Ga naar inhoud

Oeps, foutje...


Captain Hook
 Delen

Aanbevolen berichten

Zoals gezegd, ik was vandaag bij de Skoda dealer voor een onderhoudsbeurt.

Naast het reguliere onderhoud (zelfs nog iets goedkoper dan de gepubliceerde pakketprijzen) had ik nog wat extra dingen gevraagd:

-Stuurt trilt (waarschijnlijk wat onbalans in de wielen)

-Ik wil de stuurbekrachtiging wat minder sterk (van mij mag de auto best wat zwaarder sturen)

Nou, velgen/banden opnieuw balanceren was zo gebeurd. Maar toen...

De diagnose computer werd er aan gehangen. Hee, er was een s/w update voor het motormanagement. Nou prima, updaten die hap.

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?15317-1.2-TSI-77kw-s-w-update&p=229573#post229573

Dat was zo gebeurd. Proefrit gemaakt, alles werkt nog, banden zijn weer keurig trillingsvrij.

Maar toen, de mate van bekrachtiging wijzigen, dat werd een drama. :o Na een half uur rommelen was men er nog niet uit en lukte het niet om de juiste codering weg te schrijven. Tot overmaat van ramp gaf het diagnose systeem aan dat er niet eens meer een werkende stuurbekrachtiging in mijn auto zat! En aangezien de software bepaalt hoe of wat, idd, op dat moment had ik een Roomster ZONDER enige vorm van stuurbekrachtiging. :wub2:

Ze hebben een Roomster uit de showroom moeten halen en daar de codering uitgelezen, opgeschreven en die geprobeerd terug te schrijven in mijn auto. Dat lukte ook niet. Toen bleek dat (waar zit het verband?!?) dat het versienummer van het ABS remsysteem niet meer correct werd herkend. Die moest eerst goed staan voordat de originele waarden van de mate van stuurbekrachtiging weer teruggeschreven konden worden.

Afijn, ik kwam om 08:00h binnen voor een klaar-terwijl-u-wacht-onderhoudsbeurt en ging pas om 11:30h weer weg. En nog steeds heeft men de mate van stuurbekrachtiging niet kunnen aanpassen. Daar moet ik later nog eens voor terugkomen als ze uitgezocht hebben hoe het nou precies moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ongelooflijk, wat een gepruts!

Je zou zeggen dat niet iedere "simpele monteur" met de laptop mag gaan kloten, maar dat je dat alleen en uitsluitend laat doen door speciaal opgeleide monteurs. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bedoel ik nou iedere keer...

Je moet een hoop geld betalen voor de zogenaamde deskundigheid van een vakman (ahum) en keer op keer blijkt dat dat een wassen neus is.

BTW: ik ken de desbetreffende monteur goed en weet dat hij zeker ter zake kundig is. Maar met die VAG CAN-BUS van tegenwoordig kunnen ze zelf niks meer. En als er maar iets fout gaat met software verschillen ben je helemaal overgeleverd aan de up-to-date stand (of niet) van de door Pon voorgeschreven apparatuur.

Dit gebeurt niet alleen in de automobiel branche, maar op zoveel gebieden helaas...

Ik heb er nu met m'n neus opgestaan en ben zelf aardig technisch onderlegd, dus ik weet wat ze aan het doen zijn c.q. wat er gebeurd. Maar het grootste deel van dit soort gepruts vindt plaats buiten het gezichtsveld v.d. mensen om. Immers iemand levert z'n auto in en haalt 'm aan het einde v.d. dag weer op. Wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is heeft men geen weet van.

Ik verwijt dit ook niet aan de garage of de desbetreffende monteur, maar aan de waanzin van de marketing piepeltjes die alles, zogenaamd ten faveure van de klant hebben doorgevoerd. "de klant hoeft niks meer zelf te kunnen en/of te begrijpen, WIJ (in dit geval VAG) zijn almachtig en weten wat goed voor u is"

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Fred, het is idd tenenkrommend om te zien hoe men staat te proberen volgens de trial&error methode om de boel (weer) aan de praat te krijgen.

Geeft eigenlijk aan in wat voor een stadium de desbetreffende diagnose apparatuur nog verkeert. Als zo 'eenvoudig' een auto onbruikbaar gemaakt kan worden en het zoveel schiet-maar-raak geknutsel kost om het weer goed te krijgen... met als resultaat dat de beoogde wijziging (de mate van stuurbekrachtiging aanpassen) NIET is uitgevoerd.

Ik kan/mag me daar moeilijk mee bemoeien. Het is hun verantwoording en ik kan me heel goed voorstellen dat men daar geen inmenging in wenst.

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat daar ook met name de 'kruks' liggen, als je ziet hoe je een halve programmeur moet zijn om de electronica in te regelen.. en men is monteur, die steeds meer met de electronica moet omgaan dan met de mechanica.

Het systeem is ook nog eens zo gebouwd dat men alleen weet wat men moet doen wat op het scherm staat, dus zeg maar analoog aan de AED als ik die vergelijking mag maken.

Maar de afwijkingen instellingen van de standaard, is voor de meer deskundigen weggelegd.

Helaas.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach als ik dit zo lees dan lees ik dit al op een manier dat ik denk , dit is geheel niet nieuw en dit zal in de toekomst alleen maar erger worden.

En mijn inziens komt het door meerdere factoren.

Ten eerste wordt er wat in een fabriek ontwikkeled en geproduceert en uiteindelijk verkocht met als geijkt zinnetje de klant wil het graag !

Maar vervolgens vergeten de heren ontwikkelaars het belangrijkste en dat is dat hun manuals niet echt duidelijk voor een ieder omschrijven hoe een zoiets werkt en hoe te bedienen is

Kijk eens in defora's van VAG hoeveel vragen er zijn omtrent de mogelijkheden met maxidot en de instellingen in het menu die daar te bewerkstelliggen zijn !

Dat komt deels door mensen die de manual niet lezen maar ook omdat de manuals niet echt een hoofdstuk hebben waar bv in een boomstruktuur de mogelijkheden staan met een goede in jip en janneke taal geschreven uitleg !

Dan gaat de techniek op elektronica en software gebied zo snel dat de mensen in de garage het amper nog kunnen bijbenen ! Velen van de huidige oudere monteurs hebben hun vak gekozen om met vuile handen de dag te eindigen en vele klanten gelukkig naar huis te sturen.

En deze monteurs lopen binnenkort in een steriel witte overal rond omdat mechanisch er weinig tot niets nog hoeft te gebeuren omdat alles via de PC gebeurt

En vooral die oudere generatie die kwa mechnische kennis best goed onderlegd zijn lopen kwa elektronica simpelweg de boot mis omdat men hier opleiding in mist !

Dus moeten ze weer de schoolbanken in waar velen geheel niet op zit te wachten of geen interesse in heeft !

Dan krijgt men een merkgebonden opleiding , maar vaak krijg je de indruk dat men maar tot een bepaald nivo wordt opgeleid of kenis wordt bijgebracht !

Want als men nu al apparatuur in de garage heeft staan die aan de auto wordt gehangen en zo via internet ingelogd wordt aan de fabriek !?

Wel stel je voor als je dan monteur bent en dan een storing moet doen met beperkte bijgebrachte kennis, dan kun je simpelweg bepaalde materie niet doorgronden !

En met al deze nieuwe manieren van opleiding en beperkte kennis van zaken bij monteurs krijg je situatie's zoals Erik nu heeft ondervonden.

De monteur wil toch de klant helpen, en gaat uiteindelijk toch dingen uitproberen met gevolgen die uiteindelijk niet meer te overzien zijn \.

En uiteindelijk komt het door de ontwikkelaars die wel iets maken maar niet verder denken dan hun ontwikkelneus lang is !

Hoe moeilijk zou het wezen om de software zo te schrijven dat het voor een goed opgeleide monteur is te begrijpen en te veranderen !

Hoe moeilijk is het om een grafisch model op het beeldscherm te toveren van de auto, waar je bv het stuur aanklikt en dan de mogelijkheden krijgt te zien die hiermee mogelijk zijn tot aanpassen.

En dat je dan bv de wens om de stuurbekrachtiging aan te passen krijgt dmv een puldown menu en dat je kunt aanvinken in stapjes van procenten om lichter of zwaarder te sturen.

En als je dan je keuze hebt gemaakt en je moet nog een andere instelling doen dat de software automatisch met dit menu naar voren komt.

En indien het op deze wijze zou gaan zou het voor menig monteur ook makkelijker en begrijpelijker gemaakt worden

En hier spreken we dan alleen nog maar over auto's. maar hetzelfde zie je in TV's / witgoed artikelen en ga maar zo door !

De manuals ook hier zijn soms erg onduidelijk voor grootste gros van de mensen en dan hebben we het nog niet eens over het bedieningsgemak voor de mensen.

Hoe vaak hoor je niet mensen zeggen, ik wil een apparaat dat zoveel mogelijk doet maar met zo min mogelijk knoppen en tierelantijntjes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel menno, deels is dit geschreven uit eigen ervaring.

Als ik alleen zie bij bedrijf waar ik nu werk en de elektronica die hierin verwerkt zit en die dmv software aangepast kan worden.

En van bepaalde producten krijgen wij dan ook van leverancier een curusdag aangeboden over een nieuw op de markt gebracht component

En als je daar dan komt dan is alles kwa eten drinken en spiegels en kralen prima geregeld

Maar waar we voor komen , het product daar krijg je niet meer en minder dan een verkoop praatje over die voor jan en alleman bedoeld is

Maar wij zitten daar als techneuten en moeten ermee werken en de boel instellen en dan opleveren aan klant en begrijpelijk uitleggen hoe ze er mee kunnen werken.

En als wij dan technisch beginnen door te vragen staat zo'n persoon die ons die dag les behoort te geven met een bek vol tanden en moet soms zelfs gaan bellen om ons antwoordt te kunnen geven

En blijkt de persoon die voor je staat totaal geen technische opleiding te hebben , maar staat simpelweg in zijn eigen bewoording de manual voor te lezen.

En toen dus de vragen bij ons los kwamen is er vanuit een werkplaats oid een persoon gekomen die dus de techneut bleek te zijn van het product en ons uiteindelijk de juiste antwoorden kon geven !

Heb dat ook gehad met een grote gasboiler leverancier in zuiden des lands meegemaakt, was produktdag en rondleiding door hun fabriek ! En is leuk om te zien hoor, maar wij waren veel meer geintereseerd hoe we zo'n gasboiler service en onderhoud moesten geven.

En dat kregen we dmv wat documentatie en een dvd , maar technisch ergens op in gaan was er niet bij !

Ja en dat vind ik dan zonde van zo'n dag, heb ik zoiets van had mij die documentatie maar toegestuurd dan was ik van die verkoop praatjes verschoont gebleven !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ed heeft ook wel gelijk.

Maar als je soms leest hoe taalkundig manuals geschreven zijn, om te huilen, waardoor er geregeld nog meer abacadabra in staat.

Vanuit mijn praktijk heb ik meegemaakt dat een techneut een manual voor een product schreef. Het resultaat was dat degenen die ermee bekend waren, wel ermee kond omgaan, maar degenen die het moesten leren, niet wisten hoe t in elkaar stak. Gewoon omdat men bepaalde stappen oversloeg omdat die voor de schrijver vanzelfsprekend was.

Het verschil zie je nu al met kinderen die haast feilloos weten om te gaan met mobieltjes, etc. terwijl de huidige generatie ouderen niet eens meer snappen hoe t kan bestaan. En dat is ook wat Ed signaleert, de ontwikkelingen gaan zo snel.

Ik heb ook handleidingen geschreven en dat deed ik wel met zoveel mogelijk plaatjes met daarin alle mogelijkheden. omschreven.

Neem nu bijvoorbeeld onze maxidot, hoe beperkt staat in de handleiding omschreven hoe de instellingen zijn. Dat kan toch anders?

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

van maxidot kaarte ik ook al aan !

Maar om simpel voorbeeld te geven om als techneut geheel gek te worden !

Wij gebruiken nog wel eens schakelklokjes in conventionele slagboombesturingen, en in begin werd er gebruik gemaakt van de simpele klokjes met pennetjes die je naar links of rechts moest drukken

En zo bepaalde je wanneer klokje wel of niet schakelde !

Een klikje die voor iedereen is te begrijpen of te bevatten.

Maar op bepaald moment had men ook een digitale ( met LCD scherm ) uitvoering.

En deze waren ook nog eens goedkoper, dus die werden aangeschaft !

En werden bij nieuwe producten ingesteld op werkplaats door de monteurs daar

En nadat een project op zaak klaar was ging het naar de tester die de boel teste en vanwege backupbatterijen de boe; vaak een 2 a 3 uur onder spanning hield zodat als boel geplaatst was alle gegevens er nog in stonden.

Maar op bepaald moment moest één van de buitenmonteurs bij klant in bestaande installatie zo'n klokje inbouwen, wel alles bij elkaar een 2 uur werk.

Maar hij kreeg dat pokke ding niet geprogrammeerd en had de manual al voor de tigste keer gelezen en precies gedaan wat er in de manual stond !

Ten einde raad belt hij dus naar zaak en vraagt naar één van de binnenmonteurs en legt zijn probleem uit !

Krijgt doodleuk te horen dat de manual die erbij geleverd wordt verkerd is geschreven door de fabrikant !

En na uitleg was het met 10 minuten gebeurt !

Maar moet je dit de buitenmonteur kwalijk nemen ??

Mijn inziens niet !!

Binnenmonteur had zijn mond open moeten doen en een rondschrijven moeten geven naar alle binnen en buitenmonteurs !

Maar firma had deze manual nooit op deze wijze op markt mogen brengen !

En leuke van geheel is dat onze klanten achteraf ook niet blij zijn met de elektronische klokjes, te omslachtig en voor sommige klanten niet te bevatten hoe in te stellen

Ondanks dat klanten die zo'n klokje hadden gekocht een schriijven hadden gehad van de fout in manual ( service)

En met uiteindelijk gevolg, we zijn gewoonweg weer overgestapt op de simpele uitvoering met de radartjes !

die de klanten ook snappen !

En dan zijn er mensen die zeggen , neem de digitale uitvoering want die snapt de klant niet en moeten ze een verandering hebben in de instellingen dan verdien je er alleen maar aan !

Ja geheel waar, maar je raakt ze ook kwijt als je niet oppast, want als jij bv naar zeeland vanuit A'dam moet rijden en dus 4 reisuren en 1/2 werkuur rekent , en de klant daarvoor de rekening gepresenteerd krijgt ... wel die wordt daar echt niet vrolijk van hoor en gaat heel vlug naar alternatieven zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal notities van mijn kant:

-De monteur die het hier betrof bij de Skoda dealer was een jonge gozer.

En ja, een auto is tegenwoordig heel wat meer dan een bijeenraapsel van mechanische onderdelen. Maar dat geldt ook voor je wasmachine, je DSLR (voorheen SLR), ja zelfs, het electrische scheerapparaat heeft allerei ingebouwde software die bepaalt hoe en wat iets functioneert.

De echte technicus/probleemoplosser is er niet om letterlijk een manual te volgen en zit niet met z'n handen in z'n haar als 'toevallig' de gebruikswijzing niet klopt, maar heeft het INZICHT en het OPLOSSEND vermogen om juist dan de boel uit te zoeken.

Ik doe niks anders in het dagelijks leven: vele (ICT) zaken uitzoeken die NIET volgens de boekjes werken en/of doen wat de leverancier beloofde in de glossy folder. En juist de jonge snelle meisjes en jongens in de flitsende kleren helpen hun technische shit op te lossen.

-Dat kinderen feilloos weten om te gaan met b.v. mobieltjes of computers is NIET juist! Ze weten heel goed de illusie te wekken dat ze overal snel en vlot op kunnen klikken, maar waar ze in godesnaam mee bezig zijn en/of wat de consequenties zijn van hun handelen en hoe ze dat eventueel ongedaan moeten maken; geen idee!

Dan wordt ik er (als oude techneut) altijd weer bijgeroepen "kun je dit weer herstellen" "ik ben iets kwijt, kun je me helpen?"

-wat betreft b.v. de handleiding van de Maxidot; die is nog heilig vergeleken met een hoop andere merken. Zo heb ik laatst een vergelijking gezien hoe dat b.v. bij Suzuki in elkaar zit, nou daar is geen touw aan vast te knopen.

-En voor de ECHTE analyserende en doordenkende techneuten wordt het juist interessanter! Er zijn steeds minder mensen die willen (!) en kunnen snappen hoe dingen functioneren. Varierend van een pinautomaat tot de DSG in je auto, van een haperende alarmcentrale tot een onwerkzame slimme watermeter.

-Wat Ed vertelt over apparatuur demo's en productpresentaties op beurzen; dat is idd te triest voor woorden. Mooie wijven, glossy folders en trendy bakkies latte of cappucino's genoeg die door snelle jongens genuttigd worden. Maar inhoudelijke antwoorden; ho maar.

-En als ik dan die glossy marketing wereld aan de kaak stel (zoals ik al vaak gedaan heb in b.v. het sf) dan ben je een zeurpiet 'want we willen toch allemaal premium en strakke logo's en trendy showrooms en glimmenden folders'.

Rot op met die zooi, da's allemaal om te verdoezelen dat er met het product of dienst iets niet in orde is!

Dat begint al met de UPC en Tele2 reclames, dat gaat verder met financiele producten (ja, nog steeds), energiekwanselaars, via consumenten wit- en bruingoed, tot aan vervoermiddelen toe. Eindigend met die hele milieu zwendelarij.

Dank je wel voor deze angelsaksische reclame en marketing mindset uit de US of A. We zijn jullie eeuwig dankbaar! :mad3:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het goed vertalen en het daarbij tegelijkertijd inhoudelijk begrijpen van technische handleidingen is blijkbaar steeds lastiger aan het worden.

Men zet er gewoon een vertaalprogrammaatje op en denkt er dan mee klaar te zijn.

Het beste is de oorspronkelijke taal van de ontwerper te lezen.

Met Engels of Duits wil dat nog wel lukken, maar Tsechisch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ze in de middag bellen ???

Enne Erik moet bellen naar zijn dealer want zijn dealer belt hem bijna nooit !

Althans dat is mijn conclusie aan de hand van zijn berichten toendertijd op sfnl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, dat sowieso. Ze hebben NOG NOOIT uit zichzelf gebeld.

Maar dat begin ik inmiddels normaal te vinden. :(

Zolang het 'service' een (al dan niet bestaande) afdeling is en geen instelling, dan zal het nooit wat worden.

Het gaat inmiddels zo goed bij Skoda, in 'mijn' Skoda garage hebben ze al een extra verkoper aangenomen en twee nieuwe monteurs. Ook zijn er al luxe bureaux neergezet en de eerste verbouwing van de showroom komt er ook al aan.

En die nieuwe verkoper had ook al weer zo'n GlaPaJo uiterlijk, gatver. :blink:

Dat vind ik persoonlijk een slechte zaak! Want al het geld wat daar aan opgaat (aan uiterlijk vertoon) kan niet aan dienstverlening, betere opleiding monteurs o.i.d. besteed worden. Ik heb niks met c.q. ik heb er niks aan dat de showroom een glimmend randje krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja dus je volgende skoda bestel jij dus gewoon via internet

Één mail naar tsjechie met de bestelling en je huisadres erbij en 6 maanden later staat hij voor de deur !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe