Ga naar inhoud

BE verplicht, of B voldoende !?


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb schijnbaar niet op zitten letten bij het halen van mijn theorie...

Vandaag kwam ik per toeval achter het volgende:

Rijbewijs B

Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.

In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan twee voorwaarden:

1. De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.

2. De totale combinatie (dus. auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

Wijdverbreide misverstanden

Veel bestuurders denken dat ode bouw, of technische mogelijkheden van het voertuig dat getrokken wordt, van invk>ed is op hun rijbevoegdheid. Dat is niet het geval.

De volgende zaken zijn niet relevant als het gaat om het rijbewijs Bof BE:

- Het aantal assen van de aanhangwagen.

- Of de aanhangwagen geremd of ongeremd is.

- De aanhangwagen heeft een schamelas (ook wel gestuurde vooras genoemd).

Zie ook de bijlage of http://www.cbr.nl/brochure/rijvaard911.pdf (Bestand is van sept 2010)

En ik altijd maar denken dat ik alleen aanhangers met enkele as en zonder eigen kenteken mag trekken...

20110426 CBR B of BE rijbewijs benodigd.pdf

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker, ik heb altijd zwaardere auto's gereden en mocht dus al die tijd gewoon onze caravan trekken :o

De GL is standaard 1119 kg ledig, 1674 kg max. beladen.

Onze caravan is iets van 650 kg ledig en mag max. met 300 kg beladen worden.

Dus:

Caravan is ledig minder dan 750 kg.

Auto weegt ledig 1119, dat is meer dan het ledig gewicht van de caravan (650).

De auto max. beladen (1674) en de caravan max. beladen (950) is samen minder dan 3500 kg.

Crossen met die hap :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe