Ga naar inhoud

Projectje luidsprekers


bakkertje
 Delen

Aanbevolen berichten

Ik heb laatst op zolder m'n audio spulletjes gevonden voor in de auto, bestaande uit subwoofer, monoblok (van Audison), MTX versterker, kabelspul en een composet van DLS.

Nu was het idee om deze composet in de Super te gaan bouwen, maar langzaamaan vloeit de puf om daar aan te beginnen weg. Dat komt wellicht ook omdat ik nu maar weinig tijd in de auto doorbreng door het ontbreken van een klus (dus mocht je nog iets weten, ik houd me aanbevolen)

Anyways, in m'n woonkamer luister ik naar een complete Dali Suite set bestaande uit 2 grote vloerstaande luidpsrekers, 2 iets minder grote en een centerspeaker. Alles uit dezelfde Suite serie. De kleine vloerstaanders gebruik ik als surround speakers en zijn door toedoen van de kinderen en hond als een keertje of wat omgevallen, wat de luidsprekers (a 350 euro p st nieuw) niet ten goede komt, laat staan mijn humeur. Dus die zijn naar de zolder verhuist die tevens dienst doet als werkkamer en daar zullen die aangesloten worden aan mijn oude receiver en kan ik er nog lang van genieten als ik aan het werk ben. Dit zijn de geredde luidsprekers:

dali1.jpg

Op marktplaats heb ik laatst een setje achterluidsprekers op de kop getikt voor 20 euro inclusief standaard (die in de bijlage)

Die luidsprekers hebben de muren en vloeren waarschijnlijk ook al een aantal keren van dichtbij gezien, maar dat boeit niet echt, want het ging me om de standaards en wat klein materiaal van de luidsprekers zelf (aansluitterminal) die als ik het los moet kopen vele duurder zijn. De luidpsrekers zelf spelen overigens nog, maar klinken niet echt.

Nu worden er dus 2 behuizingen gemaakt waar de DLS composet die ik nog over had in geplaatst gaat worden. De behuizing is niet echt berekend maar meer op basis van gevoel bedacht. Het front waar de DLS-en inkomen wordt binnenmaats 19x19. De aansluitterminals van de marktplaats luidsprekers zijn 5,5 x 5,5 en de poot is 6 cm doorsnede, die komen beide aan de onderkant (geen kabels in het zicht) en daarom wordt de kist 24 cm diep (ook weer binnenmaats) al met al kom je dan op een volume van 8,6 liter wat me voor een 16,5 cm luispreker best aardig lijkt. De tweeters zijn destijds geleverd inclusief een soort bol waarmee je ze op het dashboard kunt plaatsen, die gebruik ik dus straks om op de kistjes te plaatsen van de lage tonen speaker. De DLS-en hebben net als de Dali's een impedantie van 4 ohm, dus ook dat gaat goed komen.

Het hele plan had ik besproken met m'n schoonvader die als echte houtworm er een leuk projectje in zag, die wil dus graag het houtwerk in orde maken en inmiddels is het benodigde hout gezaagd. De DLS-en zelf zijn niet de fraaiste luidsprekers om naar te kijken, daarom worden er ook bijpassende dunnere houten frontjes gezaagd waar ik dan een net doek om kan spannen om de boel te verfraaien.

Wat ik nog nodig ga hebben is wat dempingsmateriaal (wellicht kan ik dat nog uit de Marktplaats JBL's halen) en wat verf om de boel straks af te werken. Hoe dan ook vind ik het een leuk projectje om even mee bezig te zijn. Ik ben ook erg benieuwd hoe de DLS compo-set het gaat doen in een kistje / huiskamer :D

Meer foto's en tekst en uitleg volgen nog zodra het projectje verder gaat..

post-134-0-04404400-1327053624_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kistjes zijn al een heel eind klaar en het ziet er al erg netjes uit! Ik ben echt gezegend met m'n handige schoonvader! :notworthy:

Overigens was de reactie van de misses, sjee ze zijn wel groot.. :doh2:

Nou ja, hieronder in ieder geval een foto van de laatste stavaza

post-134-0-99017900-1327088286_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die twijfel begon bij ook een beetje te spelen inderdaad. Het gewicht valt best mee overigens. Het hout is een soort multiplex, geen MDF, dus dat scheelt wel wat in het gewicht.

Ach ja vergeleken met wat er stond is het een stuk kleiner :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Even een update.. Inmiddels een nieuwe klus (bij ABNAMRO) en dus stukken minder tijd. Inmiddels de eerste ronde plamuren, schuren en plamuren achter de rug. De kistjes zaten best netjes in elkaar, maar als je het gaat lakken moet het voor het mooie wel zo goed mogelijk strak en vlak zijn. Eigenlijk heb ik daar zelf maar weinig kaas van gegeten, dus wel een aardige oefening. De schroefgaten en oneffenheden tussen de panelen zijn er nu wel zo'n beetje uit. De volgende stap is om het nog een rondje te schuren met 120, daarna met 400, lakken, waterproof opschuren met 400 en dan aflakken. Dat is zo'n beetje de strategie die ik voor ogen heb. Eventuele tips zijn meer dan welkom !

Tussendoor uiteraard wel even een speaker gemonteerd en geprobeerd en qua klank gaat het helemaal goed komen. Wat een natuurgetrouwe weergave zeg, echt heel gaaf. Qua laag valt het vrij snel weg, en is het ook vergelijkbaar met wat ik vroeger in de auto met deze luidsprekers had. Voor een surround speaker is dat niet zo'n ramp. Lage tonen zijn voor het gehoor moeilijk te plaatsen en als dat uit de frontspeakers komt is dat daardoor niet zo'n ramp. Maar het speelt echt heel mooi. Ik zit nog wel even te twijfelen om toch maar een calculatie te doen van het kistje, wellicht dat ik het laag-bereik toch nog wat op kan poetsen door bijvoorbeeld een basreflex poort in te bouwen. Nu is het gewoon gegokt op zo'n 8,6 liter omdat dat qua afmetingen wel aardig lijkt..

post-134-0-92398400-1330683915_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plamuren en later lakken heb ik gemerkt dat dan soms, jaren later, door de verschillende uitzettingscoëfficiënten van de materialen, je de naden/vulplekken van het plamuur weer gaat zien.

Ipv aflakken met kwast of roller, zou ik ze spuiten, krijg je een veel egalere laag. En wat ik zelf heel fraai vind, van die enigszins matte lak c.q. soort bobbeltjes effect met een soort hamerslag effect. Die spuitbussen haal ik altijd bij een outlet verf winkel of de Action. Zijn ze niet zo duur. Het mooiste is, van die enigszins taaiïge autolak, en aflakken (spuiten) met een transparante beschermlak. Het spuiten v.d. lak wel in diverse lagen doen, dat is veel mooier dan 1 dikke laag.

Moet wel je primer voor een goede hechting zorgen.

Suk6 met knutselen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik ze inderdaad eerder ga spuiten dan lakken. Waar ik dan weer wel bang voor ben is dat als het straks eenmaal klaar en op de poten staat, dat ze dan een keer omdonderen en al het werk voor niets is geweest.. Maar ja, het is gewoon een leuke afwisseling van het dagelijks werk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe