Ga naar inhoud

iPhone op Columbus


domherre
 Delen

Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om een Iphone via Bluetoos rechtstreeks aan te sluiten op de Columbus radio, of moet dit via de Maxi dot? Verder weet ik niet of je toch nog iets moet installeren in de auto zoals een microfoon enz.

Dank voor de eventuele reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je auto moet voorzien zijn van een bluetooth module (premium kit of zoiets?), dan pas kan je verbinding maken met je Columbus.

De microfoon is normaal (zoals bij mij het geval is) al geïnstalleerd in je brilhouder. Maar ik heb geen bluetooth module, dus ik gebruik deze alleen voor de bediening van men gps.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even de "oplossing" voor deze vraag. Vandaag bij de dealer langs geweest en alles wat nodig is voor de iPhone zit al in de Yeti. Dus geen extra inbouw nodig. Geen enkele kit ´nodig. Via Bluetooth hartstikke makkelijk. De telefoon gemakkelijk te bedienen met de knoppen op het stuur. Alles te zien op de computer van de auto en op het scherm van Columbus. Werkt perfect.

Goed geregeld bij Skoda, toch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

Even de "oplossing" voor deze vraag. Vandaag bij de dealer langs geweest en alles wat nodig is voor de iPhone zit al in de Yeti. Dus geen extra inbouw nodig. Geen enkele kit ´nodig. Via Bluetooth hartstikke makkelijk. De telefoon gemakkelijk te bedienen met de knoppen op het stuur. Alles te zien op de computer van de auto en op het scherm van Columbus. Werkt perfect.

Goed geregeld bij Skoda, toch!

Uhm... Ik heb een columbus in m'n Superb (bj 2009) en die koppelt niet met een iPhone...

Link naar reactie
Delen op andere sites

jouw Columbus is te oud daarvoor.

Liever gezegd: de bluetooth-module is "te oud": werkt alleen met het rSAP-protocol (by Nokia...) en slechts een handvol mobieltjes ondersteunt dat, de iPhone niet.

Je kunt de BT-module laten vervangen door een recenter exemplaar of één van Fiscon en dan zou het alsnog moeten gaan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft te maken met de BT-module die in de auto zit. Die is bepalend; de Columbus zelf niet. De eerste series BT-modules ondersteunden alleen rSAP en geen HFP (dat de standaard is geworden).

rSAP heeft bepaalde voordelen boven HFP. Het belangrijkste verschil: rSAP gebruikt een eigen zender/ontvanger en niet die van de telefoon, waardoor je niet alleen betere zend- en ontvangstkwaliteit hebt, maar je houdt ook de GSM-straling buiten de auto. En omdat de zender/ontvanger van de telefoon zelf uitgeschakeld is, gaat diens accu veel langer mee. Maar rSakent ook nadelen.

Grootste nadelen van rSAP vond ik zelf dat SMS wel binnenkomt (in MFD) maar vervolgens niet beantwoord kan worden, omdat de auto daarin niet voorziet. Email, WhatsApp en al het andere over internet komt ook niet binnen, zolang de telefoon aan de auto hangt. Evenmin kun je even de file-info checken, simpelweg omdat zender/ontvanger in de telefoon zelf wordt uitgeschakeld en de telefoon voor dat soort zaken weer niet de zender/ontvanger van de auto kan gebruiken.

Maar het meest vervelend vond ik nog dat je een telefoongesprek niet tussen auto en telefoon kunt schakelen. Zo heb kwam het regelmatig voor dat ik een aantal minuten op de plaats van bestemming noodzakelijkerwijs in de auto moest blijven zitten om een telefoongesprek netjes af te ronden. Bij HFP kun je wel vrijelijk schakelen tussen carkit en telefoon zelf, tijdens een gesprek.

Zodoende kiezen de fabrikanten doorgaans voor HFP en ondersteunen rSAP niet eens. Bij de iPhone is ook nooit het rSAP protocol ondersteund en dat zal ook niet veranderen. Simpelweg omdat de iPhone geen info leest van c.q. opslaat op de SIM-kaart.

Om weer even aan te sluiten bij de "uitdaging" van TS: de BT-module zelf is niet al te prijzig; dat valt beslist mee. Dat kan een Fisconmodule zijn, of een nieuwere module van VAG zelf, die HFP ondersteunt. De rest van de infrastructuur (mic, bekabeling naar Columbus) kan in principe gewoon gehandhaafd worden. Schijnt een kwestie te zijn van plug&play (en even coderen in de boordcomputer), dus inbouwkosten zullen minimaal zijn.

Check voor de zekerheid wel even of de firmwareversie van je Columbus recent genoeg is voor zo'n aanpassing of wellicht een upgrade nodig heeft.

Hier lees je een review van iemand die de Fiscon aan zijn Columbus in een Octavia II heeft laten koppelen. Wellicht geeft je dit nog extra achtergrond.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe