen eens even kijken hoe het nu gaat! (of de vertraging bij het toevoegen van je reactie weg is).