Ga naar inhoud

Binnen voor controle op 7500 km


Snelle
 Delen

Aanbevolen berichten

Als ik mijn wagen ben gaan ophalen rade de dealer mij aan om op 7500 km de wagen eens binnen te brengen voor een controle.

Heb er mij toen geen vragen bij gesteld. Nu heb ik ergens gelezen dat de olieverversing de eerste maal best niet te vlug gebeurd dat met micro metaaldeeltjes die zich nog moeten vastzetten.

Of ze de olie gaan verversen weet ik niet en of bovenstaande bewering juist is?

Heeft jullie dealer ook voorgesteld om vroeger binnen te komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt in principe niet uit als je na 7.500km al de olie ververst. Al ververs je elke 2.500km de olie, dat maakt voor de techniek totaal niet uit.

Het is alleen zonde voor de portemonnee, omdat er tenslotte longlife olie in het blok zit, die na zo'n 2 jaar of ongeveer 30.000km ververst dient te worden (net wat eerder komt; aangegeven door de service-indicatie in je auto).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is alleen zonde voor de portemonnee, omdat er tenslotte longlife olie in het blok zit, die na zo'n 2 jaar of ongeveer 30.000km ververst dient te worden (net wat eerder komt; aangegeven door de service-indicatie in je auto).

Of het moet een Fabia wezen, dan is het wel longlife maar toch een jaar of 15K aan kilometers !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de aflevering zei de verkoper tegen mij om bij 1500 km even langs te komen voor een check. Toen ik kwam, begreep de chef-monteur daar niets van. Die zei, kom over twee jaar of bij 30K maar weer. Dus ja Snelle dit verhaal is wel herkenbaar -_-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik de kaap van 7500 km haal zal de auto bijna een jaar in mijn bezit zijn.

Eens binnenspringen voor de winter of hij dan wat minder km heeft maakt dan niet uit maar kan hij meteen de winter controle krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Ed: weet je zeker dat er dan longlife olie in zit? Dat zou dan onzin zijn, als de onderhoudsinterval er niet naar is.

Lees maar bij de buren, hele discussies over geweest

Bleek zelf als ik goed heb dat hetzelfde model in buitenland ( Duitsland ) er dan wel na 30K pas een beurt wordt gegeven

Blijk een één of andere PON polici te zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht verdienen de dealers werkelijk helemaal niks op die Greenlines en probeert Pon zo nog wat marge te creëren?

Maar dan hoeven die auto's natuurlijk niet met onnodig dure longlife olie afgevuld te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 7500km per jaar kan je sowieso de vraag stellen of longlife olie nut heeft. Of moet gewone olie jaarlijks vervangen worden?

Misschien off-topic maar een winter-controle lijkt me ook niet echt noodzakelijk bij een wagen van nog geen jaar oud (of wordt dat aangeraden tegenwoordig?). Wat kan er gebeuren? Misschien de accu, maar zelfs die kan toch na een jaar niet kapot zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist als de auto weinig km per jaar maakt, is het raadzaam om de olie minimaal ééns per jaar te vervangen. Door die weinige km's is het zeer waarschijnlijk dat er vooral korte ritten gemaakt worden en daar wordt olie niet bepaald beter van, doordat de olie dan regelmatig niet goed op temperatuur komt.

Longlife-olie is dan onzin, in de zin van verversingstermijn. Heeft de motor wel deze olie nodig qua viscositeit (5W30) dan zal die olie er toch in moeten. Wellicht is dat dan wel het punt bij de Greenlines, bedenk ik mij nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist als de auto weinig km per jaar maakt, is het raadzaam om de olie minimaal ééns per jaar te vervangen. Door die weinige km's is het zeer waarschijnlijk dat er vooral korte ritten gemaakt worden en daar wordt olie niet bepaald beter van, doordat de olie dan regelmatig niet goed op temperatuur komt.

Ik weet het niet, hoor.

Waarom is het voor de olie goed als het (al dan niet regelmatig) op temperatuur komt?

En ook: als een auto veel km per jaar maakt, maakt hij misschien net zoveel korte ritten als een die weinig rijdt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is die 7500 onzin. Met longlife al helemaal geen probleem mits je fatsoenlijk rijdt (doen wij allemaal hier!). Alleen als je inderdaad naar de brievenbus rijdt (binnen een straal van 1 km..) of een raggende man bent zal je motor de olie eerder slopen.

Met VCDS kun je trouwens ook de kwaliteit van de olie uitlezen. ben er nog niet achter hoe ze die kwaliteit dan bepalen, maar volgens mij speelt het wel mee als je bolide eerder "dan nodig" aangeeft naar de garage te willen.

Het kan natuurlijk zijn dat de garagist gewoon een zomer/ wintercheck wil uitvoeren. Dat doen ze hier in NL ook onder het mom van verrassend Skoda. Is een mooie gelegenheid een kijkje te nemen of een klantcontact aan te gaan. Zolang dat gratis is (erg belangrijk voor den zuunige Nederlander) is dat ook geen probleem. Ik zou me echter zorgen gaan maken als de goede man (vrouw..) opeens van alles en nog wat gaat vervangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juist als de auto weinig km per jaar maakt, is het raadzaam om de olie minimaal ééns per jaar te vervangen. Door die weinige km's is het zeer waarschijnlijk dat er vooral korte ritten gemaakt worden en daar wordt olie niet bepaald beter van, doordat de olie dan regelmatig niet goed op temperatuur komt.

Dat is waar, maar als longlife er 2 jaar mag inblijven bij minder dan 30 k op die 2 jaar, wil dat toch zeggen dat die olie minder aan kwaliteit verliest.

Ik weet het niet, hoor.

Waarom is het voor de olie goed als het (al dan niet regelmatig) op temperatuur komt?

En ook: als een auto veel km per jaar maakt, maakt hij misschien net zoveel korte ritten als een die weinig rijdt.

Een koude motor geeft meer condensatie, die komt voor een stuk in de olie terecht (lekt langs de zuigerveren in het carter). Als de olie daarbij nog eens minder vaak op temperatuur komt zal het water in de olie ook niet goed terug verdampen. Het is daarom dat een auto die meer kilometers maakt er gemakkelijker de korte bij kan nemen, de condens van de korte ritjes zal snel verwerkt zijn door de langere ritten.

aangepast door The bone collector
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alleen korte ritjes maakt, kan dat inderdaad op den duur een negatief effect op de kwaliteit van de olie hebben. De condensatie werkt sludge in de hand. Maar af en toe een langere rit en er is weinig tot niets aan de hand. Er zijn maar weinig mensen die uitsluitend korte ritten rijden.

Sludge is vooral een probleem bij lui die met hun oldtimer af en toe de weg op gaan, of de grote groep nieuwe motorrijders die alleen bij mooi weer een (stads)ritje maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet, hoor.

Waarom is het voor de olie goed als het (al dan niet regelmatig) op temperatuur komt?

Zodat eventueel condenswater uit de olie kan verdampen, o.a. voorkoming sludge (zoals je al schreef).

En ook: als een auto veel km per jaar maakt, maakt hij misschien net zoveel korte ritten als een die weinig rijdt.

Theoretisch gezien heb je gelijk, maar de praktijk wijst uit dat doorgaans auto's met lage kilometerstanden vaak vooral korte ritjes rijdt. Zou je een lage km-stand hebben doordat je zeer weinig rijdt, maar dan wel lange ritten, dan heeft de olie daar natuurlijk minder van te lijden - in die zin dat de olie dan wel steeds goed warm wordt. Op dat moment speelt de verversingstermijn qua tijd meer een rol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Dat is het nu juist ik rij steeds korte afstanden ritjes van 5 km zijn de meest gangbare = steeds koude motor denk dat daarom de interval al aangeeft om op 23700 km op onderhoud te gaan want normaal doe je toch meer km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe