Ga naar inhoud

Pas op fietsers! Veilig uitstappen met Door Opening Warning


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-713e3778f6473f72a1d92097ce8c9185.jpeg

Een bekend probleem voor iedereen die regelmatig aan de straat parkeert: bij het openen van het bestuurdersportier moet je oppassen dat je niemand van z’n fiets, step of skateboard wipt. Je moet bijna ogen in je achterhoofd hebben om voorbijgangers in de dode hoek van de auto te zien…

Wat is Door Opening Warning en wat heb je eraan?

Door Opening Warning is een van de slimme assistenten van ŠKODA. Hiermee ziet jouw ŠKODA of er voorbijgangers willen passeren op het moment dat jij de bestuurdersdeur opent. Bevindt zich iemand in de dode hoek? Dan knippert het oranje waarschuwingslampje in de buitenspiegel, licht de interieurverlichting in beide voordeuren rood en klinkt er een waarschuwingsgeluid.

Jij schrikt even, maar reageert snel door het portier weer dicht te trekken. Of er in ieder geval voor te zorgen dat het niet verder open zwaait. De passerende fietser, jogger of skater kijkt waarschijnlijk niet op of om en vervolgt veilig zijn of haar weg. Jij bent opgelucht: dat had veel slechter kunnen aflopen.

Zo bedien je Door Opening Warning

Het is slim om Door Opening Warning aan te hebben staan, zodat de uitstapwaarschuwing in actie komt wanneer jij een voorbijganger over het hoofd ziet. Het systeem bewaakt het gebied naast en achter de auto tot een afstand van ongeveer 35 meter.

Door Opening Warning bewaakt de dode hoek, dus logischerwijs maakt het deel uit van het Side Assist-systeem. Je kunt dubbelchecken of Side Assist aan staat door op het centrale touchscreen naar het menu met assistentiesystemen te gaan. Of door op het stuur op de knop met het auto-icoontje te drukken en door de lijst met rijhulpsystemen te scrollen. 

ŠKODA-modellen leverbaar met Door Opening Warning

Door Opening Warning maakt deel uit van Side Assist en dat is leverbaar voor een heleboel ŠKODA-modellen. Namelijk de SCALA, OCTAVIA en SUPERB, plus de drie SUV-modellen: KAMIQ, KAROQ en KODIAQ. De elektrische ŠKODA ENYAQ iV kun je ook met Side Assist bestellen. Daarvoor verwijzen we je graag door naar een handig overzicht van de optiepakketten voor de ENYAQ iV.

Lees ook: Maak kennis met alle slimmigheden van ŠKODA

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee, maar durf ook te stellen dat het systeem niet in alle gevallen zal waarschuwen, bijv. als er 10 meter achter de auto een wegversmalling of ander obstakel is, en dan heb je bij velocipede, snorfiets, scooter e.d. te weinig tijd/ruimte om te reageren. Overigens zou het al een verbetering zijn, als het knipperlicht in de spiegel aangaat, zodra iemand de hendel van de deur beroert: passerend verkeer wordt dan in elk geval gewaarschuwd (ook al is de 'uitstapper' verantwoordelijk voor het veilig uitstappen).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het ook wel handig, al zijn wij als Hollanders volgens mij veel beter in het over de schouder kijken dan inwoners van landen waar minder gefietst wordt.

Kan me nog herinneren dat ik als tiener (zeg maar voor de Smartphone) een deur van een Mercedes taxi in voor mijn wiel kreeg. Zeg maar op 5 meter voor me... Ja daar rij je dan alsnog met de lichaam/voet tegenaan. Die man boos.. Ik, ja wie moet nou kijken wat ie doet, alsof ik een vooruitkijkomdehoekspiegel heb 🤨

Het zal niet waterdicht zijn denk ik, maar helpen zal het zeker 🙂 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe