Ga naar inhoud

Elektronische problemen Superb


Jeroen Hamann
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allen

 

Ik heb een probleem met mijn skoda Superb uit 2011, gisteren wilde mijn vrouw er mee weg rijden echter startte de auto niet dus ben ik naar huis gegaan om te kijken.

Ik probeerde het nogmaals maar met veel moeite startte de auto maar allemaal toeters en bellen gingen er af en sindsdien heb ik ook vreemde storingen.

* Centrale vergrendeling via de afstandsbediening werkt niet (beide sleutels geprobeerd), via bestuurders op slot en open gaat wel

* Radio gaat niet meer uit zichzelf aan met sleutel in contact en met sleutel uit contact gaat radio niet uit!

* Mijn radio heeft een bluetooth module echter verbond deze nooit automatisch en moest dit handmatig, echter nu verbind die automatisch maar dat is erg vreemd natuurlijk

 

Zitten er gewoon veel storingen en moeten die eerst gereset worden? is het te lage spanning? Accu kapot? Is pas 3 jaar oud

 

Of wie kent dit probleem en kan en wil mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult moeten beginnen met de accu spanning (laten) meten: een lage accuspanning kan heel veel rare foutcode en rare verschijnselen oproepen. Een accu van 3 jaar is wel jong om kapot te gaan, maar je ziet ook regelmatig dat als vervanging er een kleinere (goedkopere) accu wordt geplaatst, waardoor een accu extra snel het loodje legt (wordt te zwaar belast, en vaak te ver leeggetrokken bij bijvoorbeeld een koude start waardoor de levensduur makkelijk kan halveren ten opzichte van een maatje grotere accu.

Mijn vermoeden is dat óf de dynamo niet goed bijlaadt, óf dat de accu zelf niet goed meer is (bijvoorbeeld een kapotte cel) waardoor je accuspanning veel te laag is, en allerlei zaken uitgeschakeld worden (minder stroomverbruik) en vreemde elektrische verschijnselen (zoals de BT).

Link naar reactie
Delen op andere sites

11,8 Volt bij stilstaande motor is gewoon (te) laag, bij een gezonde accu ligt dat vaak rond of boven de 12,5 Volt (er vanuit gaande dat de gemeten waardes kloppen en er geen afwijking zit in het meetapparaat). Met draaiende motor zit je met 13,8 Volt goed, dus als niet alleen de spanning die de dynamo levert goed is, maar dat ook voldoende Amperes zijn, lijkt de dynamo in orde.

Voor je foutcodes wist, zou ik ze even opslaan, zodat je later die codes nog na kunt kijken als dat nuttig mocht zijn. Verder kun je inderdaad gewoon de foutcodes wissen, de codes die dan het eerste terugkomen zijn vaak de kern van het probleem (bij lage accuspanning is dat niet altijd zo)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Cordoba Bedankt voor je bericht

 

Vanmorgen wil ik met de auto weg gaan, accu wss leeg.... 

Nu straks naar de garage ergens lijk ik dan of lekstroom of slechte massa ofzo te hebben? Of Is het alarm wat geativeerd is al genoeg om de accu in 2 dagen leef te trekken?

Of zouden storingen er voor kunnen zorgen dat mijn accu word leeggetrokken

Ben benieuewd of de garage me verder kan helpen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als er een accucel kapot is, is er behalve wat tijd niets nodig om de spanning te laten zakken. Ik heb zelf wel eens een testje gedaan met accu die niet best meer was, maar het nog wel een poosje (dagen-weken) vol leek te kunnen houden. Accu uit de auto aan de lader, en volledig opgeladen ik dacht een spanning van iets van 13,5 Volt. Na een aantal uren staan in de keuken (niet aangesloten) was er 12,8 Volt over en dat leek zo te blijven. De volgend ochtend was de spanning onder de 10 Volt gezakt, terwijl er nog steeds niets was aangesloten. Oorzaak was een compleet kapotte accucel (ca. 2 Volt spanningsverlies) en een beschadigde accucel die ook nog wat spanning verloor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanavond bij de garage geweest, accu gestest  en daar zijn geen gekkin dingen in gevonden.

We hebben toen de BCM gewisseld, en toen deed alles het! Maar voor even helaas toen kwamen dezelfde storingen weer terug?

Heeft het iets te maken met een kortsluiting of geen massa? Mijn garagehouder weet het ook niet zo 123 hopelijk kan iemand me hier helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Corrosie in stekker voor de BCM? Draadbreuk in BCM-aansluiting?

Ik weet niet of je in een 'boommartergebied' woont, anders zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn. (Boommarters zetten de tanden bij warme auto's in rubberslangen (o.a. koeling) maar ook in isolatiemantels van bekabeling)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18-2-2022 om 20:51, EdK zei:

Wij hebben hier alleen maar last van schijtleisters en Ara's in den kleur groen... ( stuk of 10 )

Ik zou ze maar vangen die 10 Ara's en verkopen. Dan kun je een paar maanden met onbetaald verlof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 19-2-2022 om 12:29, Jeroen Hamann zei:

Alles bijna los gehad en helaas geen oplossing gevonden. 
 

Geen marters of Ara’s 🦜 hier 😂

Achteraf ingebouwde electronica of toch massa probleem.

Hoe lang heb je de auto en is dit plotseling ontstaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@VAG-man ik heb naderhand wel mistlampen led ingebouwd waar een 50w weerstand opzat, heb alles nu orgineel gemaakt aangezien de weerstanden er slecht uitzagen en de contact punten ook.

bcm lijk gesneuveld dus komt morgen hopelijk andere en hopelijk is het de weerstand van de mistlampen die het probleem veroorzaakt heeft?

we hebben alle deuren en achterklep op kabelbreuken gecontroleerd (zeer uitvoerig) maar geen euvel gevonden.

heb nog tip gekregen dat het misschien in het contactslot zou zitten? Aangezien de cv niet werkt op de afstandsbediening, radio gaat niet aan en uit met sleutel in/uit contact.

Bij lichtschakelaar  op auto en sluit auto af blijven de stadslichten branden…

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Ik ben nog benieuwd wat het antwoord is op mijn vorige vraag.

Dat van die weerstanden zou goed kunnen. Zeker als ze sluiting veroorzaken. Er zijn prima andere alternatieven dan led mét losse weerstanden.

De BCM lijkt inderdaad gesneuveld. Ik weet niet of je zomaar een nieuwe kan installeren. Vermoedelijk moet deze aangemeld worden via een procedure.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe