Ga naar inhoud

Laat je niet foppen! 5 fabels over elektrische auto´s


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-db8d8eb6c563d161515c0e9f598ff1a4.jpeg

In dit bericht rekenen de experts van ŠKODA voor eens en altijd af met vijf onwaarheden omtrent elektrisch rijden. Lees hun antwoorden, steek er iets van op en bepaal voor jezelf of een elektrische auto iets voor jou is. Leuk om te weten: de ŠKODA ENYAQ iV is op dit moment de bestverkochte EV van Nederland.

Fabel 1: Elektrische auto’s zijn slecht voor het milieu

“Om te beginnen stoten elektrische auto’s lokaal geen CO2 uit. Zo dragen ze bij aan een schonere lucht in binnensteden. Maar hoe milieuvriendelijk een elektrische auto werkelijk is, hangt af van hoe een land stroom opwekt. De verschillen zijn groot, maar overal neemt de druk toe om stroom van hernieuwbare bronnen te maken. In veel landen wordt al meer groene dan grijze stroom gebruikt.” Dat vertelt Petr Konopka van het MEB-modelteam. De ENYAQ iV is gebouwd op het MEB-platform. 

In Nederland kun je er zeker van zijn dat je altijd op groene stroom rijdt. Om dat mogelijk te maken, werkt ŠKODA samen met Shuttel. Hun stroom is afkomstig uit Europese windturbines en is daarmee 100 procent groen en CO2-neutraal. Overal waar je de Shuttel-laadsleutelhanger gebruikt - thuis, op het werk, publiek of bij snelladers – laad je groene stroom.

Fabel 2: De batterijcapaciteit rent achteruit

“Het is waar dat de accu’s van alle elektrische auto’s langzaam in capaciteit afnemen, dus ook van de ŠKODA ENYAQ iV. Maar wees gerust: we garanderen onze klanten dat er minimaal 70 procent van de capaciteit beschikbaar blijft, gedurende 8 jaar of 160.000 kilometer”, belooft Jan Špatný van het eMobility-team.

Fabel 3: Het onderhoud is ingewikkeld en peperduur

“Integendeel, eigenaren besparen geld op het reguliere onderhoud. Er hoeven geen brandstoffilters of bougies vervangen te worden en geen kleppen gesteld. De remmen gaan zelfs langer mee, aangezien er veel meer op de motor wordt afgeremd. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je nooit meer langs de ŠKODA-dealer hoeft. De onderhoudsintervallen zijn vergelijkbaar met die van conventionele auto’s, maar de werkzaamheden zullen sneller klaar zijn en goedkoper uitvallen.” Aldus eMobility-expert Jan Špatný.

Fabel 4: De batterij kan in brand vliegen

“Het risico op brand is niet groter dan bij auto’s met een verbrandingsmotor. Dat heeft de Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, aangetoond. Elektrische auto’s hebben een systeem dat de accu loskoppelt bij een ongeval. Als er toch brand ontstaat, wordt er op een andere manier geblust. De hulpdiensten hebben daar al goed werkende procedures voor. En er wordt een speciaal blusmiddel ontwikkeld voor accu´s dat geen chemische reacties veroorzaakt”, weet Zbyšek Orzech van de ŠKODA-brandweer. 

Fabel 5: Er zijn veel te weinig laadpalen

“Het netwerk van laadpalen groeit met de dag en bestrijkt nu al probleemloos alle Europese hoofdwegen. Met een laadsleutelhanger van Shuttel kun je terecht bij 90 procent van de laadpunten verspreid door Europa. Wanneer je een route uitstippelt naar afgelegen locaties, moet je nog wel goed opletten waar je kunt opladen. Het navigatiesysteem van de ENYAQ iV helpt bestuurders bij het vinden van geschikte laadstations. Wat betreft het woon-werkverkeer, hebben veel automobilisten genoeg aan alleen thuis opladen”, aldus projectmanager Klára Schönfeld.

De voorlaatste keer dat we ze telden, in april 2020, waren er in Nederland 54.457 publieke laadpunten en 1.363 snellaadstations. Een jaar later is de teller opgelopen tot 71.726 laadpalen en 2.326 snelladers. Zo snel gaan de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden.

Lees ook: Simply Clever! Zo komt de ENYAQ iV verder op een volle accu

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk verhaal, die Nederlandse groene stroom, ze vergeten er alleen bij te vertellen dat een fors deel van die 'groene' stroom bestaat uit stroom die is opgewekt door het verbranden van biomassa tot fijnstof, waar aan de andere kant van de aardkloot grote hoeveelheden bos voor wordt gekapt, en die vervolgens onder de zwarte rookwolken van een oceaanstomer naar Nederland worden vervoerd. Dit is weer een mooi voorbeeld hoe met een verkeerde definitie van 'groene stroom' enorme vervuiling verkocht wordt als milieuvriendelijk of CO2-neutraal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probleem is ook dat vaak allerlei subsidieregelingen opgetuigd worden voor bijvoorbeeld de energietransitie, maar dat dat eigenlijk nooit goed gaat: of ver binnen de looptijd is het beschikbare subsidiegeld op, of door trucs wordt het subsidiegeld uitgegeven aan iets dat door slimme trucs wel aan de regels voldoet, maar absoluut niet de bedoeling was toen de regeling werd opgetuigd.

Wat biomassa betreft: er zijn gevallen bekend dat redelijk schone vorm van het opwekken van stroom (zoals aardgas) plaats moeten maken voor biomassa omdat dit door subsidies economisch interessanter is. Ik heb er niet zo'n probleem mee als pioniers van schone energie-vormen via subsidie ondersteund worden, zodat de techniek en eventueel benodigde infrastructuur kunnen verbeteren en groeien. Helaas zie ik de laatste decennia steeds vaker dat regelgeving niet goed doordacht is, omdat politiek meer een wedstrijd op social media is geworden, dan een vak waar serieus en gedegen over de toekomst wordt nagedacht. Als ze al een visie hebben, is dat bijvoorbeeld hoe je met mondkapjes je zakken kunt vullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe