Ga naar inhoud

Vervangen Brandstoffilter 1.2TDI (CFWA)


Gerald
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een brandstoffilter van een 1.2TDI ( CFWA commonrail)? Is het volgieten van het filter met brandstof voldoende of moet het systeem ontlucht worden? Zo, ja hoe moet dat?

Met vriendelijke groet,

Gerald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

!00% zeker ben ik niet, maar volgens mij hoef je niet meer te ontluchten zoals vroeger

Heden tendagen is het met het injectiesysteem dat je een soort ringleiding hebt die op druk gehouden wordt en waar de injectoren in verwerkt ziten

En zodra er dus brandstof in één van de cilinders moet dan gaat die desbetreffende injector open

Maar navraag bij de dealer kan nooit kwaad , en er zal ook nog wel een lid hier wezen die het zeker weet wat ik verkondig of zegt dat ik fout zit !

Link naar reactie
Delen op andere sites

ELSA zegt hierover (voor o.a. de CFWA) het volgende:

Brandstoffilter: uit- en inbouwen

Uitbouwen

- Brandstoftoevoerleidingen aan de snelkoppelingen van de brandstoffilter -1- lostrekken. Daartoe de snelkoppelingen op de nippels drukken, de borgelementen indrukken (ingedrukt houden) en de snelkoppelingen lostrekken.

- Brandstoffilter -1- uit de houder losklikken.

- Brandstoffilter naar boven verwijderen.

Inbouwen

Het inbouwen vindt plaats in omgekeerde volgorde van het uitbouwen. Let daarbij op het volgende:

- Inbouwpositie van de brandstoffilter in acht nemen. De ingestempelde pijlen op de filter kentekenen de brandstofingang en de brandstofuitgang.

- De brandstofslangen zo monteren dat deze niet zijn geknikt.

- De stevige bevestiging van de stekers controleren. Door tegentrekken op stevige vergrendeling controleren.

- Stuurbekrachtigingssysteem vullen en ontluchten. Daartoe het voertuigdiagnosesysteem, meet- en informatiesysteem -VAS 505X- aansluiten en de geleide functie ‘Hogedrukpomp vullen/ontluchten’ uitvoeren. De brandstofpomp wordt tjjdens deze functie gedurende 180 seconden aangestuurd.

Nou gok niet dat hij de stuurbekrachtiging bedoeld, maar je ziet het vullen en ontluchten van het systeem gebeurd dus wel maar wordt automatisch gedaan met behulp van VAS.

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reactie. Hiermee gaat het zeker lukken. Ik denk dat ik de retourslang van de hogedrukpomp verwijder en zodra er uit de hogedukpomp een constantestroom brandstof komt, ga ik ervan uit dat er geen lucht meer in de HD-pomp zit.

Groeten,

Gerald

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Hallo alle lezers,

Vervangen van het brandstoffilter bij de greenline is inderdaad zelf te doen en zonder VAS. Het is dus inderdaad voldoende om het filter en de slangen vol te gieten met brandstof. En vervolgens via de retourslang van de hogedrukpomp vacuum te trekken totdat er brandstof uitstroom zonder luchtbellen. Alleen voor het losnemen van de koppelingen op het filter heb je eigenlijk een speciale sleutel / tang nodig.

Gerald

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Sterker nog, als je het leuk vind om je contact een paar keer aan en uit te zetten, dan zorgt de opvoerpomp ook voor een afgevuld dieselfilter. (Aldus mijn dealer.) Hij meldde me met klem het volgende: "NIET starten voor je de opvoerpomp een paar keer heb laten draaien, anders heb je tijdelijk last van luchtbellen in je leidingen en heb je niet alleen last van startproblemen, maar ook van een drooglopende hogedrukpomp waardoor deze grote schade op kan lopen."

Eventueel aanwezig lucht wordt zo middels de retourleiding naar de dieseltank gepompt en daar vind de onluchting dan plaats.

aangepast door MacManiac78
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hallo alle lezers,

Vervangen van het brandstoffilter bij de greenline is inderdaad zelf te doen en zonder VAS. Het is dus inderdaad voldoende om het filter en de slangen vol te gieten met brandstof. En vervolgens via de retourslang van de hogedrukpomp vacuum te trekken totdat er brandstof uitstroom zonder luchtbellen. Alleen voor het losnemen van de koppelingen op het filter heb je eigenlijk een speciale sleutel / tang nodig.

Gerald

Ik wil ook het brandstoffilter van mijn 1.2 TDI greenline vervangen.  Ik maak even gebruik van dit oude topic.

Wie kan mijn nadere uitleg geven over:  En vervolgens via de retourslang van de hogedrukpomp vacuum te trekken totdat er brandstof uitstroom zonder luchtbellen. Hier begrijp ik niets van. Op de 1.2 TDi brandstoffilter zitten volgens mij maar 2 slangen:   Eén die van de brandstof tank komt, en één die naar de motor gaat.

Wie kan mij helpen.   Een uitgebreide omschrijving van iemand die het ook zelf gedaan heeft zou het mooiste zijn!

aangepast door ALOYS
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Wat je vaak leest is dat een brandstoffilter eerst ondergedompeld wordt in diesel maar bij deze cartridges is dat moeilijk om dat deftig te doen. De 1.2TDI is idd een risico betreft de hogedrukbrandstofpomp. Maar hetgeen pcfreak beschrijft vanuit Elsa lijkt mij niet meer dan een commando geven aan de pomp om te starten, maw hetzelfde als je portier openen (want dan start de pomp in de meeste auto's toch reeds). Dus contact opzetten (NIET starten) gedurende die 180 seconden gaat volgens mij hetzelfde resultaat geven. Maar ik zou toch proberen om de filter wel degelijk EERST op te vullen met diesel hoor..

aangepast door Joske
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe