Ga naar inhoud

Afwijking kilometerteller?


DikkieDick
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Gisteren heb ik voor het eerst met onze nieuwe Fabia Combi GL een lange tocht gemaakt. Op de terugweg, toen we ongeveer een kilometer van huis waren, zei ie dat de afgelegde afstand 214km was, bij thuiskomst 215 dus. Ik was verbaasd over de 'korte' afstand, want volgens mij was de normale afstand altijd iets van 220km. Met google-maps deze route laten berekenen en die komt op 218km. En nee, we zijn niet rechtdoor gereden waar bochten waren. ;-)

Zal overigens een volgende keer ook de GPS eens aanzetten om te kijken wat deze zegt.

Ook verbazend vond ik dat ondanks dat ik de hele (snel)weg daar waar je 120km/u mocht ik iets van 112km/u reed bij aankomst in Leiden een verbruik had van 4,7l/100km (tot aan Almere, daar waar je niet harder dan 100km mag, was dat 5l/100km). Mijn vrouw reed de terugweg en net zo snel en die kwam uit op 4,1l/100km. Het verschil verklaar ik niet in het gebruik van de airco (op de terugweg niet gebruikt, op de heenweg hooguit 15 minuten, aantal keer een paar minuten). De gereden tijd op de heen- en terugweg was nagenoeg gelijk (2:20), evenals de gemiddelde snelheid (90km/u).

Nog niet afgetankt, maar na zo'n 820km geeft ie nu nog een restactieradium van 250km. Woonwerk-verkeer van mijn vrouw was erg zuining omdat nagenoeg het hele snelwegstuk (tussen Westpoort en Leek) er aan de weg gewerkt wordt en je maar 70 mag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst maar even reactie over het verbruik: Ik denk dat jou vrouw een fluwelen voetje heeft en beter met het gaspedaal weet om te gaan !

Ps: laat het er niet lezen want dan zul je dit het leven lang aan moeten horen ! :D

Met betrekking over de verschillen in KM registratie:

Je hebt in algemeen al een afwijking in de snelheid van een 5 a 10 Km, en dan doel ik op aangegeven snelheid teller versus GPS snelheid.

Maw die afwijking zal ook in de teller zitten van een X aantal procenten.

Als ik zuivere afstanden wil registreren dan doe ik dit heden te dagen gewoon met de GPS

Omdat dit een meting is van meerdere vaste punten ( satelieten ) en daar een berekening uit voortkomende

En google uitdraaien zie ik als een handige handreiking wat de tijd en afstand globaal is die je gaat afleggen

Want ik maak hier ivm werk nog wel eens een uitdraai mee om te kijken wat voor mij het gunstgst is om van A naar B te geraken.

En als ik dan de afstand en de KM zie staan bij google dan klopt deze in meeste gevallen niet met de uiteindelijke GPS gegevens !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat over het gaspedaal. Mijn vrouw zei ook dat ik hem dieper intrapte. Dat kan wel, maar dat verklaart nog steeds niet het verschil, want zo vaak intrappen hoeft niet op dit hele stuk. Op de snelweg stond ie zowel de heen- als terugreis op de cruisecontrol.

We hebben als het goed is, de standaardwielen op de bolide. Zal het nog wel ff checken.

Afwijking tussen teller en gps-snelheid weet ik. Was me eigenlijk nooit opgevallen dat ook de afgelegde afstand zoveel verschilde. Tja, voorlopig zullen we wel niet met de benz die kant opgaan, anders zou ik het daarmee ook eens meten. Wellicht eens op ander traject een meting doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op heen en terug weg is niet alleen de factor aanwezig van CC rijden

Ook de manier van optrekken en uitrijden is een factor die je redelijk goed kunt volgen met de bord computer

Maar ook de factor wind mee en tegen geeft soms verrassende uitslagen in het verbruik

En vooral dan de gereden snelheid die je dan hebt ingesteld met de CC

Zaterdag had ik ook een rit van 150 km

En mij verbaasde het verbruik met 106 en 110 echte Kilometers hier zat gewoon een verschil in van 2 liter op 100Km volgens de BC.

Maar ik vind het af en toe leuk om dit soort data te bekijken tijdens een rit, maar verder kan ik er niet nachten lang van wakker liggen dat ik opeens meer verbruikt heb

In jou geval met de vergelijking van jezelf en je vrouw kan ik me daar wel iets anders bij voorstellen, maar dit heeft meer met ego te maken heb ik het gevoel over :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik lig er ook niet zo wakker van. Ik opperde nog wel dat het verschil zou kunnen zitten in dat we bv. de heenweg tegenwind hadden en de terugweg de wind in de rug. En dat laatste klopt wel redelijk want ik zag aan de vlaggen in Groningen dat de wind uit het zuiden kwam toen. Hoe het 's middags was durf ik niet te zeggen. Zoveel wind was er eigenlijk sowieso niet, maar kan toch voor een deel het verschil verklaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de aangegeven snelheid niet klopt kan ik nog wel begrijpen, maar die hoeft niet 1 op 1 invloed te hebben op de kilometerstand. Ik bedoel, die afwijking zit er in gebakken. Volgens mij kan je bij de Superb de echt snelheid in het scherm van je Climatronic weergeven, en zo ook bij de Octavia via de CC.

Mocht je een keer even niks te doen hebben, ga dan met 2 man de snelweg op en bekijk de hectometer palen. 10 km lijkt me wel een mooie afstand om te zien wat de afwijking is.

Voor wat betreft het verbruik, daar zijn al diverse topics over. Enige wat ik nog opgemerkt heb afgelopen week is dat bij mij de eerst 3 KM cruciaal zijn voor het verbruik. Hoe je wegrijdt bepaald eigenlijk hoe hoog de teller uitkomt (ritjes van 50 km getest)...

Maar daarover dus graag in het daarvoor gemaakte topic (om dubbelen te voorkomen), iemand een linkje (werk op de ipad, gaat toch net wat minder makkelijk dat tabbladen/copy-paste verhaal).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht je een keer even niks te doen hebben, ga dan met 2 man de snelweg op en bekijk de hectometer palen. 10 km lijkt me wel een mooie afstand om te zien wat de afwijking is.

Zouden die hectometerpaaltjes zo nauwkeurig zijn neergezet dan?

Op een provinciale weg weet ik in ieder geval een voorbeeld waar de paaltjes zo nu en dan 10 meter verder of dichterbij staan omdat op de exacte locatie geen plaats was voor het paaltje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe