Busje 86 Report post Posted November 5, 2017 De cilinderkop van mijn Fiat 124 wil ik laten reviseren. (het is een andere dan er gemonteerd is, maar wel hetzelfde) Vandaag kwam ik er achter dat er een afgebroken bout in de kop zit. Dus deze uitgeboord en nieuwe draad er in gesneden. Dat was het plan. Alleen bij het draad snijden brak de draadsnijder. Die is van niet zomaar staal maar een harde kwaliteit. Als je daar in boort wordt het boor bod, dus ik kan daar niks mee. Zijn er tips hoe ik die draadsnijder er toch uit kan krijgen ? De kop is van aluminium. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Snelle 605 Report post Posted November 5, 2017 En steekt er nog iets van de tap uit het motorblok? Quote Share this post Link to post Share on other sites
EdK 1,250 Report post Posted November 5, 2017 jaja je hebt een probleem busje. Maar je kunt proberen om met een punttang in de holle delen van de tap de punttang te zetten en dan los te draaien. Boren in tap kun je vergeten en gaat niet lukken. Als er nog een stukje tap uitsteekt dan kun je ook met priem of oude schroevendraaier hem voorzichtig met kleine hamer terug te draaien tot je meer vlees hebt en dan met combinatietang het verder eruit te draaien. Het zal zeker een geklooi en gepriegel worden kan ik je vertellen. En dan wat je van plan was om gat te boren en dan te tappen, dit gaat nooit goed want je kunt nooit 100% in het hart van de afgebroken gat boren en dus na het boren uit hart en dan tappen zal altijd een ovaal gat veroorzaken. Als je tap eruit krijgt dan moet je een linkse tap nemen en die erin draaien, die draai je eigenlijk al zo het geboorde gat in dat je de bout losdraait. Maar doordat het ijzer in aluminium is zit dit flink op elkaar ingerot. Beste is om te beginnen met veel wd 40 te spuiten en als je dan met linkse tap het idee hebt van hij komt nog niet los dan de boel heet stoken met een verfbrandertje. Dan neem ik vaak nog een brede centerpunt die ik in geboorde gat zet en dan een een klap met hamer geef ( alles met beleid ) om de boel te laten schrikken , en dan nogmaals ff heet stoken en dan de linkse tap er weer in draaien en hopen dat je dan het restant van de bout eruit draait. Je kunt je betere klusjes wensen maar blijf rustig en heb veel geduld !! Maar zorg dat je afgebroken deel er weer uit krijgt en dit gat gewoon weer kunt gebruiken anders zit je weer met volgende probleem dat nieuwe gat niet overeen komt met het te monteren deel.. 2 Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cordoba 379 Report post Posted November 6, 2017 Andere methode: kijk of je iets van een staafje of iets dergelijks op de afgebroken tap kunt lijmen, dan kun je de tap er uitdraaien aan het staafje wat je erop hebt gelijmd. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Busje 86 Report post Posted November 7, 2017 Bedankt voor de tips, dat met die punttang ga ik eens proberen. Door dat boren is het gat ook wat ruimer geworden. Gelukkig heb ik aan de randen nog een beetje vlees over. Als het er uit is hoe kun je dat groter gat weer wat opvullen. Is het mogelijk om er een schroef in te draaien en daar omheen vloeibaar aluminium te gieten. En als dat gaat blijft dat ook zitten als je daarna de schroef er weer uitdraait ? Ik heb wel meer van die dingen, dat doe ik effe, en dan valt het (hard) tegen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Cordoba 379 Report post Posted November 7, 2017 Dat opvullen, vult misschien op het oog wel, maar qua sterkte blijft het kauwgum (als zo'n operatie al lukt). Standaard wordt in dergelijke gevallen een draad van een maat groter getapt, zodat je voldoende stevig 'vlees' hebt. Nu is een cilinderkop normaal gegoten materiaal, dus iets minder stevig dan het zelfde materiaal in gesmede vorm, maar als je gaat opvullen is het contact (structuur van molecuulrooster) gedeelte verstoord, en daardoor niet sterk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
EdK 1,250 Report post Posted November 8, 2017 19 uur ago , Busje said: Als het er uit is hoe kun je dat groter gat weer wat opvullen. Is het mogelijk om er een schroef in te draaien en daar omheen vloeibaar aluminium te gieten Als het gietaluminium is dan kun je opvullen door lassen eigenlijk wel vergeten. Dit is in algemeen een heel procudé van verhitten oude materiaal etc en dan is het nog niet zeker of het goed gaat. Wat men vaan]k wel doet is het gat dan groter opboren en dan opnieuw tappen met een maat groter en dan een draadbus erin zetten. Dus als je nu M6 orgineel er in hebt zitten dan tap je deze op naar M8 en dan een draadbus van M8 naar M6 erin zetten zodat je weer op juiste maatvoering komt. Nu weet ik niet hoe en wat je getapt hebt ( geprobeerd ) en hiervoor hebt geboord in oude bouteind. Maar ik hou in algemeen aan voor tappen dat ik de maat tap M6 maal de factor 0,8 vermenigvuldig = 4,8 dus en dat is de maat boor die ik dan gebruik voor boren. En in ijzer tappen dan gebruik ik snijolie, maar in aluminium tappen gebruiken we op werk spiritus ! Maar lukt het nu geheel niet om dat stuk tap eruit te krijgen, ga dan niet doorklooien en dat het hierdoor erger word. Zoek een firma ( of kennis ) die wat freesbanken heeft staan ( niet voor hout maar voor metaal ) en vraag daar een offerte aan wat het kost om het te laten verwijderen en dat er weer draad in is getapt , wel of niet met een draadbus. Dan weet je zeker dat hij zuiver recht zit en dat de nieuwe bout met ring straks alles goed aandrukt en niet op één punt ( of deel ) en dat op lange duur je hierdoor weer problemen krijgt. Tsja en nogmaals succes. Ooit ook met temperaturen rond vriespunt staan klooien aan een motorfiets waar de bout van de uitlaat was afgebroken..... Gevolg was dat ik gehele kop heb moeten demonteren en mee naar werk heb genomen om hem daar TE laten verwijderen toendertijd bij een klant waar we voor werkte..... Heeft die beste man als beunhaas gedaan en is toen een 3 uur bezig geweest..... Quote Share this post Link to post Share on other sites
Busje 86 Report post Posted November 8, 2017 Gisteren heb ik er wat WD 40 ingespoten straks eens even kijken. Maar ik denk dat ik hem maar weg breng naar een goed revisiebedrijf en vraag of zij daar iets mee kunnen. Want dat geklooi brengt niets, als ik pech heb kan ik opzoek naar een andere kop. En voor deze heb ik al behoorlijk wat moeite voor mogen doen om hem überhaupt te kunnen kopen . Ze beginnen schaars te worden (bijna 40 jaar oud). Het gat behoort inderdaad 4.8 mm te zijn maar is inmiddels gegroeid naar 8.9 mm Quote Share this post Link to post Share on other sites