Allereerst een verwijzing naar een detailforum, waar je handleiding/methoden vind om je auto netjes te houden, te maken en vaak met filmpjes erbij: http://forum.carclean.nl/ Interieur sla ik vaak over, of doe het als eerste (dan is de straat nog droog), en doe dat meestal in een half uur tot maximaal een uur (laatste is inclusief behandelen van alle kunststoffen met o.a. Poorboy's World Natural Look. Maakt kunststof weer mooi donker, niet statisch en trekt dus geen extra stof aan zoals bijvoorbeeld cockpitspray wel doet. Voor het wassen, eigenlijk een beetje hetzelfde als Cyrus en Snelle, met dat verschil dat ik geen hogedruk reiniger heb. Voor een snelle wasbeurt ben ik ongeveer anderhalf uur kwijt, voor een uitgebreide wasbeurt 2-3 uur, waarbij ik dan soms ook het velgbed aan de achterkant van de velg meepak. Voor het wassen gebruik ik 2 emmers met gritt, een microvezel spons (i.p.v. washmitt), velgborstel, tuinslang met verstelbaar mondstuk, en een paar droogdoeken (zeker in de winter is één doek nogal krap), shampoo die ik gebruik is Poorboy's World Super Slick & Suds. Een poosje terug ook de Born to be mild van Dodo Juice gekregen, maar nog niet gebruikt. De velgen was ik met de velgenborstel gewoon mee (wel als eerste i.v.m. het spetteren van de borstel). Een paar keer per jaar ook een detailbeurt. Begint altijd met kleien, tot nu toe Mothers Gold Clay gebruikt, maar pas ook de Monello Verde klei gekocht, omdat ik die bij hoge temperaturen toch iets prettiger vind werken. Na het kleien, indien nodig een polijstbeurt handmatig of machinaal, anders een paint cleaner, hoewel dit vaak ten onrechte een polijststap wordt genoemd (je verwijdert hier absoluut geen lak mee, dus daarom geen polijststap). De volgende stap is een glaze (voeding voor de lak), om de glans te verbeteren en kleine lakdefecten te maskeren, hiervoor gebruik ik Poor Boy's Black Hole (voor donkere lakkleuren), en tenslotte een wax/sealant tot nu toe Poor Boy's Ex-P gebruikt, ik wil binnenkort een andere wax gaan proberen: Collinite 845 insulator wax. De velgen krijgen af en toe extra aandacht: extra reinigen met velgenreiniger, verwijderen van ingebrand remstof met Iron-X, eventueel nog polijsten, en als de velgen schoon en droog zijn, inspuiten met wheel wax. Wheel wax is wat steviger dan gewone wax, waardoor het niet zo snel van de velgen verdwijnt (velgen worden warm door remmen, waardoor gewone wax snel verdwijnt). Dit helpt ook om de velgen na een winterperiode weer snel en makkelijk schoon te krijgen. Onbehandelde kunststof aan de buitenkant af en toe behandelen met Poorboy's Trim Restorer, om het mooi zwart te houden/krijgen, en natuurlijk de ramen. Soms met gewoon ruitenwasmiddeltje, indien nodig met insectenmiddel, en soms met Auto Finesse Crystal Clear - dat is een reinigingsmiddel op alcoholbasis, dus ook in de winter goed te gebruiken tijdens de vorst. Tijd voor een detailbeurt is sterk varierend, van een uur of 6 (inclusief wassen) tot 20 uur (verdeeld over meerdere dagen). Wat het wordt is afhankelijk of ik de hele auto doe of een deel, de toestand van de auto (vervuiling, krasjes enz) de beschikbare tijd en het weer (ik moet het buiten doen). Overigens is het ook aan mijn auto te zien: met zijn 10 jaar glimt ie harder dan veel bolides van 10 weken oud. Vooral nadat ik 'm de eerste keer gepolijst heb, is de glans met sprongen vooruit gegaan, doordat de swirls vrijwel verdwenen zijn. (swirls zijn waskrasjes in de lak, vooral als een auto in de volle zon staat, is dit soms zichtbaar als een soort spinneweb wat op de lak lijkt te liggen).