Ga naar inhoud

Waarom dunne autolak beter is voor het milieu


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-c8be1439758705a81a3677f7d7b2228f.jpeg

De lak van je glimmende ŠKODA bestaat uit vier lagen, stuk voor stuk zo dun als een mensenhaar (ca. 100 micron). De eerste is een beschermende coating die roest voorkomt, dan een grondverf die ervoor zorgt dat de gekleurde lak in laag drie goed bindt. De transparante toplaag biedt glans en bescherming.

720.000 kilo minder grondverf

Bij de nieuwe verfmethode staat de grondverf centraal, want die laag is nu significant dunner dan voorheen. Wat scheelt het nu helemaal als je één laklaag dunner maakt? Nou, tot wel 720.000 kilo aan grondstoffen per jaar! De 36 vrachtwagens die deze grondlak voorheen van de leveranciers naar de ŠKODA-fabriek brachten, leggen daardoor samen 50.000 kilometer per jaar minder af. Minder gefabriceerde grondstoffen en minder gereden kilometers, dat is dubbel winst voor het milieu.

Vanzelfsprekend moet de nieuwe lak dezelfde hoogwaardige uitstraling, duurzaamheid en bescherming bieden als de huidige. Om daar zeker van te zijn, heeft ŠKODA hem uitvoerig getest. Auto’s met de nieuwe lak werden tien maanden lang blootgesteld aan direct zonlicht, stof en steenslag, en dat onder uiteenlopende weersomstandigheden. De conclusie is dat de nieuwe lak minstens zo robuust is als de huidige.

In de basis verschilt de nieuwe grondverf weinig van de oude, want hij is gemaakt met dezelfde ingrediënten. De verhoudingen waarin we het pigment, bindmiddel, vulmiddel en oplosmiddel mengen, zijn wel veranderd. En het nieuwe recept is net zo geheim als het Česana-designcentrum, waar kleimodellen worden gemaakt van nieuwe, nog te onthullen ŠKODA-modellen.

Andere Simply Clever-oplossingen op lakgebied

De nieuwe lakmethode wordt toegepast in de hypermoderne lakstraat in de fabriek in Mladá Boleslav, maar ook in diverse andere ŠKODA-fabrieken in Tsjechië. Andere Simply Clever-oplossingen op lakgebied die op dit moment getest worden, zijn een gekleurde lak die werkt zonder grondverf, een transparante toplaag die nog dunner is en een lakprocedé waarin meer natuurlijke materialen worden gebruikt.

Lees ook: Duurzame Dinsdag: zo groen is de ŠKODA KAMIQ

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

🤪Schitterend verhaal van een journalist die het verkeerd heeft onthouden: allereerst is een mensenhaar geen 100 micron (=0,1 mm) dik, als je er 10 naast elkaar zou leggen zou je al een breedte van 1 mm bedekken. Een mensenhaar is pakweg 20-40 micron dik.

De totale lakdikte van alle laklagen op je auto (grondlak + kleurlak + blanke lak) ligt al decennia lang zo rond de 120 micron, al verschilt dat van plek tot plek op de auto, en verschilt het ook per merk, model en lakkleur iets, en wordt die totale lakdikte de laatste jaren wat dunner en gaat die lakdikte voor alle lagen samen richting 100 mu.

Ik gok dat iemand iets gehoord heeft over een haardikte, 100 micron en verschillende laklagen en heeft daar een mooi (onzin-) verhaal van gemaakt. Die beschermende laag onder de grondlak is bij de VW-groep al zo'n 30 jaar een laag die zink bevat (vroeger een dompelbad voor de panelen, later aangebracht als spray). Zink is een zeer onedel metaal waardoor het zuurstof bindt, en zelfs zuurstof uit direct ernaast liggend blootliggend metaal bindt, waardoor het metaal ernaast niet of minder roest. Ook in bijvoorbeeld de offshore wordt dit gebruikt bij bijvoorbeeld boorplatforms, zo worden omliggende delen die geleidend (via metaal dus) verbonden zijn, beschermd tegen roest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Cordoba zei:

🤪Schitterend verhaal van een journalist die het verkeerd heeft onthouden: allereerst is een mensenhaar geen 100 micron (=0,1 mm) dik, als je er 10 naast elkaar zou leggen zou je al een breedte van 1 mm bedekken. Een mensenhaar is pakweg 20-40 micron dik.

De totale lakdikte van alle laklagen op je auto (grondlak + kleurlak + blanke lak) ligt al decennia lang zo rond de 120 micron, al verschilt dat van plek tot plek op de auto, en verschilt het ook per merk, model en lakkleur iets, en wordt die totale lakdikte de laatste jaren wat dunner en gaat die lakdikte voor alle lagen samen richting 100 mu.

Ik gok dat iemand iets gehoord heeft over een haardikte, 100 micron en verschillende laklagen en heeft daar een mooi (onzin-) verhaal van gemaakt. Die beschermende laag onder de grondlak is bij de VW-groep al zo'n 30 jaar een laag die zink bevat (vroeger een dompelbad voor de panelen, later aangebracht als spray). Zink is een zeer onedel metaal waardoor het zuurstof bindt, en zelfs zuurstof uit direct ernaast liggend blootliggend metaal bindt, waardoor het metaal ernaast niet of minder roest. Ook in bijvoorbeeld de offshore wordt dit gebruikt bij bijvoorbeeld boorplatforms, zo worden omliggende delen die geleidend (via metaal dus) verbonden zijn, beschermd tegen roest.

Ik denk dat je verkeerd leest. De tekst "De lak van je glimmende ŠKODA bestaat uit vier lagen, stuk voor stuk zo dun als een mensenhaar (ca. 100 micron)." kan je ook zo lezen dat die vier lagen, elk zo dun als een mensenhaar, gezamenlijk 100 micron zijn. 

 
 
aangepast door MarcoO2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste klopt wel Marco, maar zo lees ik het toch echt niet, en ik krijg ook niet de indruk dat de schrijver dat echt bedoelt. Persoonlijk denk ik dat de auteur wat gehoord heeft over dikte van een mensenhaar en 100 micron, en dat verkeerd heeft opgeschreven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe