ESP is eigenlijk een uitbreiding op het ABS-systeem van de auto. Het meet 25 keer per seconde de snelheid van elk wiel en vergelijkt die met de richting van het stuur. Als de twee niet gelijk zijn, wordt elk wiel van de auto selectief afgeremd om de auto op de goede weg te houden. Het effect daarvan is een hogere veiligheid en dat wordt vanaf 1 november 2014 verplicht op elke nieuw geregistreerde personenwagen en bedrijfsvoertuig tot een gewicht van drieënhalve ton. Bestaande auto's vrijgesteld Echter betekent dit niet dat alle nieuwe auto’s vanaf 2 november over automatische stabiliteitscontrole beschikken. Alleen dat het vanaf dan verplicht is voor gelanceerde nieuwe modellen. Echter de kans dat je tegenwoordig een nieuwe personenwagen koopt die er niet mee uitgerust is, is zeer klein. In Europa heeft 84% van alle nieuwe voertuigen namelijk al standaard ESP, waar dit wereldwijd slechts 59% is. Voor bestaande modellen gaat de verplichting overigens pas in op 1 november volgend jaar. En vanzelfsprekend mag zijn dat bestaande auto's zonder ESP gewoon mogen blijven rondrijden. Engeltje op de schouder Bosch, de uitvinder van ESP annex stabiliteitscontrole, weet als geen ander dat het systeem levens redt en ongevallen vermijdt. De technologie-gigant claimt dat dankzij ESP in 2011 maar liefst 33.000 ongevallen werden vermeden en 1.000 levens werden gered in de Europese Unie. Tevens wordt beweerd dat het zelfs een belangrijkere veiligheidsvoorziening is dan de airbag. Alleen de gordel zorgt voor meer veiligheid in het geval van een (bijna) ongeluk. Bron:Autowereld.com