Ga naar inhoud

Hulpveren nodig met caravan?


tvl2000
 Delen

Aanbevolen berichten

Wij hebben een caravan gekocht en ik vraag me af of het aan te raden is om hulpveren te laten monteren.

Het is een octavia combi greenline van 04-2010.

Ik heb wel eens gehoord dat de vering al een keer is aangepast door Skoda.

Weet iemand wat het kost om het te laten doen en of het bij een lease auto kan.

En kan je dit ook zelf doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je hulpveren nodig hebben? Je hebt een jonge auto die niet verlept is.

Als je die hulpveren nodig hebt is de kogeldruk waarschijnlijk niet goed en heb je de caravan vermoedelijk verkeerd beladen. Dan gebruik je die hulpveren om dat de compenseren.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je je Octi hebt overbeladen en dat die ook zonder woonwagen met de trekhaak over het wegdek sleept :lol: .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijft een discussiepunt, maar ik denk dat als je de kofferbak en achterbank een beetje vollaadt en vervolgens nog een sleurhut met 75kg op de kogel laat drukken, je her en der de trekhaak gaat bijschuren op drempels e.d.

Met ietwat zwaar beladen enkelasser heb ik er met mijn O2 met afneembare Westfalia in elk geval wel serieus last van!

Goed volgeladen tandemasser daarintegen heeft de neiging om de auto bij het "afdalen" van een drempel even "vast te houden", waardoor ik eigenlijk nooit drempels raak met een tandemasser...

Greenline heeft verlaagd onderstel en zal door stuggere veren waarschijnlijk minder doorveren...

Beetje trail and error lijkt mij.

Hulpveren incl. montage kosten bij de Skodadealer zo uit het hoofd iets van 220 euro.

Hou er even rekening mee dat een combinatie die mooi recht staat niet alleen beter oogt, maar ook een beter weggedrag teruggeeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu via carpartsdiscount een offerte voor 2 typen hulpveren:

Artikelnummer:

38C09

Omschrijving:

ST Hulpverenset

Prijs inclusief BTW:

€ 101,00

Artikelnummer:

38C09H

Omschrijving:

HD Hulpverenset

Prijs inclusief BTW:

€ 123,00

ST-HULPVEREN: totale veersterkte +30%

Bij de ST-hulpveren (standaard) ligt het accent op het behoud van comfort.

Ze verhogen de originele veersterkte met circa 30%.

Aanbevolen voor af-en-toe (zeer) zwaar beladen auto's.

Hulpveren worden bij het bestaande veersysteem geplaatst.

HD-HULPVEREN: totale veersterkte +50%

Bij de “zware” HD-hulpveren (Heavy Duty) ligt het accent op de hogere veerkracht.

Ze verhogen de originele veersterkte met circa 50%.

Aanbevolen voor altijd beladen auto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja waarom hulpveren ?

Denk dat je zonder kunt als je met de vakantie's de wagen en caravaan op juiste manier laad !

Dat kost uiteraard wel even het één en ander aan nadenken wat je waar doet maar scheelt je een boel geld en de rest van het jaar rijdt je minder stug als je ze eigenlijk niet nodig hebt !

En uiteraard er ook voor zorgen dat de kogelruk van de caravaan ( ook juist laden) de juiste is !

Heb jaren motor gereden en ging ook op vakantie ermee, en eerste rit was het ook van gooi er maar op, met als resultaat een motor die voor geen meter reed kwa stuurgedrag en bochten gedrag.

Dus op eerste camping liep ik partij te klagen , met als resultaat dat me maten me koffers en tanktas etc een gingen uitpluizen en me vertelde als je nou eens dat daar doet en dat daar dan rij je een stuk beter

En inderdaad bleek het op de juiste manier van laden veel uit te maken !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al laad ik hem juist neemt niet weg dat er 75kg kogeldruk op de achterkant komt en nog zeg nog eens 200kg uit de achterbak. Hierdoor gaat de auto dus doorzakken lijkt mij. De hulpveren zorgen ervoor dat je auto mooi recht blijft.

Zo blijft de combinatie juist stabieler.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Ja, ja, ook wij zijn bekeerd en hebben een caravan gekocht..!

Nu komt nog de grote beproeving of er daadwerkelijk hulpveren nodig zijn om het ongewenste contact van mijn afneembare Westfalia met het wegdek te voorkomen...

Voorlopig lijkt het mee te vallen:

gallery_33_10_1759517.jpg

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie combinatie Hemi....zo te zien zakt je auto niet door en veel plezier met je caravan. Waar gaat de reis naar toe?

Ik ga al ruim 20 jaar met de caravan op vakantie en ik heb alleen in de beginperiode hulpveren gehad bij een Opel Kadett 4-drs, De auto's daarna altijd zonder hulpveren gebruikt. Nu met mijn Yeti gaat het ook prima. Ik heb alleen nog niet in heuvelachtig gebied gereden, maar eind volgende week naar Frankrijk, dan zullen we het zien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien de vrouw zwanger is en bijna uitgeteld, gaat de reis dit jaar nergens meer naartoe...

We wilden volgend voorjaar eigenlijk op jacht gaan naar een geschikte caravan, maar aangezien dit exemplaar mijn pad ineens kruiste en de prijs wel heel erg aantrekkelijk was, heb ik maar toegehapt.

En zoals Frank al opmerkte, ruimte genoeg (bij m'n ouders) ;)

Volgend voorjaar maar eens uitproberen, en dan in de zomer van 2012 naar Bella Italia!!!

Binnenkort nog even naar Hoogeveen voor een "Tempo 100" keuring. Verder één dezer dagen nog eens de voortent proberen op te zetten en de binnenkant nog een grote schoonmaakbeurt geven. (Armen doen nog pijn van het boenen van de buitenkant en het in de was zetten... :wacko: )

aangepast door HeMi24
Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder één dezer dagen nog eens de voortent proberen op te zetten en de binnenkant nog een grote schoonmaakbeurt geven. (Armen doen nog pijn van het boenen van de buitenkant en het in de was zetten... :wacko: )

Lees het weer, je doet het weer verkeerd ! Had je een ander moeten laten doen :notworthy:

Maar met de juiste inweek zeep en een hogedruk met roterende borstel dan moet je dat toch in een uurtje gedaan hebben ?

En in de was zetten , toch niet op de automanier gedaan ? Want dan moeten je vingers een cm korter zijn nu !

Toch wel met zo'n poetsmachine van een halfords oid gedaan ?

En je buitentent zou ik inderdaad maar eens opzetten en meteen goed kijken of er geen gebreken aan zijn, zodat je niet volgend haar met de gebakken peren zit in een ver ver land hier vandaan !

Let ook ff op de gasslang of die nog van de juiste datum is en als je een water reservoir hebt of deze nog naar behoren werkt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoeft niet specifiek mij te vragen hoor !

Als je het maar op het goede forum vraagt en uiteraard op tijd !

Dan kunnen we er even over nadenken en een zinnig antwoordt aan jou als zeer gewaardeerd lid geven ..... B)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat mij vandaag opviel bij de Fabia Combi Greenline is dat er achter de achterwielen (zeg maar op naaf hoogte) voor een deel slechts 3-4 cm tussen wiel en wielkast zit.

Gok dat dat is waarom je een 16 inch velg alleen kan plaatsen indien je een een ET waarde neemt van 43 i.p.v. de normale 38 die standaard geplaatst word. Als de band ver genoeg naar buiten komt heeft hij geen last van de 'bobbel' aan de binnenkant van de wielkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Dat laatste sloeg uiteindelijk nergens op, want hij komt nooit zover naar buiten dat die daar niet tegenaan kan komen :P

Maar, om een oud topic nieuw leven in te blazen. Op mijn winterset (originele banden en velgmaat van de zomerbanden) raak ik bij een volle achterbak/bank vaak de hoge drempels, zeg 1 op 4.

Nou lees ik dat hulpveren 200 euro kosten incl. montage. Vraag is of het dat waard is nu de wagen toch alweer 2 jaar oud is en ik nou ook niet elke dag met een volle wagen rondrij. Misschien eerst maar eens kijken hoe de ervaring ook weer was met zomerset (wat grotere omtrek).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe