Ga naar inhoud

Bieden op E-bay, strategische tips?


Skoody Boo
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik ben net lid geworden van E-bay, en ben aan het bieden om een item. Iemand hier ervaring mee, en weet hoe het spelletje werkt?

Er zit een eindtijd aan de veiling. Dus mij lijkt dat het dan juist in de laatste minuten heet aan toe gaat. Maar nou hoorde ik iemand vertellen dat er ook veilingsites zijn die dan automatisch de deadline verlengen. Hoort e-bay daar bij?

Ik vraag me ook af hoe E-bay ooit kan voorkomen dat iemand niet z'n vriendje laat meebieden om de prijs op te drijven, en als die het per ongeluk wordt ze ff wachten en het daarna nog een keer proberen.

Ik hou eigenlijk niet zo van deze manier van zaken doen, maar ik kan er deze keer niet omheen aangezien het om een product gaat dat niet meer gemaakt wordt, en ik het toch echt wel wil hebben. Het is ook nog maar de vraag in hoeverre zich nog zo'n kans voor gaat doen, dus ik wil eigenlijk geen fouten maken. Alle tips welkom dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn zogenaamde "sniper tools" waarmee je automatisch kunt bieden, op het allerlaatste moment, tot de door jou ingestelde limiet. Dat kan het verschil maken tussen het winnen of verliezen van een veiling.

Daarnaast is feedback heel belangrijk op eBay, zowel voor koper als verkoper. Sommige verkopers weigeren je iets te verkopen als je nauwelijks tot geen feedback hebt (is mij al 2x gebeurd en zodoende ben ik voorlopig bij eBay afgehaakt).

Wat wel goed is, is de kopersbescherming - mede omdat betaling doorgaans via PayPal gaat. Daar hoef je overigens geen credit card voor te hebben; je kunt PayPal ook koppelen aan je bankrekening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Cyrus zegt, je kan automatisch bieden tot een bepaald bedrag. Maar, in dat geval zal de verkoper niet zien hoe hoog jij jouw maximale bedrag hebt ingesteld, om misbruik te voorkomen.

Volgens mij kan Ebay niet vermijden dat iemand een 'vriendje' laat meebieden. Ebay is ook gediend bij een zo hoog mogelijke verkoopprijs. Risico dat de verkoper loopt is dat het 'vriendje' de hoogste bieder wordt. Object is verkocht, dus de commissie aan Ebay moet betaald worden.

Voor de rest naar de feedback kijken, en betalen via paypal is altijd veiliger omdat er kopersbescherming is (ook al gezegd door Cyrus)

Nog een tip: als je een maximale prijs instelt, en je wil bijvoorbeeld 10 euro betalen, geef dan 10,04 euro in. Er zijn heel wat mensen die exact 10 euro zullen zetten, en dan ben jij toch nog winnaar door 4 cent extra te betalen.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

o.k., bedankt allen. Zal eens even kijken naar die sniper tools. 10,04 i.p.v. 10 is ook een goeie.

Met de feedback van de verkoper zit het wel goed. Met mijn feedback niet, want ik heb nog niks gekocht.

@PC-freak: had ik ook gedaan, maar de verkoper wilde alleen via veiling. Een beetje belazerd worden is niet erg, maar ook weer niet te erg. Kunst is proportioneel preventief antibelazeringsbelazeren toe te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Skoody: ik doelde op je eigen feedback - die telt voor sommige verkopers erg zwaar. Als beginnend koper heb je die feedback simpelweg niet; dat kostte mij dus 2x een deal. Ik ben al iets 10 jaar "lid" van eBay maar daardoor nog nooit iets gekocht in een veiling, wel bij een "direct kopen" actie en een keer bij iemand die binnen eBay een shop heeft.

Uiteraard bij de verkoper goed naar zijn feedback kijken. Ga dan niet alleen af op de score, maar lees ook een paar recente feedbacks door. Dan kun je de score beter op waarde schatten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in ieder geval niet het idee dat je zou 'belazerd' worden op Ebay hoor, ook niet met de veilingen. Soms zelfs een beetje het omgekeerde. Zo heb ik toch verschillende zaken gekocht, waarbij ik het geluk had dat er niet te veel bieders waren en die ik daardoor een stuk onder mijn maximumprijs gekocht heb. Ik heb eigenlijk nog nooit iets gezien dat dan uiteindelijk veel boven de 'werkelijke' waarde verkocht werd. Stel dat ik mijn Felicia verkoop op Ebay (om maar in de Skoda sfeer te blijven), geloof je dan dat iemand er 5000 euro voor zal betalen omdat ik iemand anders de prijs laat ophogen? Neen, mensen kennen meestal de waarde en betalen liever iets minder, dan te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bone: Ik denk niet in de richting van "belazeren", dat is overigens behoorlijk goed afgevangen bij eBay, zeker i.c.m. PayPal. maar heb het 2x meegemaakt dat ik een veiling won, maar verkoper de transactie annuleerde omdat ik geen feedback heb op eBay. Dat wordt dan een vicieuze cirkel: zonder aankopen geen feedback, zonder feedback geen aankopen.

Aan mijn schamele "direct kopen" acties heb ik overigens ook geen feedback overgehouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik nooit last van gehad, ondertussen toch al een jaar of 8 lid van Ebay en een positieve feedback van 25 opgebouwd. Het is ook slechts heel uitzonderlijk geweest, dat ik geen feedback kreeg. Je kan altijd op voorhand ook eens mailen als je bang bent dat ze niet willen verkopen aan je.

Misschien ligt het ook wat aan de kostprijs van de gekochte goederen, ik heb altijd enkel goedkope dingen gekocht zoals Engelstalige boeken die je hier niet meer vindt, of wat supernintendo of sega games uit nostalgie en om een collectie aan te vullen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe