Het cruciale verschil tussen het hier bedoelde "zeuren" en reclame is de insteek die gekozen wordt. Herhaaldelijk een negatief idee uiten wordt al snel als zeuren ervaren, daar waar het positief herhalen van een idee veel minder snel irriteert. Daar wordt ind e reclame juist dankbaar gebruik van gemaakt. Deels ligt dat aan de afzender (hoe formuleert die zijn boodschap), maar ook deels aan de ontvanger. Ieders "antenne" is immers anders. Niet voor niets kan ik kotsen van een bepaalde reclame, terwijl iemand anders 'm briljant vindt. Da's inderdaad een moeilijkheid. Ik houd van doorgaan in een discussie, en kom daardoor weleens eigenwijs over. Anderen zijn dan al lang klaar met die discussie. Mijn ervaring is dat mensen die heel nuchter/ rationeel in een discussie staan, vaak langer doorgaan dan mensen die meer vanuit gevoel discussieren. (sorry Skoody, daar heb je mijn tweedeling weer) De gebruikte formulering is hier vaak essentieel in hoe het ervaren wordt. Als je zegt "het is te warm" klinkt het als je een feit presenteert. Een zin als "'t is veel te warm voor mij" komt heel anders over. 't zijn de details die soms het verschil maken, oftewel: c'est le ton qui fait la musique. Ik sluit me hierbij aan. Hoewel ik best een behoorlijk gadget-freak ben, heb ik toch een voorkeur voor niet-multimediale gadgets. Naar mijn smaak is de hele maatschappij inmiddels teveel gemultimedialiseerd. En dat voor een 35-jarige... Zo, tijd voor een biertje!