Ga naar inhoud

Eenmalige machtiging ongevraagd!?


PC-fre@k
 Delen

Aanbevolen berichten

Dit topic is geplitst, het ging over autoweek en opzeggen van je abonnement n.a.v. de informatie op hun website en de meerwaarde van het blad...

-------------------------------------------------------------

Hah, als ik dadelijk (na afloop van mijn huidige abo) niet meer kan betalen met Ideal weet ik wel zeker dat ik mijn abo op (moet) zeggen.

Story, ofwel Sanoma heeft zonder te vragen 2 bedragen van mijn rekening afgeschreven, in totaal 44 euro. Was blijkt nou, mijn moeder wilde story w44 2010 nabestellen i.v.m. informatief artikel over een arts (zus lag toen in het ziekenhuis met een maagverlamming...).

Ze heeft de Story telefonisch besteld met haar gegevens.

2 maanden later krijg ik een e-mail waarin staat dat ik story week 44 en een dames horloge besteld heb.

Ik direct bellen, was een fout en zouden ze direct oplossen.

2 dagen later, verzendbericht van Sanoma. Diezelfde dag.. Story + horloge op de mat.

1 dag later, 44 euro afgeschreven van mijn bankrekening! (2x eenmalige machtiging - lekker eenmalig trouwens)

Ik super pissed die sanoma toko gebeld :mad3:

Durft dat grietje me te vertellen dat ik het toch echt besteld heb. Aangezien ik volhield over bewijslast, storneren, rechtsbijstand, zou ze er toch werk van maken.

Bank gebeld om te storneren. Sorry meneer, een eenmalige machtiging, kunnen wij niks mee doen.

WTF! Ik heb NOOIT mijn bankgegevens bij Sanoma opgegeven, sterker nog. Juist om dat te voorkomen heb ik via ideal betaald!

Blijkt dus dat elke idioot die gerechtigd is machtigingen te gebruiken met je naam en bankreknr. elk bedrag en zo vaak ze willen af kunnen schrijven zonder dat jij er ook maar iets aan kan doen.

Vervolgens echt HEEL boos Sanoma gebeld. Heb dat grietje zowaar de hele riedel in 1 zin door de telefoon gedramd :ranting:

Wil NU direct, vandaag mijn geld terug of ik schakel per direct de media (a la t-mobile) en DAS in! Die story en dat verrotte horloge kan je buiten in de sneeuw afhalen, je denkt toch niet dat ik die rommel terug ga sturen? Heb ik jullie wat gevraagd? enz...

Dus, om me niet weer kwaad te maken. Heb na 2 weken mijn geld terug gekregen. Story en Horloge liggen nog ergens beneden in een lade. Bankrekening van Sanoma staat op de black-list :protest: (enige oplossing, aldus Rabo)

Die RSS feeds zijn dus een stuk makkelijker dan de echte Autoweek ;)

aangepast door PC-fre@k
Splitsing van topic
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Blijkt dus dat elke idioot die gerechtigd is machtigingen te gebruiken met je naam en bankreknr. elk bedrag en zo vaak ze willen af kunnen schrijven zonder dat jij er ook maar iets aan kan doen.

Inderdaad echt ongeloofelijk dat hier nog steeds niets aan gedaan is, ikzelf en familie hebben hier ook al mee te maken gehad dat hufters zomaar, onterecht bedragen van je bankrekening kunnen afschrijven en je dan hemel en aarde moet bewegen om het terug te krijgen. :starwars:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt iets gecompliceerder als dat hier geschetst wordt met de machtigingen. In theorie is het zo dat eenmalige machtigingen uitsluitend geldig zijn met een onweerlegbaar akkoord van de rekeninghouder. Dwz een handtekening. In de praktijk wordt hier door banken niet of nauwelijks op gecontroleerd. Ofwel, in theorie kan niet iedereen zomaar afschrijven, de praktijk is helaas weerbarstiger...

Wat de rabo jou verteld heeft over storneren is onzin. Je kunt elke betaling betwisten en het is, meen ik, aan in dit geval sanoma om te bewijzen dat de betaling terecht was. Enige uitzondering hierop zijn iDeal betalingen, deze kunnen niet (direct) gestorneerd worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb 3 medewerkers van de Rabobank gesproken, zowel in tiel als gewoon het landelijke kantoor. Allen zeggen me dat je GEEN eenmalige machtigingen kan storneren. We zijn er uitgebreid op in gegaan, zij kunnen het niet ongedaan maken.

En ja, elke idioot die gemachtigd is om machtigingen te gebruiken kan dus geld afschrijven als ze je naam en rekeningnummer hebben. Via een rechter kan ik het vast terugkrijgen als er geen bewijs is maar dat is even wat anders als simpel storneren...

arrow.gif Ik splits dit topic even omdat het zn doel voorbij schiet als nieuws

aangepast door EdK
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Lionheart: alleen een betaling die je verricht hebt door middel van een automatische (doorlopende) machtiging kan gestorneerd worden, een betaling door middel van een éénmalige machtiging niet. Ook betalingen die je gewoon via telebankieren doet, kunnen niet gestorneerd worden. Ideal is niets meer dan telebankieren, dus ook die betalingen kunnen niet gestorneerd worden.

't Is dus niet zo simpel als jij zegt (en dat is maar goed ook). Kijk, in de gevallen zoals hier onder omschreven wordt, is het zuur als een betaling niet gestorneerd kan worden. Maar geloof me, als vrijwel iedere betaling zo simpel teruggedraaid zou kunnen worden, zou Nederland een puinhoop worden... en ja, hier spreekt mijn jarenlange ervaring als gerechtsdeurwaarder. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pedagoochem zul je bedoelen...

Dat met het storneren klopt. Moet je meestal wel even voor naar de bank en kan maximaal 30 dagen na het afboeken. Als ze het helemaal te bont maken kun je trouwens ook de tegenrekening laten "blokkeren", dan wordt er "nooit" meer geld overgemaakt naar die rekening. Dat is handig als iemand niet op de "rode kaart" reageert waarmee je de automatische machtiging intrekt. Ze kunnen dan nog eens proberen geld af te boeken (nee meneertje , we hebben die kaart nooit ontvangen...) maar dat gaat dan niet lukken :wub2: .

aangepast door Sodela
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MarcoO2:

Ik had als bankmedewerker iets beter moeten weten ;-) Je hebt inderdaad gelijk. Wat wel zo is, is dat je een betaling kunt betwisten bij je bank ( bijvoorbeeld bij het overboeken naar een verkeerd rekeningnummer) dit is echter geen eenvoudige procedure. In het geval van de eenmalige incasso kun je in dat geval vragen om het bewijs dat jij getekend hebt voor de machtiging ( een handtekening dus).

Heb ik het toch weer een beetje rechtgezet.

aangepast door Lionheart
Link naar reactie
Delen op andere sites

Whaha, heb ik toch een beetje pret hier :P

Dat wat Marco zegt is inderdaad ook zo. En volgens mij kan je het heel makkelijk 'betwisten' als de naam niet overeenkomt met het rekeningnummer. Dat is weleens in het nieuws geweest en hebben wij zelf meegemaakt. De ontvangende bank wordt dan aansprakelijk gesteld en moet het bedrag aan de versturende bank en dus klant terugbetalen. Hebben wij dus een keer gehad van Rabo naar Postbank, kwamen we binnen 2 weken achter en is een maand later teruggestort of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe