Ga naar inhoud

Alle activiteit

Deze stream update zichzelf

  1. Afgelopen uur
  2. Korte update. Na mijn laatste onderhoud van Pouw Kampen vooralsnog besloten er nooit meer terug te komen tenzij ik echt niet anders kan door uitval of zo. Samengevat (soort van..): Er zit een service medewerker die echt zo klantvriendelijk als een botte bijl is. Alles is een discussie, of iets wel of niet zo hoort > "wie zegt jou dat dat niet zo bedoeld is", waardoor het kan komen > "dat zie je verkeerd, je moet niet voor ons denken", software doen ze niks mee, en zo verder. Eenmaal op de dag zelf was niet alles af, geen idee wat wel/niet, maar hij moest 6-8 weken later terug voor de accucel (waar 1,5 dag voor staat). Halverwege dag 2 (eigenlijk dag 3 dus al) wordt ik gebeld dat het niet af komt, de auto kan dus niet opgehaald worden. Krijg ik er mooi nog de vinger bij dat het mijn eigen schuld is want ik was te laat (08:31). Nou log ik alles, dus zag dat ze pas om 12:15 de auto van slot haalden... Hmm, blijkt toch iets anders te zijn achteraf. Heb dit allemaal ook besproken met de Service Manager, wat een goed gesprek was. Maar je begrijpt, ik ga er mooi met een boog omheen. Al is maar de vraag of er nog wel klantvriendelijke dealers bestaan, misschien leg ik de lat gewoon te hoog?
  3. Kennen jullie lollipopman? 😄
  4. Vandaag
  5. Inmiddels ruim 4 jaar in gebruik. Grootste issues: Range Laadsnelheid Kortom, de volgende auto wordt een hybride... of een EV, maar dan puur woon-werk... Range is tussen de 240 en 340. 340 haal je alleen bij windstil (of wind mee) weer zonder regen en max 100 km/u Gister naar Den Haag gereden, dat is 135 km enkele reis. Op de terugweg regen en wind, kwam uiteindelijk even goed kilometers te kort dus moet snelladen. Laadsnelheid was lange tijd max 130-135 kw maar ergens na de 3.2 update (of toen een accu cel al aan het flippen was) kwam dit niet boven de 80-90 uit. Sinds ik (met pijn en moeite) eindelijk naar 3.7 ben lijkt dit toevallig weer sneller te gaan. Gister 120-122 Kw. Dat klinkt al beter.
  6. Niet dat het in de tussentijd helemaal niet is gebeurd, maar vandaag zijn er weer een hele rits updates geïnstalleerd! Ook ben ik wat (veiligheids)instellingen langsgelopen die misschien wat te strikt stonden voor het forum 🙂 Hopelijk zorgt dat ook dat het issue met posten uit de wereld is geholpen. Kunnen we nu weer met zn honderden berichten plaatsen 😄
  7. Afgelopen week
  8. Ga je met je Škoda op vakantie naar Duitsland? Dan weet je vast dat je in veel steden een milieusticker nodig hebt. Maar wist je ook dat je sommige steden zelfs mét sticker niet in mag? Vroeger moest je voor een zomervakantie in Europa soms drie verschillende valuta meenemen. Gelukkig is dat verleden tijd. Maar als het om milieuregels gaat, lijkt het wel alsof elk land nog steeds zijn eigen koers vaart. Sterker nog: binnen Duitsland verschillen de regels soms zelfs per stad. Welke sticker heb je nodig? Duitsland kent zogeheten Umweltzones: milieuzones waarvoor je een milieusticker op je voorruit moet hebben. Die stickers waren er ooit in drie kleuren: rood, geel en groen. Tegenwoordig is in vrijwel alle steden alleen de groene sticker nog geldig. De gele en rode zijn zelfs niet meer verkrijgbaar. De groene sticker geldt voor benzineauto’s met een uitstootclassificatie vanaf Euro 2 en diesels vanaf Euro 4. De Euronorm vind je op het kentekenbewijs, maar je kunt ’m ook makkelijk online opzoeken. De groene milieusticker bestel je bijvoorbeeld via de ANWB. Hier moet je extra goed opletten De meeste grote Duitse steden hebben inmiddels een milieuzone. Denk aan Berlijn, Düsseldorf, Frankfurt, München, Keulen, Stuttgart en nog veel meer. Bij het binnenrijden van zo’n zone zie je op een verkeersbord welke sticker verplicht is – meestal dus groen. Toch is het oppassen geblazen: in enkele steden mag je met een diesel helemaal niet meer naar binnen, óók niet als je een groene sticker hebt. Darmstadt, München en Stuttgart hebben bepaalde stadsdelen waar een dieselverbod geldt, zelfs voor auto’s die aan de strengste normen voldoen en een groene sticker achter de voorruit hebben. Dat zal je met een nieuwere Škoda niet gebeuren. Diesels maken al een tijdje geen deel meer uit van het aanbod. Maar wellicht rijd jij in een Škoda Octavia 2.0 TDI uit 2020 – zou oud is dat ook weer niet. En dan mag je dus niet de milieuzone in, sticker of niet. Klassieke Škoda? Heb je een klassieke Škoda van 30 jaar of ouder? Dan hoef je vaak geen sticker te hebben, zolang de auto maar in goede staat is. Tip: leg voor de zekerheid een kopie van je kentekenbewijs achter de voorruit als je parkeert. Voorkom gedoe en boetes Kortom: een milieusticker is in Duitsland meestal verplicht, maar niet altijd voldoende. Als je zonder (geldige) sticker een milieuzone inrijdt, riskeer je een boete van 100 euro. Neem dus even de tijd om de regels van jouw vakantiebestemming te checken. Zo wordt je vakantie een stuk relaxter. Lees verder: Zwarte zaterdagen 2025, dit zijn ze De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  9. De Tour de France 2025 is een week onderweg! De bekendste wielerronde ter wereld beleeft dit jaar zijn 112de editie. Al sinds 2004 is Škoda de officiële hoofdsponsor. Maar waarom eigenlijk? Op zaterdag 5 juli klonk in de Noord-Franse stad Lille het startschot van de Tour de France ofwel de wielerronde van Frankrijk. 20 etappes later, op zondag 27 juli 2025, is de finish. Die vindt traditiegetrouw plaats op de beroemde Avenue des Champs-Élysées in Parijs. In totaal strijden 23 wielerploegen om de winst, waaronder twee Nederlandse teams – Visma|Lease a Bike en Picnic PostNL . Alle ogen van de wereld zijn gericht op Tadej Pogacar; lukt het de Sloveen om net als in 2024 de Tour te winnen? Škoda is inmiddels onlosmakelijk met de Tour de France verbonden. Hoe kan het ook anders, als een autofabrikant die in 1895 is begonnen als producent van fietsen. Maar het was niet alleen die historische link waarom Škoda in 2004 begon met het sponsoren van de Tour. De sponsoring past bij de kernwaarden die Škoda wil uitdragen: sportiviteit, betrokkenheid en betrouwbaarheid. Door zich actief te verbinden aan de Tour, benadrukt Škoda zijn steun aan de wielersport en verstevigt het zijn imago als merk voor auto- én fietsliefhebbers. Jaarlijks doen ruim 200 Škoda’s mee Dat de Tour de France het grootste wielerevenement ter wereld is en elk jaar miljoenen kijkers trekt, telt ook mee. Het biedt een uitgelezen kans om zo veel mogelijk mensen kennis te laten maken met Škoda. Als officiële voertuigpartner stelt Škoda jaarlijks meer dan 200 auto’s ter beschikking aan de organisatie. De bekendste Škoda van de Tour is zonder twijfel de rode auto die aan de kop van het peloton rijdt, met de koersdirecteur erin. Om deze Skoda als commandocentrum te omschrijven, gaat misschien te ver, maar veel scheelt het niet. Hij zit bomvol apparatuur waarmee de koersdirecteur kan communiceren met de organisatie. Škoda heeft zijn partnerschap met de Tour onlangs verlengd tot 2028. Het bewijst dat de wielerronde Škoda aan het hart gaat en de onderlinge band veel meer is dan een kortstondige marketingcampagne. Twee extra aantrekkelijke modellen met Tour-uitrusting Vanwege de Tour introduceert Škoda twee extra aantrekkelijke modellen: de Elroq Business Edition Tour en de Octavia Sportline Tour. Beide modellen combineren een rijke standaarduitrusting met een scherpe prijs en een aanzienlijk klantvoordeel – zie de link hieronder. Lees ook: Škoda Elroq Business Edition Tour en Octavia Sportline Tour leiden het peloton met klantvoordeel tot 3660 euro De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  10. Eerdere
  11. Op Škoda.nl staat opeens een gloednieuw model tussen de bekende gezichten. Heb jij ‘m al gespot? Deze nieuwe Škoda krijgt meteen een prominente plek in het modellenoverzicht. Duidelijk in het zicht, pal onder de nieuwe Škoda Elroq en Škoda Enyaq (Coupé). Je kunt ‘m eigenlijk niet missen. Dat is maar goed ook, want vooral voor Nederland is dit een belangrijk model. Het gaat om de nieuwe Škoda Epiq. Net als de Elroq is hij volledig elektrisch, maar een slagje kleiner. En daardoor ideaal voor in de stad. Klein wil niet zeggen dat je bagage thuis moet blijven. De kleinste elektrische Škoda neemt gemakkelijk 450 liter mee, meer dan bijvoorbeeld de Škoda Kamiq. Hij is dan ook ongeveer net zo lang. Dat betekent dat je er met z’n vijven in kunt zitten. Prijs Škoda Epiq Wat ook al min of meer bekend is, is de prijs van de Epiq. Reken op een bedrag vanaf ongeveer 25.000 euro. Daarmee komt de Epiq met stip binnen op de eerste plaats als goedkoopste elektrische Škoda. Het bezwaar dat een nieuwe elektrische auto te duur zou zijn, veegt hij hiermee van tafel. Ondanks de scherpe prijs van de Epiq, is zijn actieradius rond de 400 kilometer. Daarmee kun je ook buiten de stad uit de voeten. Blijf op de hoogte Op de modelpagina van de Škoda Epiq zie je de eerste beelden van de auto. Ook kun je hier op de hoogte worden gehouden door je naam en e-mailadres achter te laten. Zo weet je als eerste het allerlaatste nieuws van deze belangrijke nieuwe Škoda. De nieuwe Škoda Epiq maakt in 2026 zijn opwachting bij de Škoda-dealer. Lees ook: Nieuwe Škoda Epiq aan de basis van elektrisch gamma De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  12. Cordoba

    Dakrails van Yeti

    Uitgaande van een zwarte dakrail zou ik het oppervlak van de dakrails voeden met een middel voor kunststof trims, vaak moet je dat een aantal keren herhalen omdat dit in het begin in korte tijd dieper het materiaal in trekt. Andere optie is om een glascoating aan te brengen op de rails, daar wordt ie ook weer mooi zwart van. (na vooraf goed reinigen van de dakrails)
  13. VAG-man

    Dakrails van Yeti

    Ik heb hetzelf gedaan met een polijstmachine.
  14. Škoda Auto staat stil bij oprichting in 1895 als fietsenfabrikantTsjechische autofabrikant levert volledig geëlektrificeerd wagenpark van maximaal 225 volledig elektrische en plug-in hybridemodellen voor Tour de FranceNieuwe Škoda Enyaq en Škoda Superb iV wisselen elkaar af als commandowagen van TourdirecteurŠkoda Design ontwerpt voor 15e maal kristallen trofeeën voor Tour-winnaar, leiders in punten- en bergklassement en beste jonge rennerDe 112e editie van de Tour de France gaat morgen van start en Škoda rijdt opnieuw mee als hoofdsponsor, waarmee het merk deze rol voor de 22e maal vervult. De autofabrikant levert 225 supportauto’s aan de organisatoren, allemaal volledig elektrische of plug-in hybridemodellen. Twee ervan - de nieuwe Škoda Enyaq en Superb iV – dienen als mobiel commandocentrum voor Tour-directeur Christian Prudhomme. Ook is Škoda al jarenlang sponsor van de groene trui voor de leider in het puntenklassement en levert het de trofeeën voor de Tour-winnaar, de winnaar in het puntenklassement, de leider in het bergklassement en de beste jonge renner. Dit jaar rijdt het peloton van 184 renners verdeeld over 23 teams in 21 etappes een totale afstand van 3.339 kilometer, met de finish traditiegetrouw weer op de Champs-Élysées in Parijs. “Škoda Auto is er trots op al 22 jaar hoofdsponsor van de Tour de France te zijn”, verklaart Martin Jahn, Škoda Auto Bestuurslid voor Verkoop en Marketing. “In het jaar waarin we het 130-jarig bestaan van Škoda Auto vieren, is onze toewijding aan de wielersport sterker dan ooit. We kijken ernaar uit om deel uit te maken van één van de meest bekeken sportevenementen ter wereld, door een modern wagenpark van elektrische en plug-in hybridemodellen te leveren om deze spannende race te ondersteunen. Škoda sluit zich aan bij miljoenen fans langs de route en een ongelooflijke drie miljard tv-kijkers die getuige zijn van de uitstekende prestaties van de renners.” Tour de France keert terug naar de Champs-Élysées De 112e Tour de France vindt plaats van 5 tot en met 27 juli. De Grand Départ staat gepland in Lille in het noorden en de Tour eindigt met de traditionele finish op de Champs-Élysées in Parijs. De renners leggen tijdens de Tour 21 etappes en 3.339 kilometer af, met een totale hoogtestijging van 52.500 meter, dwars door het Centraal Massief van Frankrijk, de Pyreneeën, de Alpen inclusief de legendarische Mont Ventoux en het Juragebergte. Het hoogste punt op de route is de Col de la Loze (2.304 meter boven zeeniveau). Omvangrijk wagenpark van 225 geëlektrificeerde Škoda’sAls officiële hoofdsponsor van het evenement levert Škoda 225 volledig elektrische en plug-in hybride supportauto’s aan de organisatoren. Het wagenpark omvat onder andere de nieuwe volledig elektrische Enyaq en de plug-in hybrideversie van de Superb. Naast de officiële auto’s brengt Škoda dit jaar ook twee showauto’s mee naar de Tour de France. De Elroq Respectline sluit zich aan bij de karavaan voor elke etappe van de koers van dit jaar en benadrukt de waarden van het merk op het gebied van respect, diversiteit en inclusie. Fans krijgen daarnaast de tiende Škoda Student Car te zien: de L&K 130, ontworpen en gebouwd door studenten van de Škoda Auto Secondary Vocational School of Engineering. Tour-directeur Christian Prudhomme heeft twee ‘Rode Auto's’ tot zijn beschikking, die opnieuw het peloton aanvoeren: de volledig elektrische Škoda Enyaq en de plug-in hybride Superb iV. Deze mobiele commandocentra zijn uitgerust met geavanceerde communicatietechnologie om de gebeurtenissen op het parcours continu in de gaten te houden en informatie uit te wisselen met andere wedstrijdorganisatoren. Škoda Design creëert kristallen trofeeën met het logo van de 130e verjaardagŠkoda is de sponsor van de groene trui voor de leider in het puntenklassement en levert de trofeeën voor de eindwinnaar, maar ook voor de leiders van het punten- en bergklassement en de beste jonge renner. Dit jaar hebben de trofeeën een speciaal Škoda logo ter ere van de 130e verjaardag van de autofabrikant. Škoda’s betrokkenheid bij fietsen diep geworteld in bedrijfshistorieDe geschiedenis van de Tsjechische autofabrikant is nauw verbonden met het fietsen. In 1895 begonnen Václav Laurin en Václav Klement - de oprichters van Škoda Auto - met een fietsenfabriek in Mladá Boleslav. De Tsjechische autofabrikant ondersteunt vele andere grote wielerevenementen voor zowel professionals als amateurs, waaronder de Tour de France Femmes avec Zwift en de Vuelta. In mei van dit jaar kondigde Škoda aan dat het de komende twee seizoenen de officiële partner wordt van nog twee topevenementen van de Union Cycliste Internationale (UCI): de UCI wereldkampioenschappen mountainbike en de UCI wereldkampioenschappen gravel. De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  15. Wie deze zomer met z’n Škoda naar Frankrijk reist, doet er goed aan de dag van vertrek slim te kiezen. Dat is Škoda-rijders wel toevertrouwd (Simply Clever, weet je nog?), maar vergeet hierbij niet om rekening te houden met de beruchte ‘zwarte zaterdag’. Normaal zijn we bij Škoda dol op zaterdag. Maar als je met de auto op vakantie gaat, wil je zo ver mogelijk wegblijven bij de zwarte zaterdag. Dat was vroeger heel simpel: je keek op de kalender en wist welke zaterdag je moest ontwijken. Maar die tijd is voorbij. Tegenwoordig zijn er meerdere zaterdagen waarop megafiles richting het zonnige zuiden heel normaal zijn. De beste manier om deze drukte te vermijden? Reis buiten het hoogseizoen, of kies voor een bestemming in het noorden van Frankrijk. Maar wie kinderen heeft of bijvoorbeeld in het onderwijs werkt, zit nu eenmaal vast aan het drukke hoogseizoen. Voor deze Škoda-rijders is er goed nieuws: Frankrijk werkt aan een soepeler doorstroom bij de tolpoorten (péages). Waar je vroeger alleen kon kiezen voor contant of pinnen, wordt automatisch betalen via een tolbadge steeds meer de standaard. Dat scheelt flink in de wachttijd, zeker op drukke dagen. Geen gedoe meer met muntgeld of lastig bereikbare automaten: gewoon doorrijden. Zo’n badge is eenvoudig aan te vragen, bijvoorbeeld via de ANWB. Wat zijn de drukste dagen?Volgens de ANWB is het op bijna alle zaterdagen in juli 'zeer druk' – in beide richtingen, dus zowel naar het zuiden als richting huis. Uitzondering is 5 juli, dan is het richting Nederland niet abnormaal druk. Twee dagen (vrijdag 4 juli en zondag 27 juli) krijgen het label 'druk', de rest is relatief rustig. Wil je de kans op files zo klein mogelijk houden? Vermijd dan in elk geval de zaterdagen. Zondagen, zoals 6 en 13 juli bieden meer ademruimte. En augustus?Het eerste weekend van augustus is het twee kanten op het drukst op de Franse snelwegen – met zaterdag 2 augustus zelfs ‘topdrukte’. Dit is het weekend waarop wij ouderwets zouden spreken van 'Zwarte Zaterdag'. Alle andere zaterdagen zijn ‘zeer druk’. Wie in augustus de drukte enigszins wil vermijden, zou de zondag kunnen overwegen (‘druk’). Uitzondering is zondag 17 augustus die onder de categorie ‘zeer druk’ valt, in beide richtingen. Lees verder: Dit slimmigheidje had Škoda liever zelf bedacht De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  16. Voordat de Škoda-modellen in de showroom staan, worden ze uitgebreid getest. Op de openbare weg, maar ook op een afgesloten circuit. Wat gebeurt er eigenlijk op zo’n testcircuit? Škoda maakt regelmatig gebruik van een testcircuit in de buurt van de Tsjechische stad Doksy. Dat ligt in een bosrijke omgeving, op anderhalf uur rijden ten noorden van Praag en een halfuur van Mladá Boleslav, waar Škoda 130 jaar geleden opgericht is. Het hele terrein – met de naam ‘Aurel Polygon’ – beslaat een oppervlakte van 120.000 vierkante meter, vergelijkbaar met zo’n 17 voetbalvelden. De volgende 9 testonderdelen moet elk nieuw Škoda-model afleggen voordat-ie in de showroom staat. 1 – Stijgen en dalen Het circuit omvat wegen met een hellingshoek van 5 tot 65 procent. Dat laatste percentage is extreem steil. Ter vergelijk: bergpassen in de Alpen blijven meestal onder de 15 procent. Hiermee wordt de duurzaamheid van bepaalde onderdelen getest, zoals de versnellingsbak, de koppeling en de remschijven. 2 – Gas geven Op de kombaan mogen de testrijders het gaspedaal diep intrappen – er is immers geen ander verkeer. De baan bestaat uit drie rijstroken en is ruim 1 kilometer lang. De bochten hebben een hellingshoek van 8 procent – bij hoge snelheden zit de auto als het ware als een gekko aan het asfalt gekleefd. 3 – Op de rem staan De kombaan staat in verbinding met een stuk asfalt van 15.000 m2, iets meer dan twee voetbalvelden groot. Alle ruimte dus. Testrijders kunnen hier allerlei verkeerssituaties nabootsen. Zoals een noodstop en een abrupte uitwijkmanoeuvre. Door te slalommen tussen pylonen wordt de koersvastheid van auto’s getest. 4 – BotsenOp het ADAS-gedeelte van het circuit worden de uitgebreide rijassistentiesystemen van de Škoda-modellen uitgeprobeerd (‘Advanced Driver Assistance Systems’). Een speciaal gedeelte is gereserveerd voor crashtests, belangrijk voor een goede Euro NCAP-score. Het rechte stuk is 415 meter lang en 16 meter breed. 5 – Glibberen In Nederland wil het nog weleens flink regenen. Ook dan moet je Škoda veilig blijven rijden. Dat wordt getest op een stuk testbaan van 76 x 8 meter dat flink nat gehouden wordt en daardoor weinig grip biedt. Hier worden vooral de remmen en de stabiliteit van de auto getest. 6 – Hou je vast! In de simulatiezone moeten de Škoda-modellen verschillende obstakels overwinnen, zoals hoge stoepranden, hobbelige spoorwegovergangen en flinke gaten in het wegdek. Ook moet er gesprongen worden, over een heuvel van gravel. Dat gaat niet bepaald stapvoets, maar met een snelheid tot 100 km/h! 7 – Plonsen Als je een grote plas water op de weg ziet, wil je stiekem maar één ding: er dwars doorheen rijden. Vanwege het andere verkeer doe je dat niet, maar op het testcircuit doe je niemand kwaad. De waterbak is dan ook het favoriete onderdeel van veel testrijders: 80 meter lang en een diepte van 55 centimeter. Dat levert spectaculaire beelden op waarbij het water werkelijk alle kanten opgaat. 8 – Hobbelen Je kent ze vast wel: kinderkopjes, ook wel kasseien genoemd. Die mijd je liever, maar de Škoda’s moeten er op het testcircuit toch echt aan geloven. Net als rijden over een weg met ribbels. Het parcours heeft een lengte van 70 meter, maar voelt veel langer aan, zo heftig zijn de carrosseriebewegingen van de auto. Hiermee test Škoda de robuustheid van zijn modellen. 9 – Bibberen Tot slot de klimaatkamer. Hier kunnen de Škoda-modellen even tot rust komen. Alhoewel? De temperatuur kan dalen tot een ijzige -35 graden Celsius. Dat wordt bibberen. Gelukkig kan de temperatuur ook omhoog, tot ruim 30 graden Celsius. Met de klimaatkamer wordt gekeken of alle systemen keuring blijven functioneren. Lees ook: In deze geheime ruimte ontstaat jouw nieuwe Škoda De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  17. Misschien dat ik dat tzt eens probeer
  18. Fabia123

    Dakrails van Yeti

    Als eigenaar van een auto zie je vaak details van iets wat beschadigd is of niet mooi. Maar anderen zien het meestal niet.
  19. VAG-man

    Dakrails van Yeti

    Met een licht schuurmiddel bijv. Commandant krijg je het weer glimmend.
  20. Dat is een optie, maar ik denk dat ik het maar zo laat.
  21. De tijd dat een auto alleen stopte als jij het rempedaal intrapte, ligt definitief achter ons. Moderne auto’s hebben een batterij aan slimme systemen aan boord die het remmen deels van je overnemen. Niet één, niet twee, maar zes verschillende hulpsystemen zorgen ervoor dat jouw Škoda op tijd stil staat. Dit betekent niet dat jouw Škoda om de haverklap vanzelf remt. Deze rijassistentiesystemen komen pas in actie als er écht gevaar dreigt. Dit betekent natuurlijk niet dat je achterover kunt leunen; het blijft te allen tijde belangrijk om zelf goed op te letten. 1 - Parkeersensoren met automatische remfunctieDeze sensoren ken je vast wel. Ze waarschuwen je voor obstakels vóór en achter de auto – zoals dat akelige parkeerpaaltje dat nét opduikt als je denkt veilig achteruit te kunnen rijden. Deze parkeersensoren zijn vooral bedoeld om kleine aanrijdingen te voorkomen. 2 - Automatische noodremfunctie bij achteruitrijdenRijd je achteruit een parkeervak uit, dan wil er nog weleens een voetganger of fietser plots opduiken in je ooghoek. De automatische noodremfunctie reageert sneller dan jij en brengt je Škoda tot stilstand als jij dat niet op tijd doet. 3 - Front Assist en Anti-Collision Assist Deze systemen houden de weg voor je in de gaten. Bij dreigend gevaar – zoals een overstekende voetganger of een langzaam rijdende auto – remt je Škoda automatisch. Ook bij slecht zicht, of als die fietser zonder licht rijdt. 4 - Turn Assist Dit systeem is onderdeel van nummer 3, Front Assist. Het gaat nog een stap verder en grijpt in bij het afslaan op kruispunten. Maar alleen als er een botsing dreigt met tegemoetkomend verkeer. 5 - Multi-Collision BrakeNa een aanrijding treden de airbags in werking. En dan komt dit systeem in actie: het brengt je auto volledig tot stilstand, om te voorkomen dat je na de eerste klap nog een tweede te verwerken krijgt. 6 - Emergency AssistReageer je niet op waarschuwingen en houd je je handen niet aan het stuur? Dan vermoedt het systeem een medisch noodgeval. De auto remt af, zet de alarmlichten aan en ontgrendelt de deuren – zodat hulpdiensten snel naar binnen kunnen. Als de bestuurder na 15 seconden niet reageert, alarmeert Emergency Assist de hulpdiensten (eCall). Lees verder: Zo behaalt de Škoda Superb zijn hoge veiligheidsscore De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  22. Ja, pas met de generatie van de Polo/Golf/Passat is VW begonnen met vloeistofgekoelde motoren. Kever, eerste generaties VW-bus, VW 1500-1600, VW 411/412, Karmann Ghia waren allemaal luchtgekoeld.
  23. Waren de VW motoren van toen nog luchtgekoeld?
  24. Fabia123

    Dakrails van Yeti

    Hele dakrail een verfje geven?
  25. Goed nieuws voor elektrische rijders met vakantieplannen: laden onderweg wordt steeds makkelijker, ook in populaire vakantielanden. Voor wie lange afstanden rijdt, zijn snelladers (DC-laders) onmisbaar. Ze jagen in korte tijd genoeg stroom je accu in voor de volgende paar honderd kilometer – ideaal voor een koffiepauze onderweg. Noorwegen is Europees kampioen snelladen, met gemiddeld 31 snelladers per 300 kilometer (bron: nederlandelektrisch.nl). Duitsland komt tot 13 snelladers per 300 kilometer, Frankrijk blijft steken op 8 – nog altijd voldoende voor een zorgeloze vakantierit naar de Middellandse Zee. In landen als Malta, Cyprus en Hongarije is snelladen nog geen gemeengoed. En ook in Spanje en Italië moet je soms nog zoeken naar een geschikte laadpaal. Geen moeite met AC-laden? Wie zijn vakantie gebruikt om te onthaasten en geen moeite heeft met langzamer (AC-)laden, is in Nederland op de juiste plek. Met gemiddeld 13 openbare AC-laadpalen per 10 kilometer steekt ons land met kop en schouders boven de rest van Europa uit. Luxemburg volgt op afstand met 8. Duitsland, Frankrijk en Italië blijven hangen onder de 2 per 10 kilometer. In Zuid- en Oost-Europa moet je vaak nog flink omrijden om überhaupt een laadpaal te vinden. Auto gratis opladen Een paar jaar geleden kon je in heel Europa bij supermarkten gratis opladen. Die tijden zijn grotendeels voorbij – behalve in Frankrijk en Italië. Bij Carrefour kun je vaak nog kosteloos laden (maximaal 1 uur, AC), en ook Intermarché, Lidl, Aldi en Esselunga bieden die optie soms aan. Prima deal voor wie de boodschappen slim wil combineren met een paar extra kilometers aan range. Nederland: magische grens in zicht Eind april 2025 telde Nederland bijna 190.000 (semi-)publieke laadpunten, waaronder zo’n 5.400 snelladers. De magische grens van 200.000 is dus in zicht. Elektrisch rijden begint in Nederland steeds meer op brandstofgemak te lijken – op vakantie gaan met een EV is hier allang geen avontuurlijke gok meer. Lees ook: Zo gemakkelijk is elektrisch laden tijdens je vakantie De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  26. Paar weken terug onderweg van Frankrijk naar huis vloog op de snelweg de dakrailkap linksachter er vanaf. Ik hoorde iets alsof er wat op het dak terechtgekomen was, en zag in de spiegel iets wegvladderen waar andere autos overheen reden. Pas thuisgekomen zag ik dat het dat kapje was geweest. Een nieuwe kap via officiele wegen kost kapitalen en heb de gok genomen om er een via Alibaba te bestellen voor 8 euro incl bezorging. Het ding werd vandaag bezorgd en lijkt te passen. Ik vind het er wel erg gemakkelijk op gaan, maar lostrekken gaat niet zomaar. Ben benieuwd of het blijft zitten. Mooi gezicht is het niet: de dakrail is inmiddels grijs uitgeslagen, de nieuwe kap zwart.
  27. Even inhaken op de Skoda Combi waarvan er maar één bestaat: Niet alle autofabrikanten vonden dat zo'n stationuitvoering commercieel niet interessant was. Bijvoorbeeld VW had een vergelijkbare configuratie met liggende 4 cilinder boxer achterin de VW 1600 Variant. De motor was toegankelijk vanuit de kofferbak, waar een stalen plaat over de motor lag (vergelijkbaar met een moderne station zoals je nu je reservewiel bereikt). Nadeel was de herrie binnenin door de luchtgekoelde motor en de slechte geluidsisolatie. Mijn vader heeft zo'n ding gehad en reed er gemiddeld iets van 1:10 mee, dus meer verbruik dan de Skoda maar wel met 54 pk, en topsnelheid boven de 160 km/u op de teller.
  28. Škoda bestaat 130 jaar. In die tijd zijn er modellen verschenen die iedereen zich herinnert. Maar ook auto's die in de vergetelheid zijn geraakt. Ken jij bijvoorbeeld de Skopak? In 1970 werd in de Pakistaanse havenstad Karachi een bijzondere Škoda geboren: de Skopak. Deze pick-up was gebaseerd op de Škoda Octavia Combi van toen en speciaal ontwikkeld voor de lokale markt. Met 1.400 gebouwde exemplaren is de Skopak een voetnoot in Škoda’s rijke geschiedenis – maar wel een intrigerende. No-nonsense voertuig De Skopak was het idee van Haroon Industries, de Pakistaanse importeur van Škoda. De Škoda 1000 MB verkocht goed, maar moest helemaal uit Tsjecho-Slowakije worden geïmporteerd. Het was tijd voor een lokaal geproduceerde Škoda, eentje die tegen een stootje kon. Want de wegen in Pakistan waren allesbehalve glad asfalt. Het moest een simpel, robuust werkpaard worden. Trekka als inspiratie De inspiratie kwam van de Trekka uit Nieuw-Zeeland – een voorloper van de Škoda-SUV die daar lokaal werd gebouwd. Ingenieur Josef Velebný, eerder betrokken bij de Trekka, verhuisde naar Pakistan om de Skopak te ontwikkelen. De naam? Een samentrekking van ‘Škoda’ en ‘Pakistan’. In het voorjaar van 1969 verscheen het eerste prototype, gevolgd door serieproductie in mei 1970. Geen echte deuren De Skopak stond op het chassis van de Octavia Combi, dat in losse onderdelen naar Karachi werd verscheept. Het stalen frame werd voorzien van kunststof carrosseriedelen. Dat maakte variaties mogelijk: van een kale tweezitter zonder echte deuren – slechts een paar stoffen riemen – tot meer aangeklede versies. Simply Clever, lang voordat die slogan werd geboren. Prachtig stukje Škoda-geschiedenis Met een lengte van 4,20 meter was de Skopak net zo lang als een moderne Kamiq. Hij was 1,64 meter breed en slechts 1,25 meter hoog. De voorruit kon je neerklappen, handig voor laaghangende takken. De pick-up kon 500 kilo laden en 750 kilo trekken – een handige alleskunner. Een legende is de Skopak nooit geworden, maar het is absoluut een prachtig stukje Škoda-geschiedenis. Lees verder: De Škoda Combi waarvan er maar één bestaat De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  29. Op dit moment staat de auto-industrie voor de grootste transformatie tot nu toe: de switch naar elektrisch rijden. Klaus Zellmer, CEO van Škoda, legt uit hoe het merk hiermee omgaat. Vraag: Škoda was in 2024 zeer succesvol, met een vierde plaats in de Europese verkoop-top 10. Wat zijn de plannen voor de toekomst? Klaus Zellmer: “In 2024 hebben we laten zien hoe veerkrachtig Škoda is, én dat we ons kunnen aanpassen aan de markt. De combinatie van diverse, moderne modellen met onze efficiënte manier van werken, heeft meer klanten aangetrokken en stelde ons bovendien in staat om nog beter te presteren, met name in Europa. Nu we voor nieuwe uitdagingen staan, moeten we ver in de toekomst blijven kijken en hard werken om op koers te blijven. We hebben als doel om tegen het einde van het decennium tot de drie bestverkochte automerken van Europa te behoren. We geloven dat we dit kunnen bereiken met ons assortiment van volledig elektrische modellen, verbeterde hybride auto’s en zeer efficiënte modellen met verbrandingsmotor. Het bieden van een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding heeft daarbij prioriteit.” Vraag: Škoda wil zijn klanten het beste van twee werelden bieden: elektromotoren en verbrandingsmotoren. Welke van deze technologieën krijgt voorrang? Klaus Zellmer: “De komende jaren blijven we een evenwichtig assortiment van elektrische modellen, hybrides en auto’s met een verbrandingsmotor aanbieden. Het aanbod wordt afgestemd op de vraag van de consument. Maar we willen ook onze ambities voor volledig elektrische auto's versterken met een groeiend portfolio van elektrische modellen – en tegelijkertijd streven naar prijsgelijkheid met vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor.” Vraag: Wat zijn de Škoda’s plannen op het gebied van duurzaamheid? Klaus Zellmer: “CO2-neutrale productie is een belangrijke doelstelling. We streven ernaar om al onze fabrieken in Tsjechië en India tegen 2030 CO2-neutraal te maken, door de principes van circulaire economie toe te passen en meer duurzame materialen in onze producten te verwerken.” Lees ook: Hoe jouw feedback Škoda helpt nog betere auto’s te maken De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Eventueel genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend. Lees hier het volledige artikel
  1. Laad meer activiteit
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe