Ga naar inhoud

Temperaturen, verbruik


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Aangezien ik nu weer een werkende olietemperatuurmeter heb 8-) kan ik nou weer keurig zien wat zowel de koelwatertemperatuur doen alsmede de olietemperatuur en/of de invloed daarvan op het verbruik.

's-Ochtends vertrek ik vrijwel altijd meteen over een lange rechte weg, waar ik met constante snelheid (cc!) over heen rijd. Kan dus prima zien hoe de temperaturen en verbruik variëren naarmate de auto verder opwarmt.

Afgelopen week bij een buitentemperatuur van ca. 10 graden.

Na een minuut of 6 staat de koelwatertemperatuur op 90 graden. Verbruik schommelt dan zo rond de 1:16 1:17 (bij 85km/h op de cc en weinig wind). Kijk ik dan naar de olietemperatuur, dan staat die nog niet eens (!) op 50 graden (terwijl de koelwatertemperatuur al in de middenstand staat). Van minuut 6 a 7 tot ca 15 a 18 minuten rijtijd begint de olietemperatuur op te lopen, van 50 graden naar rond de 90 a 92 graden. Dan zie je ook de verbruikscijfers langzaam zuiniger worden. Bij windje mee kan dit zelfs oplopen naar 1:22 a 1:24!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en dan rijd ik nog in een 'klein' benzine autootje. Kun je nagaan bij een zwaar dieselblok waar ook nog eens wat liters meer olie in zit.

Veel mensen mishandelen echt hun auto, het zou allemaal zoveel verbruik, uitstoot en slijtage schelen als er met wat meer kennis van zaken werd gereden. :doh2:

Of desnoods dat de onboard elektronika ingrijpt en het beschikbare vermogen terugregelt zolang niet alles in optimale thermische en mechanische bedrijfscondities verkeert (hetgeen in industriële omgevingen heel normaal is).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste gebeurt ook al Erik. Mijn Fabia limiteert zich zelf volgens mij op temperatuur, ik merk duidelijk vermogensverschil tussen koude en warme start.

Het feit dat de olie nog niet op temp. als ik de snelweg op draait is ook de reden waarom ik hem niet meteen doorplank naar 130 km/u. Ik begin gewoon op 90-100 op de rechter baan en dan na een paar km trap ik hem wat verder in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, en dan rijd ik nog in een 'klein' benzine autootje. Kun je nagaan bij een zwaar dieselblok waar ook nog eens wat liters meer olie in zit.

Denk dat dit nog wel zal meevallen !

Want zoals we allemaal weten komt de koelvloeistof het snelst op zijn temperatuur en bij koude start wordt deze niet via de radiator gekoeld maar wordt deze warmte overgegeven aan de olie om deze zo gauw mogelijk op temp te krijgen.

Zodra de olie op de temp is gekomen waarop de sensoren zijn ingesteld zal de koelvloeistof via de radiator gekoeld worden door de buitenlucht !

En hoe groter het blok de groter zal de olie inhoud zijn zoals je al aangeeft, maar ook de koelvloeistof inhoud zal groter zijn

De olie kanalen en koelkanalen in het blok zullen ook van een groter formaat zijn en zodoende meer warmte opnemen en afgeven !

En het laten ingrijpen van het motor management hoe had je dat in je gedachten ? beperking in vermogen en snelheid ?

Denk zo dat je op die manier gevaarlijke situatie's gaat krijgen op neerlands wegen vanwege feit dat er dan mensen met en zonder koude motor rijden en dus wel en niet vol vermogen hebben

In de industrie komt het inderdaad voor maar praat je vaak over apparatuur die vast opgesteld staat en dus minder vlug een gevaarlijke situatie kan veroorzaken

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen af Ed, maar denk je nou echt dat mensen met minder vermogen een gevaar zijn. Ja, maar dat ligt nog altijd aan de chauffeur, niet aan de auto...

Anders zouden alleen maar mensen met dikke sportauto's (ahum) veilig rijden en mensen met groen modelletjes en/of zwak gemotoriseerde (oudere) auto's onveilig zijn? 't Is vaker omgekeerd. :P

En ja, ik weet uit ervaring dat de 2.0 TDI pompverstuiver nog trager opwarmt. In de wintermaanden is zelfs de koelwatertemperatuur na 15 minuten nog niet eens op 90 graden. Daarom had dat blok ook extra PTC verwarmingselementen om een beetje mee te helpen. Het rendement van moderne diesels is vaak zo hoog, dat er weinig restwarmte overblijft (en dus ook niet verspild noch besteed kan worden aan de verwarming van het interieur)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We dwalen af Ed, maar denk je nou echt dat mensen met minder vermogen een gevaar zijn. Ja, maar dat ligt nog altijd aan de chauffeur, niet aan de auto...

Dwalen niet af hoor, ik heb het over wat voor situaties we kunnen krijgen als de computer gaat ingrijpen op vermogen en snelheid omdat hij te koud is op dat moment !?

En daar heeft dan de chaffeur geen invloed op want wordt overgenomen door de computer van de wagen !

En in die context ben ik bang voor gevaarlijke situaties op neerlands wegen met warme en koude blokken !

Dus vrij gegeven blokken ( warm ) en niet vrijgegeven blokken ( koud )

En als ik nu kijk naar mijn opgeblazen 1,4 blokkie en zie dat als ik 2 km verder ben de koelvloeistof al op 90 graden staat en na een 10 a 13 km de temp van mijn oliemeter aangeeft dat hij rond de 90 graden zit dan vind ik dat zeker geen verkeerde gegevens !

En dat een fabrikant bij bepaalde blokken een elektrische verwarming plaatst om de olie sneller op temperatuur te krijgen moeten we blij om zjn, omdat hij er wel aan denkt !

Trouwens in Noorwegen is het heel normaal dat de wagens van fabriek ( of importeur ) elektrische carter verwarming mee krijgen die men daar in de wintermaanden gebruikt om de olie op temperatuur te houden bij stilstand !

Heb verleden jaar op parkeer terreinen heel wat keren elektra palen zien staan, en eerst niet wetende waarvoor deze dienden, maar door me mond te gebruiken en dus te vragen werd mij verteld dat het voor de carter verwarming van de wagens werd gebruikt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe