Ga naar inhoud

Hoe zuinig is de Skoda Octavia Combi Greenline?


EdK
 Delen

Aanbevolen berichten

Bij Skoda zijn de extra zuinige modellen met de aanduiding Greenline. Van de populaire Octavia hadden de Tsjechen tot voor kort nog niet zo’n ecomodel gebouwd. Het merk zag de recente verjongingskuur van de middenklasser als uitgelezen moment hier verandering in te brengen. De spaarzame variant profiteert direct van de laatste stand der techniek en dat moet zijn vruchten afwerpen, bijvoorbeeld met 20% bijtelling. We gaan op pad met de Octavia Combi Greenline 1.6 TDI.

In de wereld van BlueMotion, ECOnetic en ecoFLEX draagt Skoda graag een steentje bij met Greenlinemodellen. Met dank aan diverse brandstofbesparende maatregelen staan sinds enige tijd de Fabia en Superb met deze badge in de showroom. De Octavia was verschoond gebleven van deze schoonheidsbehandeling; vreemd, gezien het succes dat deze Tsjech heeft behaald in de markt, een segment dat ook veel zakelijke rijders kent. Goed, met de komst van de facelift heeft Skoda ook een ‘groen’ antwoord in de middenklasse.

Common railen

De Octavia Greenline profiteert hierbij van een belangrijke koerswijziging in het VAG-concern; het verruilen van pompverstuiverdiesels voor de common rail. Het is inmiddels wel bekend welke voordelen dat met zich mee brengt: een uitgesmeerde krachtsontplooiing, minder getokkel en schonere uitlaatgassen. Zodoende is deze Greenline als eerste in de familie voorzien van de 1.6 TDI met 105 pk. Deze vervangt de 1.9 TDI met hetzelfde vermogen en dat is in het interieur werkelijk een verademing. Waar de aloude 1.9 TDI zich nogal kon opdringen, heeft de common rail niet zo’n last van een ochtendhumeur en draait deze beheerst en gedempt zijn arbeidsslagen, zonder gebrom en gedreun. Zijn dieselkarakter blijft dus subtiel op de achtergrond. Om leven in de brouwerij te houden is het wel zaak om - ondanks de gebiedende schakelindicator - minstens 1600 toeren op te zoeken, dan biedt de turbodiesel genoeg motorvermogen en koppel die je eigenlijk niet naar ‘meer’ doet verlangen. Onder die grens is de oliestoker voel- en hoorbaar nog niet bij de les en daar schiet niemand mee op. Dat doen de TSI's beter.

Geen start-stop

Dit karakter komt ook voor rekening van de vijfversnellingsbak, die wat langere versnellingen heeft meegekregen om het toerental – en daarmee het verbruik – op snelheid te drukken. Het regelmatig geconstateerde gevolg van deze bespaarmaatregel is dat de vijfde versnelling niet bij 80 km/u kan worden ingelegd en dat bijvoorbeeld een rotonde in ‘3’ een kansloze missie is. Door het vergevingsgezinde karakter van de dieselmotor en de slimme spreiding van de versnellingsbakverhoudingen gaat dat in de Octavia Greenline allemaal wél goed, maar reken niet op een verpletterende acceleratie. Je kunt nog altijd wel merken dat er gesleuteld is om het verbruik te verlagen, al is deze afstemming zonder meer prettiger dan we bijvoorbeeld gewend zijn van de eerste BlueMotions met 1.9 TDI. De vijfbak schakelt daarnaast ook erg verdienstelijk, waardoor je zo teruggeschakeld hebt zonder er erg in te hebben. Je kunt je trouwens wel afvragen of de 1.6 TDI niet gewoon een zesbak verdient. En nog iets: als een Polo 1.6 TDI met start-stop systeem kan worden geleverd, waarom deze Skoda niet? Dat levert immers op papier een subtiele winst op, ook al heeft dat in ons lang geen gevolgen voor bijtelling of energielabeling. Het gemiddelde van 4.4l/100km is bij de Octavia Greenline namelijk al goed voor 20% bijtelling en een A-label. Waarschijnlijk een kostenkwestie, dus.

1 op 22.7?

Naast een efficiënt centraal hart en langere versnellingen is de Octavia als Greenline ook bedeeld met een verlaagd onderstel, deels gesloten grille en lage rolweerstand-banden in de bescheiden doch verstandige maat 15 inch. Van die grille merk je niets – ook niet in de vorm van een lager trekgewicht. Door het verlaagde onderstel en de voorgeschreven hogere bandenspanning stuurt de Octavia niet wezenlijk anders. De gekozen setting biedt voldoende scherpte en kan ook meer dan voldoende grip te verzorgen. Wel moet de Octavia-bestuurder voelbaar iets meer schoonheidsfoutjes in het asfalt incasseren. Vooral op klinkerwegen en in woonwijken is de koets wat meer aan het 'hobbelen'. De Tsjech blijkt dan niet meer zo gemoedelijk gestemd als we gewend zijn. Eenmaal op snelheid werkt dit niet op de zenuwen, maar verschil is zeker merkbaar.

Dat moet er blijkbaar zijn om die 4.4l/100km en de bijtellingsvriendelijke CO2-grens te kunnen halen. De reguliere 1.6 TDI vraagt een tiende liter meer voor zijn kunnen en valt net buiten de boot. Deze zuinigheidsprestatie leek ons vrij ambitieus in deze klasse; de praktijk bevestigt ons vermoeden. Met de Octavia Greenline kun je 1 op 20 wel halen, veel meer zit er niet in. Zeker niet als de dagelijkse woon-werk kilometers uit veel snelwegtempo bestaat. Hoe dan ook hoeft de Tsjech zich er niet voor te schamen.

Fijne cockpit

De verjongingskuur die de Octavia heeft ondergaan zien we niet alleen terug in de fijngeslepen neus en achterzijde van de carrosserie. Het interieur profiteerde eveneens van deze anti-tand-des-tijds-behandeling. Skoda komt voor de dag met elementen die ook bij Volkswagen hun intrede hebben gedaan, zoals een vers instrumentarium met witte verlichting en de ingebouwde navigatie-unit. Ook nieuw is het paneel voor de climate control, waarvan de draaiknoppen zich overigens wel erg licht en losjes laten bedienen. Verder bewijst de vernieuwde Octavia zich als een goed afgewerkte middenklasser, met volwassen meubilair voor maximaal vijf inzittenden. Terwijl de ruimte op de achterbank niet riant maar zeker wél voldoende is, laat de bagageruimte ons opnieuw verbazen. Zestienhonderdliter? Inladen maar!

Businessline

Skoda levert de Octavia Combi Greenline vanaf 26.300 euro; waarmee de vraagprijs fractioneel hoger ligt dan de reguliere Ambition die als basis diende. De meerprijs zit ‘m in het standaard 15 inch lichtmetaal waarmee de Greenline op zijn poten staat. Verder heeft elke Greenline standaard halfautomatische airco, radio/cd, cruise control, telefoonvoorbereiding en elektrische ramen voor. Speciaal voor de zakelijke rijder – en dat zal meestal het geval zijn – is er ook een uitvoering met de toevoeging Businessline. Hiervoor vraagt de dealer slechts 250 euro extra, terwijl de lijst met luxe wordt uitgebreid door ‘gewenste’ zaken als geïntegreerde navigatie, bluetooth, parkeersensoren, een multifunctioneel en met leder bekleed stuurwiel, regensensor en dagrijverlichting in de mistlampen. ESP blijft opvallend genoeg een optie.

Conclusie

De nieuwe Octavia Greenline is een meer dan welkome aanvulling in de middenklasse. De Tsjechen kunnen immers niet achterblijven met een zakelijk interessante uitvoering die in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Daarbij zit de kracht van deze Greenline niet zozeer in een ultiem laag verbruik – al hoor je ons met 1 op 20 echt niet klagen - maar wel in een bovengemiddeld interieur met grote laadruimte en het complete bijpassende uitrustingspakket. Zeker als je je realiseert dat Skoda hiervoor ongeveer 26 mille vraagt. Hier kan feitelijk geen Seat Exeo ST, Golf Variant of Focus Wagon tegenop. Wie volgt?

post-27-0-63640500-1300568480_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ach voor de één wel en voor de ander niet !

En er moet toch eens wat vulling gegeven worden aan het forum !

Dus misschien dat er nu meerdere gaan volgen om eens wat neer te zetten !?

Bij deze erik ???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het een 2 maanden terug. Startte niet meer. Ik zat anderhalf uur te "werken" in de auto met radio aan en ws ook nog verlichting. Starten, nee hoor! Alle lampjes flikkeren en dood vallen toen. mbv Startkabels die altijd bij mij zijn binnen 5 minuten een hulp gevonden die even zijn motorkap open kon trekken. Wel dom dus....

Ik had het een 2 maanden terug. Startte niet meer. Ik zat anderhalf uur te "werken" in de auto met radio aan en ws ook nog verlichting. Starten, nee hoor! Alle lampjes flikkeren en dood vallen toen. mbv Startkabels die altijd bij mij zijn binnen 5 minuten een hulp gevonden die even zijn motorkap open kon trekken. Wel dom dus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het vooral grappig dat de (Fabia) GL automatisch weer start als hij afslaat en je tegelijkertijd de koppeling intrapt. Mooie extra functie van het start-stop systeem.

Toch nog wennen zo'n licht diezeltje op die vervelende verkeersdrempel hier bij het indraaien van de straat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe