Ga naar inhoud

Wie woont er in een Vinex-wijk?


Wmm is er niet meer
 Delen

Aanbevolen berichten

Bron: www.ad.nl

Vinex-wijk getto van de toekomst!

Overlast en criminaliteit verpesten woongenot

Vinex-wijk Ypenburg in Den Haag.

AMSTERDAM - Vinex-wijken dreigen achterstandsbuurten te worden door sociale spanningen, overlast, vervuiling en criminaliteit. Als gemeenten niet snel flink investeren in veiligheid en jeugdvoorzieningen, trekken hoogopgeleiden weg en verpauperen buurten, waarschuwen deskundigen.

IJburg, Amsterdam.

IJburg, Amsterdam.

De nieuwbouwwijken aan de rand van grote steden, populair bij hoogopgeleide tweeverdieners met jonge kinderen, groeien in rap tempo. ,,De stedenbouwkundigen hebben weinig rekening gehouden met de samenhang tussen wonen, werken en spelen,'' zegt socioloog Frits Spangenberg vandaag in het AD. ,,Daardoor dreigen Vinex-wijken de achterbuurten van de toekomst te worden. De mix in de bevolkingssamenstelling is goed, maar het gaat ook om de voorzieningen. Dat is de grote handicap.''

Volgens deskundigen is bij de bouw onvoldoende rekening gehouden met oudere jeugd. Jongeren vervelen zich stierlijk en zorgen voor problemen. In veel wijken klagen bewoners over inbraken, bedreigingen, vandalisme en overlast.

In Amsterdam (IJburg), Rotterdam (Nesselande), Den Haag (Ypenburg) en Utrecht (Leidsche Rijn) moet de politie geregeld ingrijpen. Op sommige plekken geldt een samenscholings- of alcoholverbod.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk het hele filmpje maar als je haast hebt ga dan naar minuut 1:40 voor Koos Koets! :lol:

dat weet jij toch wel, dat ik die ken? Behoor er zelf toe, maar dacht dat jij hier nog wat te jong voor was hoor :lol:

Jij bent toch meer zo'n midlife geval? ;)

Midlife is toch ook oudere-jongere? Anders voel ik me niet lekker in een Midlife groepje hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ook niet want mijn wijk is van 1990. Maar als je dit zo leest en je woont in een van genoemde wijken, is je dag mooi verpest? Of niet... :mad3:

Volgens mij noemden ze dat toen ook al een vinexwijk hoor 8-) En Hoorn, Purmerend en Alkmaar waren sinds halverwege 70-er jaren groeikernen voor de noordelijke randstad (A'dam/Schiphol/IJmond regio) Alkmaar is in effe meer dan 30 jaar verdubbeld qua inwoner aantal en Hoorn volgens mij nog meer (relatief dan). Hier zit de gemeente qua grens nu vol, maar ja, dan hebben we HHW en Langedijk nog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik woon in zo'n Vinex wijk ( voor de nijmegenaren onder ons: Maxicosi-city)( voor de medeforummers: nee ik heb geen kinderen :-P)

Ik moet toch zeggen dat men aan de kleine kinderen hier heeft gedacht en voor de wat oudere kinderen, zeg maar pubers, komt er binnen nu en 3 jaar een uitgaanscentrum bij. Dus het valt wel mee hier volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe