Ga naar inhoud

Chiel Pel in het nieuws! Yeti rijder van het eerste uur.


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: www.nhd.nl 

Weerman Chiel Pel over recordbrekende windsnelheden in IJmuiden: ’Zeldzaamste storm die ik ooit heb meegemaakt’ | Noordhollands Dagblad

 

Weerman Chiel Pel over recordbrekende windsnelheden in IJmuiden: ’Zeldzaamste storm die ik ooit heb meegemaakt’

Chiel Pel uit Heemskerk, voormalig weerman bij Dagblad Kennemerland.Chiel Pel uit Heemskerk, voormalig weerman bij Dagblad Kennemerland.© Archieffoto
 
Fiore Houwing
Vandaag om 11:02
 
IJMUIDEN

In de vroege ochtenduren werden de hardste windstoten ooit gemeten op het weerstation in IJmuiden. Voormalig weerman van de krant, Chiel Pel (79) uit Heemskerk, volgt de ontwikkelingen van zomerstorm Polly op de voet en geeft zijn verklaring voor de ongekende windsnelheden.Volgens Pel is het toeval dat juist in IJmuiden de wind vandaag zo hard waait. „Dit is te wijten aan de positie van de depressie, die hier aan land is gekomen. IJmuiden bevindt zich precies aan de rand van het oog van de storm”, legt Pel uit. „Ik houd dit al een paar uur nauwlettend in de gaten en gedurende de laatste periode hebben we 1,5 tot 2 uur lang te maken gehad met windkracht 11. Dat is buitengewoon bijzonder voor een zomerstorm.”

Pel benadrukt dat IJmuiden altijd bekendstaat als een plek waar de hoogste windsnelheden worden gemeten. „Dit komt door het meetstation op Siemens Four, een hooggelegen punt tussen de pieren. Het bevindt zich hoger dan de meeste andere meetpunten, waardoor de windkrachten hier vaak het krachtigst zijn.”

De amateurmeteoroloog onderstreept de uitzonderlijkheid van deze zomerstorm. „Dit is de zeldzaamste storm die ik ooit heb meegemaakt, vooral gezien het feit dat deze zich in de zomermaanden voordoet. Het is echt gevaarlijk, omdat de bomen momenteel vol in blad staan. Zelfs de boom die al vijftig jaar voor mijn deur staat, is omgevallen. Voorzichtigheid is dus geboden.”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verklaring voor de (vaak) hoge windsnelheden op IJmuiden kloppen niet helemaal:

- voor een goede meting moet de windmeter op een bepaalde hoogte (10 meter) in een open terrein staan, dus in principe mag de hoogte van de windmeter niet afwijken

- de snelheid van de wind (boven een open veld of bebouwde omgeving) varieert met de hoogte, tot een hoogte van pakweg 300 meter (daar zit wat variatie in, maar de hoogte waarboven de windsnelheid met toenemende hoogte gelijk blijft ligt rond die 300 meter). Als je die 300 meter even als vast gegeven beschouwd, is het wel zo dat afhankelijk van de omgeving die snelheid wel met de hoogte verandering heel anders opgebouwd kan zijn. Stel dat je op 300 meter hoogte een windsnelheid hebt van 30 meter/seconde, dan heb je boven zee op bijvoorbeeld 10 meter hoogte een snelheid van 20 m/s en op 1 meter hoogte een snelheid van 8 m/s. In een stadsbebouwing heb je bij dezelfde windsnelheid op 30 meter, op 10 meter hoogte een snelheid van 12 m/s en op 1 meter hoogte nog maar 5 meter per seconde. Als je dus een stuk uit de kust meet op bijvoorbeeld een havenpier, krijg je automatisch een veel hogere windsnelheid op de meter.

Tijdens een stage heb ik ooit gewerkt aan het nabootsen in windtunnels van die verschillende windsnelheden op verschillende hoogtes en voor verschillende terreinen. Destijds was men ook bezig om rook die onder bepaalde omstandigheden bleef hangen in een fabriekshal van Hoogovens (nu Tata Steel), te simuleren en te zoeken naar een oplossing om dit te voorkomen. Mijn stageopdracht was destijds een belangrijke bouwsteen om dit probleem op te lossen, maar dat is dus waarom ik hier behoorlijk wat van weet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe