Ga naar inhoud

Turbo


WillemJan
 Delen

Aanbevolen berichten

Allen,

Ik ben niet echt technisch te noemen, maar ik heb toch een technische vraag. Het gaat over de turbo die tegenwoordig op de TSI motoren zit. Dit combineer ik weer een beetje met mijn luchtvaartkennis.

Volgens mij is de nut van de turbo dat deze de lucht comprimeert waardoor de motor een hoger / beter rendement heeft. Alleen dat een turbo op zeeniveau geen toegevoegde waarde heeft want de luchtdichtheid is toch al hoog (zeker op een koude winterdag -> dikke lucht). Turbo's hebben wel weer een nut als je de hoogte in gaat, want daar is de luchtdichtheid lager en is een turbo nuttig.

Of zit ik er compleet naast?

Met vriendelijke groeten,

Willem-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door compressie extra zuur- en brandstof. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Turbolader

Wordt ook ingegaan op hoogte(compensatie).

Hoi CaseyBasey,

Dank je wel voor de link. Inderdaad erg technisch allemaal. Maar mijn stelling over de compressie op hoogte klopte wel. Mijn stelling dat een turbo op lagere hoogte geen rendement heeft, wordt niet ontkracht.

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Turbo heeft wel degelijk zin, schakel hem maar uit, dan merk je het verschil.

Dank zij de geblazen motoren is veel meer vermogen leverbaar bij een kleinere cilinderinhoud, downsizing dus.

Dat het rendement bij grotere hoogte hoger is, staat daar dus los van.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil ook nog opmerken dat bij een vliegtuig natuurlijk heel andere natuurwetten een rol spelen.

Vermogen heb je nodig om hoogte te winnen, de lucht wordt ijler, minder zuurstof, dus dat compenseer je met een turbo.

Ijlere lucht heeft ook minder weerstand, en dus minder draagkracht. Het liftend vermogen van de vleugels wordt daardoor ook minder en een vliegtuig zou dus hoogte verliezen, tenzij deze dit compenseert met snelheid.

En daar heb je dan die turbo weer voor nodig.

Tot je op een dermate grote hoogte komt, dat een turbo kan comprimeren wat je wilt, als er geen zuurstof meer is voor de verbranding, vlieg je niet meer.

Vandaar dat er dus voor grotere hoogtes de reactie motor is ontwikkeld.

Maar goed, ik ben geen vliegtuigdeskundige, maar dacht dat het bovenstaande ook een rol speelt.

correct me if I'm wrong :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk, dat dit onderwerp steeds weer terugkomt, het is een soort mythe.

Een turbo, mechanisch aangedereven, of door de uitlaatgassen, brengt meer kilogrammen verbrandingslucht in de cilinders.

Waardoor er als bijkomend verschijnsel , meer kilogrammen brandstof volledig kunnen worden verbrand.

Het gaat dus niet om kubieke meters lucht, vandaar de introductie van de intercooler, daar krijg je nog meer kilogrammen lucht door beschikbaar.

Wat is nu de winst?

UIt een zelfde motor, zelfde hoeveelheid ijzer, zal ik maar zeggen, kun je veel meer brandstof in kwijt, die volledig verbrand, als het goed is.

Er zijn diverse manieren om het rendement van een motor weer te geven, maar in dit geval, neemt het zgn. "mechanisch rendement" t.o.v. de ongeblazen uitvoering iets toe, eigenlijk heeft het met zuinigheid niet zoveel te maken,

wel met gewichtsbesparing.

aangepast door hobbel de bobbel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Hobbel de Bobbel,

Dank je wel voor je uitvoerige antwoord.

(...)Een turbo, mechanisch aangedereven, of door de uitlaatgassen, brengt meer kilogrammen verbrandingslucht in de cilinders.

Waardoor er als bijkomend verschijnsel , meer kilogrammen brandstof volledig kunnen worden verbrand.(...)

Bedoel je hiermee te zeggen dat er meer brandstof nodig is?

Ik kan me wel voorstellen dat door de compressie van de lucht er meer lucht in de cylinders kan komen, die dan ervoor zorgt dat de aanwezige brandstof beter wordt verbrand en dat de motor daardoor een hoger rendement levert.

(...)UIt een zelfde motor, zelfde hoeveelheid ijzer, zal ik maar zeggen, kun je veel meer brandstof in kwijt, die volledig verbrand, als het goed is.

(...)

Dan zal het verbruik dus toenemen, en dat kan denk ik niet de bedoeling zijn.

Met vriendelijke groeten,

Willem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jan-Willem,

je moet het even andersom benaderen: de winst zit erin dat je door drukvulling toe te passen meer vermogen uit een kleinere motor kunt halen. Voordeel is dat je minder massa hoeft voort te bewegen en er ook minder massa beweegt in de motor, waardoor er ook een hoop minder vermogen verloren gaat aan wrijving.

Je laatste opmerking is juist: er zal meer brandstof verbruikt worden, echter vergeet je even dat er ook meer vermogen geproduceerd wordt...

Feit blijft hoe dan ook dat een verbrandingsmotor altijd nog een relatief laag rendement heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een turbo: 1.6 tdi !!! Maar laag vliegen lukt niet hoor! Fijn dat je je wagen weer terug hebt Marco!!

Ik denk toch dat Marco iets heeft opgelopen van die Hyundai ........ maar wat het is weet ik niet maar goed is het niet .......:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, mijn 1.8tsi kan heel aardig vliegen hoor! Maar ik ben zo blij dat ik hem weer heb, dat ik 'm ontzien heb: heb zeer rustig aan gedaan de afgelopen paar dagen, en zie nu warempel mijn actieradius stijgen tot boven de 800 km! Da's nog nooit vertoond! ZOu er dan tóch een kern van waarheid zitten in al die verhalen die ik telkens lees dat er een verband is tussen mijn verbruik en de stand van mijn gaspedaal?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, mijn 1.8tsi kan heel aardig vliegen hoor! Maar ik ben zo blij dat ik hem weer heb, dat ik 'm ontzien heb: heb zeer rustig aan gedaan de afgelopen paar dagen, en zie nu warempel mijn actieradius stijgen tot boven de 800 km! Da's nog nooit vertoond! ZOu er dan tóch een kern van waarheid zitten in al die verhalen die ik telkens lees dat er een verband is tussen mijn verbruik en de stand van mijn gaspedaal?

800???? Poeh hee! Weet je baas dit? :doh2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe