Die grensoverschreidende diensten werkt maar matig. Vanaf Nieuweschans rijden - na een paar jaar stilte - zo'n 3 treinen per etmaal met beperkte snelheid vanwege achterstallig onderhoud.- Vanaf Oldenzaal was een driejarig projectje naar Bentheim gestopt, te weinig animo. Vanaf Arnhem de eenmaal-per-uur-stoptrein naar Emmerich bestaat niet. Er stoppen alleen een paar internationale treinen, en die doen dat in de eerste plaats voor een locwissel. Als daar een multicourante loc voor zou staan rijdt hij waarschijnlijk door. Die locs zijn in bestelling. Het traject vanaf Zevenaar wordt ook omgebouwd naar de Duitse spanning OF naar de spanning van de Betuwelijn (nu moeten die goederentreinen vanaf de Betuwelijn daar een paar km op 1500 volt rijden en daarmee iets meer dan de helft van het vermogen). Dus om voor die paar jaar nou je kaartjessysteem om te bouwen voor dat o zo drukke grensvervoer..... Bij Zevenaar en Oldenzaal wordt een vaste stoptreindienst ook stelselmatig tegengewerkt door goederenvervoerders die bang zijn dat "hun" treinpaden zo in het gedrang komen. Bij Venlo is dat niet gelukt. Daar werkt het wel en is de Duitse consessie doorgetrokken naar NL. (Kan ook Duitse verkeerspolitiek zijn overigens om zoveel mogelijk een flessenhals te maken getuige het enkelspoor bij Kaldenkirchen en de grasdriehoek bij Vierssen 51.264949,6.393074). Vanaf Enschede werkt het ook, daar is ook de Duitse consessie doorgetrokken. Maar dat zijn beide diensten die beginnen/eindigen op het eerste station voor/na de grens. Is het wel zo logisch dat de OV-Chipkaart daar ook moet gelden? Ik denk dat het door jou bedachte probleem zich wel voor kan doen tussen Maastricht en Aken bijvoorbeeld. Daar kan je tussen reizen per trein met een omweg over Heerlen, over een korte afstand, beide universiteitssteden, die Limburgers daar praten al bijna Duits, enz. Daar is inderdaad wat grensoverschreidend streekvervoer. Al is het gezamenlijke vliegveld al weer afgeblazen, dus veel zal het daarmee niet gaan worden. De werkelijkheid is dat mensen die net over de grens wonen al een minderheid vormen, en dat er daarvan bijna niemand per trein zal reizen. Bijvoorbeeld dat stoppen in Emmerich. Ogenschijnlijk alleen om de treinreiziger in de gelegenheid te stellen een sigaretje te paffen. Terwijl zelfs goederentreinen met hun multicourante locs al in 1 keer door rijden. Dat is toch fantastisch? Lekker desolaat. Daar moet je niet als doelgerichte spitshollander tussen willen zitten, dat doet afbreuk. Of, in de woorden van Sylvia Witteman "zo'n eindeloze treinreis met al die stationsnamen van Bad-dit en Bad-dat". Terwijl er in eerste instantie maar 1 Bad is dat er toe doet, Bad Bentheim, want daar kan je je peuk roken. En in tweede instantie natuurlijk het Bad dat je - als was het een hiernamaals - thuis kunt nemen voordat je onder de wol kruipt. Verder: de ramen die nog open kunnen en waar je uit kunt hangen, een onbeholpen kelnertje met een dienblaadje met flesjes fris, hier en daar een dronkenlap, studenten die treuren om het verlies van hun vakantieliefde, en natuurlijk de semi-legalen die hun semi-legale familie bezoeken die net een paar landen verderop waren terechtgekomen. Die mensen hebben meer tijd dan ze willen nemen voor hun levensvragen, en om daar als spits-Hollander dan met je opgewekte effeciente rationele feel-good smoelwerk tussen te gaan zitten geeft gewoon geen pas.