Ga naar inhoud

Trekhaak en hulpkoppeling/breekkabel


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Het trekhaak oog t.b.v. de hulpkoppeling of breekkabel... Hoe zit dat nou?

Artikel 5.13.66

1. De koppeling van aanhangwagens moet zijn voorzien van een goedkeuringsmerk. Hierbij is het bepaalde in bijlage VIII, artikel 129, van toepassing.

2. De koppeling en de trekdriehoek of trekboom van aanhangwagens moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet gescheurd, ernstig vervormd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.

3. De trekdriehoek of trekboom mag niet zijn doorgeroest.

4. Aanhangwagens die niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, mogen zijn voorzien van een hulpkoppeling. De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.

5. Aanhangwagens die zijn voorzien van een losbreekreminrichting, mogen niet tevens zijn voorzien van een hulpkoppeling.

6. Delen van de koppeling van aanhangwagens mogen tijdens het ontkoppelen, het losbreken of in afgekoppelde toestand het wegdek niet kunnen raken.

Artikel 5.18.34

1.Bij samenstellen van voertuigen waarvan de aanhangwagen van een reminrichting is voorzien, moet de reminrichting van de aanhangwagen in werking treden bij het bedienen van de bedrijfsrem van het trekkend voertuig.

2.Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.

3.Indien zowel het trekkend voertuig als de aanhangwagen zijn voorzien van een ABS- of EBS-systeem moeten de daartoe bestemde ISO 7638-stekkers op beide voertuigen met elkaar verbonden worden. Indien deze voorziening op één van beide voertuigen ontbreekt moeten de remsystemen zodanig zijn aangesloten dat het mogelijk blijft dat er met zowel het trekkend voertuig als met de aanhangwagen lastafhankelijk geremd kan worden.

4.Het derde lid, tweede volzin, is niet van toepassing op aanhangwagens voor landbouw- of bosbouwtrekkers en aanhangwagens voor motorrijtuig met beperkte snelheid die niet zijn voorzien van een ABS-systeem.

Hoe moet je dat nou interpreteren? Ik gaan veel verschillende verhalen de ronde, over bijvoorbeeld het verschil tussen de musketonhaak aan de trekhaak zelf en het soms beschikbare oog aan de auto of het frame van de trekhaak. Afhankelijk van de wel of niet aanwezige reminrichting van het trekkende voertuig zou je het dan aan één van die beiden bevestigingsogen moeten vastmaken.

Zover ik nu kan achterhalen schrijft de Nederlandse wet voor dat je de kabel in beide gevallen aan een vast deel van de auto moet bevestigen, of aan een speciaal daarvoor bestemde haak/oog.

Niet zo dus:

post-2-0-01518100-1303326360_thumb.gif

Maar zo:

post-2-0-89636200-1303326372_thumb.gif post-2-0-11864800-1303326373_thumb.gif

Verder is het aan te raden de kabel niet direct met de reeds meegeleverd haak aan een oog te monteren. Het is veiliger dit indirect te doen, door een 2e musketon- of karabijnhaak aan het oog te monteren en hier als een lus de breekkabel aan te bevestigen. Hierdoor wordt de kracht beter beter verdeelt als de kabel zijn werk moet doen. In geval van een open oog, of enig andere bevestigingsbeugel aan de trekhaak kan je de breekkabel hier doorheen halen en vervolgens over de kogel heen leggen zodat hij als het waren ook nog eens gezekerd is. Voordeel is ook nog eens dat de kabel minder makkelijk over de grond hangt en zo kan beschadigen, doorscheuren of ergens achter kan blijven hangen. Zorg er wel voor dat de gebruikte karabijnhaak voldoende sterk is om de aanhanger of caravan te kunnen houden. 5000 N (500kg) zou het minimale zijn, dit moet dan ook op de haak zijn vermeld.

Optimale montage is dan dus:

post-2-0-19483500-1303326928_thumb.jpg

Bron:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/breekkabel.php

http://www.caravans.net/rijden/caravancontrole.php

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling13/11/Artikel51366/

http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling18/3/B/Artikel51834

Aangezien ik bij aflevering van mijn auto met vaste trekhaak geen goed oogje had, heb ik dit eens nagevraagd bij mijn dealer Skoda de Waal in Tiel. (jullie inmiddels bekend ;) )

Hij kwam met een mooie oplossing. Een speciale beugel voor om de trekhaak. Persoonlijk veel mooier dan de simpele (goedkope) variant die veel mensen op hun trekhaak hebben zitten, twee van die metalen plaatjes waardoor je de kabel kan 'zigzaggen'. Deze beugel is kleiner, mooier afgewerkt (glad), zwart gespoten en heeft een oog welke met een veer geopend en gesloten kan worden.

post-2-0-93794500-1303327792_thumb.jpg post-2-0-48925700-1303327793_thumb.jpg

Deze haak is geschikt voor trekhaken met een diameter van 28 tot 40mm. Door middel van de meegeleverde rubbertjes kan je de maat bepalen. Voordeel is ook dat de haak je trekhaak niet beschadigd wat bij veel andere systemen wel het geval is doordat het metaal direct op de trekhaak wordt gemonteerd.

post-2-0-89655100-1303328474_thumb.jpg

De haak is van het merk Alcochem (3.01.0600). Gemaakt van C45, zink-gefosfateerd en voorzien van een zwarte poedercoating.

Prijs bij Skoda de Waal is: 25,00 incl. BTW.

Nogal aan de dure kant voor een hulpkoppeling zou je zeggen, maar even googlen wees uit dat het best meevalt.

De (auto) merk en type specifieke hulpkoppelingen kosten je al snel 37,50 ex. BTW. De simpele universele hulpkoppelingen, met of zonder veer zijn uiteraard goedkoper. Maar voor die 10 euro meer heb ik liever deze versie. :)

Foto's van de gemonteerde hulpkoppeling volgen nog!

aangepast door PC-fre@k
Extra wetsartikel toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alle aanhangers of wat dan ook moeten vastgemaakt worden.

Simpel antwoord is dus, zorg dat je zo'n hulpkoppeling hebt. Het zij een oog, haak of wat dan ook.

Haak hier de kabel aan vast, hang die over je trekhaak heen en zet vervolgens de aanhanger vast aan je auto.

Volgens mij is de boete nog steeds €150,00. Daar kan je best een haakje voor kopen :)

Twijfel je desondanks nog? Koppel de aanhanger (op goed geluk) en rijdt even langs het politiebureau om het direct na te vragen...

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die hulpkoppeling (de kabel) of breekkabel moet er aan zitten bij het verhuurbedrijf, maar die beugel voor op jouw auto krijg je er echt niet bij.

Sterker nog, nu hebben wij (gok jij ook namelijk) een normale ronde trekhaak. Maar veel (westfalia bijv.) trekhaken, zijn vierkant van vorm. Hier past zo'n 10-15 euro universeel ding dus niet op... Hoewel er volgens mij ook vierkante (goedkope) oplossingen zijn.

Als jij ergens onder je trekhaak/auto een gat hebt waar je een haak doorheen kan lussen kan je ook ergens voor een paar euro zo'n karabijnhaak kopen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld wel zo'n gat, niet gebruikt bij de montage van de trekhaak zeg maar (zie foto's in mijn album), vind het alleen niet echt praktisch om de kabel daar aanvast te maken, en dan los in de auto die karabijnhaak te bewaren. Maar dat is uiteraard wel de simpelste en goedkoopste oplossing.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een leuke toevoeging:

Ongeremde aanhangwagens (<750 kg) hoeven niet voorzien te zijn van een losbreekkabel (lees punt 4 van art 5.13.66 nog maar eens goed...). Je hoeft hiervoor dus ook geen hulpkoppeling te hebben, TENZIJ er wel een losbreekkabel aan de aanhanger gemonteerd zit, want dan MOET deze wel op een correcte manier gebruikt worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is het vervelende van nood. Dan schieten dit soort dingen er vaak bij in en 150 euro vind ik net wat te veel om mee te spelen.

Je kan er natuurlijk een keer naar vragen als je auto voor onderhoud naar de garage moet, of een keer bij de gamma/praxis/action iets zoeken waar je tevreden mee bent.

Bovendien heb ik ooit 1 boete gehad en wil ik dat graag nog even zou houden. Die boete was overigens 8 euro, toen ik 14-15 was en zonder achterlicht reedt. Die was namelijk de dag ervoor in de stad gestolen... Die boete heb ik nog steeds ergens in een map zitten :P

Zolang je er niks achter hangt is er gelukkig niks aan de hand, dus heb je nog even ;)

Ongeremde aanhangwagens (<750 kg) hoeven niet voorzien te zijn van een losbreekkabel (lees punt 4 van art 5.13.66 nog maar eens goed...). Je hoeft hiervoor dus ook geen hulpkoppeling te hebben, TENZIJ er wel een losbreekkabel aan de aanhanger gemonteerd zit, want dan MOET deze wel op een correcte manier gebruikt worden.

In beide gevallen moet er een kabel aan de auto vast zitten. Er is dus altijd iets gekoppeld, heb je geen haak/oog of whatever, kan je dus ook niks vastmaken :)

Wacht eens, daar staat weer wat anders: :huh:

Aanhangwagen TMM niet meer dan 750 kg

Voor een aanhangwagen met een TMM ( Totaal Maximum Massa (papieren gewicht)) van niet meer dan 750 kg geldt geen verplichting om een losbreekreminrichting of hulpkoppeling te bevestigen aan het trekkend voertuig. Indien men dit wel doet (dat mag) moet losbreekreminrichting of hulpkoppeling wel goed worden bevestigd. Het niet goed bevestigen van de losbreekreminrichting of hulpkoppeling kan een boete opleveren, terwijl in eerste aanleg de verplichting voor het bevestigen daarvan niet verplicht was.

Aanhangwagen TMM meer dan 750 kg

Aanhangwagens waarvan de toegestane maximummassa niet meer bedraagt dan 1.500 kg en die niet zijn voorzien van een losbreekreminrichting, moeten zijn voorzien van een hulpkoppeling. De hulpkoppeling moet deugdelijk zijn bevestigd en mag niet vervormd, gescheurd, gebroken dan wel overmatig gesleten zijn.

De hulpkoppeling van aanhangwagens met een toegestane maximummassa van niet meer dan 1.500 kg moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat deze slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling, en dat bij gebruik van de hulpkoppeling de trekboom of koppeling van de aanhangwagen de grond niet raakt.

Aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 1.500 kg tot 3500 kg, moeten zijn voorzien van een losbreekreminrichting.

Zoiets dus...

<750, geen kabel verplicht. Als die wel aanwezig moet je die dus vastmaken? Die boedelbakken bij tankstations e.d. hebben namelijk standaard allemaal een kabel (voor zover ik heb kunnen zien)

>750, verplicht zoals aangegeven in artikel.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Mijn hulpkoppeling heeft vanavond ook mooi wat anders gered. Namelijk mijn trekhaak zelf..

Ik moest mijn vader even ophalen maar we dachten iets vergeten te zijn, dus even een rondje over een parkeerplaats (wat we anders nooit doen) om te draaien. Maar, de in- en uitgang van die parkeerplaats heeft een hele mooi drempel. <_< De weg haaks op de uitrit staat wat bol en de drempel zelf is ook wat stijl geplaatst. Gevolg, rustig over de drempel.. voorwielen.. achter wielen.. KADOENG!! :o WTF :blink:

Hmm, was flink donker dus maar gewoon naar huis gereden (leek niks met m'n bumper te maken te hebben gezien het geluid en gevoel). Thuis even met de hand onder trekhaak langs, heeft de hulpkoppeling de klap opgevangen. Die is net wat dikker dan de trekhaak en zelfs lager dan de 13-polige aansluiting. heeft dus mooi schade aan bumper, trekhaak en of aansluiting voorkomen.

Geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen. :notworthy:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe