Ga naar inhoud

stukje autobahn


O2BM
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Vorige week in Duitsland geweest en op de terugweg even geprobeerd wat de O2 1.2tsi nu doet. Zie foto en dat was niet bergaf!

Sterker nog, de foto werd net te laat gemaakt, aangezien 208 de max is die ik gezien heb. De weg begon licht op te lopen...

post-781-0-84976600-1353535506_thumb.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody: Volgens mij klopt de afwijking van de teller dan wel, 7% is volgens mij gangbaar bij zulke hoge snelheden.

@O2BM: Lekker hé, de O2 uitlaten bij de buren :lol: maar pas op met het blind varen (rijden :huh: ) op aangegeven snelheid op de GPS (ongeacht welk systeem).

Probleem is vaak gedeeltelijk wegvallen van data, stijgings- dalingspercentage van weg enz. enz waardoor aangegeven snelheid niet altijd accuraat is.

Heel lang heb ik ook op GPS gereden, ging altijd goed tot ik een rit van en naar het zuiden van Frankrijk. (spoedklusje... dus net iets over de max. snelheidsgrens rijden)

Ik kreeg na 3 weken 3 boetes binnen :boos: waarvan 2 op exact dezelfde lokatie

Telkens na aftrek van Franse rekenmarge 5 en 7 km te hard(in werkelijkheid dus resp. 141 en 143 km pu).

Na wat nareken werk en GPS coderapport uit de Tom Tom works ben ik erachter gekomen dat juist op de stukken waar (veel) hoogteverschil is ik een afwijking in de snelheid had van max 12%.

Op de Tom Tom reed ik constant 135-136-137 km per uur ( = binnen een marge van 5% 136.5 km pu) met de CC aan, enkel als ik naar beneden of naar boven rijd geeft de GPS een langzamere snelheid aan waardoor ik wat gas bijgaf.... en dan ben je het bokkie. Ik rij dus niet meer blind op mijn GPS maar op mijn teller, en geen boetes meer :D sindsdien.

Sorry misschien een lange uitleg maar al doende leert men.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is best veel, 12%! Als het zich heeft voorgedaan bij veel hellingen, dan is dataverlies het probleem wellicht niet. Je kan dan ook wel op GPS rijden, maar dan baseren op de door de GPS aangegeven snelheid over een wat langer stuk, en op basis daarvan de CC instellen. Het enige wat je dan nog hoeft te doen is bij een helling naar beneden controleren de CC de auto op de motor voldoende kan laten remmen, en dat controleren moet je dus wel op de snelheidsmeter van je auto doen, en niet op de GPS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@fokkesukke

Bedankt voor de waarschuwing, maar ik rijd normaal niet met losse GPS. Heb namelijk een Columbus. Daar komt bij dat ik gewoon op de snelheidsmeter let en niet zozeer op de gps. 120 op de teller is 114 echte km's. Als je dat weet is het niet zo moeilijk...

In het verleden deed ik dat wel, maar ga niet met 2 gps systemen rijden :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De enige manier om de afwijking van de auto te laten controleren en te corrigeren is hem goed te laten ijken.... maar ik weet niet wat dat gaat kosten en waar dat kan?? Persoonlijk indien ik geen "haast" heb hou ik de max 7% regel aan;

50 wordt 54, 70 wordt 75, 100 wordt 107 enz enz, met mijn Superb heb ik nog geen boetes gehad als ik op de CC met deze km langs flitspalen ga. (dit doe ik alleen als het verkeer en de situatie dit toelaat!!!)

Sowieso probeer zoveel mogelijk op CC te rijden, computer kan veel beter het gaspedaal controleren als dat ik dat kan en zoals ik al eerder zei, de staatskas wordt dan niet gespekt :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Een andere (beter kloppende) methode is om op een rechtstuk even je boardcomputer te resetten en dan naar de gemiddelde snelheid te kijken. Dat is je werkelijke snelheid.

Bij de oudere type climate controls (die met de 2 kleine LCD schermpjes) kun je het via een handeling aflezen op je climatecontrol.

Desalniettemin is een dergelijke snelheid voor een 1.2 natuurlijk een prima score (ongeacht de afwijking)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe