Ga naar inhoud

Cruise Control Set/-


Cleverly simple
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo, ik heb nu sinds een maand en half een Rapid Spaceback, waar ik in het geheel erg tevreden over ben. Echter, bij het gebruik van de cruise control heb ik al verschillende keren iets vreemd vastgesteld: wanneer de snelheid ingesteld staat en de CC actief is,  en wanneer ik de snelheid a.d.h.v. de toets "SET/-" (verschillende) stappen verlaag, gebeurt het soms dat de ingestelde snelheid plots weer x-aantal stappen omhoog schiet, alsof de snelheid die op dat moment gereden wordt ingesteld wordt.

Vb: de CC staat ingesteld op 100 km/u en is actief. Ik wil de snelheid verlagen naar 85 km/u door verschillende keren op de toets SET/- te drukken. Als alles goed gaat, druk ik dus 15 keer op die toets en is de ingestelde snelheid verlaagd naar 85 km/u. De wagen vertraagt dan ook naar die snelheid.
Soms gebeurt het echter dat terwijl ik de snelheid aan het verlagen ben met de betreffende toets (op moment X reeds ingesteld op bv. 89 km/u),  en de wagen intussen aan het vertragen is (op datzelfde moment X bv. al tot 95 km/u) de ingestelde snelheid plots plots terug omhoog schiet naar 95 km/u, alsof de functie "-" van de betreffende toets plots weer de functie "SET" wordt, en dus de actueel gereden snelheid ingesteld wordt.

Is beetje vervelend en kan wat gevaarlijk zijn als je daar niet op rekent.

Alvorens ik de garage contacteer, wilde ik graag eens horen of dit normaal is en of er nog mensen zijn die dit voor hebben/hadden.

aangepast door Rapid
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja ik weet eigenlijk niet of het normaal of niet normaal is.
Ik rij redelijk veel op cruise en gebruik de plus/min schakelaar alleen om gedoseerd gas te geven en als ik max 5 Km langzamer wil rijden.
Moet ik grote stappen terug in gas dan schakel ik met knopje bovenop de cruise uit tot ik op de snelheid zit die ik wil en dan set ik hem weer
Ben ik dan iets teveel teruggevallen dan ga ik met plus weer mijn snelheid verhogen
Wil ik heel grote stappen maken ( harder rijden ) dan druk ik vaak gaspedaal in en set ik hem ook weer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier eigenlijk hetzelfde: ik de-activeer de CC (met knopje, rempedaal of bij de vorige auto ook met koppelingspedaal om gelijk terug te schakelen) en activeer die weer als de gewenste snelheid bereikt is. Alleen voor correcties van enkele km/u gebruik ik de + of - knopjes.

Kan het zijn dat je je vinger niet op het juiste drukpunt hebt liggen, waardoor er iets anders gebeurt dan je verwacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn voorbeeld haalde ik inderdaad een vrij groot snelheidsverschil aan, maar ik heb het ook al bij kleinere verschillen gehad, bij enkele tikjes. Het gebeurt veel meer niet dan wel, maar als het gebeurt, kan het best verraderlijk zijn.

Ik heb er al op gelet of ik niet per ongeluk op de verkeerde toets duw, maar dat is niet het geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe