Als de timing iets later wordt wordt een motor slomer. Vroeger compenseerde we dat door de ontsteking een paar millimeter tegen de draairichting in te draaien, m.a.w. iets vroeger te zetten. Van teveel kon de motor gaan pingelen, maar als je de moeite nam even te gaan rijden en eventueel iets bij te stellen kon je een motor veel levendiger krijgen. Op een gegeven moment kon ik het ook op het gehoor goed krijgen. De hedendaagse motor heeft niet eens een ontsteking meer, alles wordt getimed met sensoren en electronica. Overigens waren wij sneller klaar met het vervangen van een ketting, de oude ketting werd met een pons gedeeld, de nieuwe er aan gekoppeld en door de motor met de hand te draaien er omheen gerold, het was alleen zaak te zorgen dat hij goed op het bovenste tandwiel bleef liggen. Als hij helemaal rondgedraaid was werd de oude ketting losgemaakt en de nieuwe gesloten. Ontstekingstijdstip even afstellen en binnen een half uur was het hele klusje klaar. Het geeft wel een beetje een deja-vu gevoel, waar ik werkte was een Skoda/Trabant dealer die in 1973 overstapte op Mazda, de eerste modellen daarvan hadden toen net als nu last van uitrekkende kettingen. Dat waren enkele kettingen die meer op een fietsketting leken, later monteerde men dubbele en was het probleem over. Ik heb dus ook nog aan de "echte" Skoda's gewerkt, maar behalve het logo is er weinig overeenkomst met de huidige.