Ga naar inhoud

Skoda en France


Agent327
 Delen

Aanbevolen berichten

Beste lezers,

Hier even mijn introduktie op dit forum. Ik ben Rob Klok, 62 jaar, woonachtig in Frankrijk (Vendée) samen met mijn vrouw. Ik heb een berg aan sleutelervaring met diverse merken, maar nog nooit een Skoda onder handen gehad.

Ik had nooit gedacht ooit in een Skoda te rijden todat onze Volvo 960 eind oktober van dit jaar werd getroffen door een ontplofte handremtrommel. Volgens de dealer (40km verderop zou het minimaal 2 weken duren voordat hij de vervangende onderdeln in huis zou hebben. Dit omdat de Volvo ruim 20 jaar oud is en daarom door Volvo wordt beschouwd als zijnde een old timer (lees, onderdelen slecht leverbaar).

Nu is het zo dat de Volvo al wat meer mankementen vertoonde (aico condensor, stuurpomp, stabilisatorstang rubbers, deurpanelen etc.) en ik in dubio stond of de auto zou gaan repareren danwel een andere auto aan te schaffen, Het akkefietje met de remmen deed ons besluiten op zoek te gaan naar een andere auto, maar welke??
Na 15 jaar Volvo 940/960 en daarvoor 25 jaar Renault van R4 tot en met R21 vraag je je af maar welke auto dan?

Nadat ik de remmen had repareerd met Brembo schijven/trommels, zijn we op familie bezoek in Nederland geweest en heb daar een brede keus aan auto's geprobeerd, (omdat ik 1,98m lang ben was dit geen eenvoudige opgave) om te zien of ik er in zou passen. Ik had natuurlijk wel het een en ander gelezen over de ruimte in een Skoda Superb maar tot nu toe had deze informatie onbewust terzijde geschoven. Toen ik eenmaal in een Superb had gezeten was ik gelijk om (het zal vast door velen eerder zijn gezegd)  wat een ruimte, zelfs de passagier achter mij hoeft zich niet langer op te vouwen. Ik ben toen gelijk op de Franse marktplaats site: lebocoin.fr gaan zoeken naar een redelijk jonge Skoda Superb en vond er eentje vlak bij ons in de buurt, en wat voor een!, Het gaat om een Skoda Superb Combi 2.0 tdi CR DSG L&K uit 2012 met 94000km op de klok, 

Terug in Frankrijk contact opgenomen met de eigenaar en na wat onderhandelen over 2 nieuwe voorbanden, een beurt en verse APK zijn we het snel eens geworden. Ik ben nu een trotse bezitter van de Superb. Eén nadeel, de achterklep wordt niet elektrisch bediend. ;-). Ik hoop de komende jaren nog veel plezier aan deze auto te beleven en zo nu en dan eens op het forum te snuffelen.

Groet, Rob



 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Rob en veel plezier met je Superbe-keuze. Ik ben niet helemaal zeker, maar dacht dat de achterklep wel automatisch te openen is na een modificatie, sluiten is lastiger.

Overigens wel een verrassende keuze: vanuit een Volvo 960 zou een 850 of V70 meer voor de hand liggen als opvolger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die achterklep was meer als een grapje bedoeld, eigenlijk wilde ik de ernorme hoeveelheid aanwezige standaard opties op dit model hiermee benadrukken....

De Volvo 940/960 series zijn eigenlijk de ultieme ruimte estates geweest met achterwielaandrijving en de nog enige auto's die nog in Zweden zijn geproduceerd. Met de introductie van de de 850/V70 series werd wel een modernere auto geintroduceerd met voorwielaandrijving maar minder ruimte voor bestuurder en bagage!!
Voorts zijn deze auto's (ik doel dan op de  V70) behoorlijk duurder in aanschaf en kosten voor onderhoud.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn  broer heeft een stuk of 6 V70's en 850's versleten de laatste jaren, en ook een 940 gehad. Die 940 had wel veel lagere ramen (prettig voor kinderen op de achterbank), maar de laadruimte in vergelijking met een 850 is niet heel anders. Overigens beweert mijn broer van de 850 dat dit ook de laatste Zweedse Volvo's zijn. Overigens wil ik 'm wel eens pesten door te vragen of ie niet moe wordt dat ie bij iedere bocht uit moet stappen om de Volvo in de juiste richting te zetten (hiermee bedoel ik dat het nemen van een snelle bocht nu niet bepaald makkelijk gaat in een Volvo).

Wat de achterklep betreft: als je dit wil kun je door andere (zwaardere) gasveren te monteren wel degelijk de klep automatisch laten openen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de Volvo 700 vereniging, waar ik lid van ben geweest gaat men er prat op dat de 700/900 series de laatste  'echte Zeden' zijn. Maar goed, voor de 850 zou dit ook best kunnen.
De wegligging van die 850/V70 is evenwel goed te noemen omdat naar mijn weten al deze modellen met multilink achterwiel ophanging zijn geproduceerd. Je opmerking

8 hours ago, Cordoba said:

Overigens wil ik 'm wel eens pesten door te vragen of ie niet moe wordt dat ie bij iedere bocht uit moet stappen om de Volvo in de juiste richting te zetten

doet wel opgeld voor de 240/740/940 series deze zijn uitgerust met starre achteras. De 960 echter heeft ook multilink

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe