Bekend fenomeen Bone Collector, ik zal even neerpoten wat ik ervan weet: - de meeste auto's hebben tegenwoordig een dubbel uitgevoerde temperatuursensor (in één plug, met dubbele aansluitdraden) - de ene sensor is bedoeld voor ECU die daar de werkelijke koelvloeistoftemperatuur mee volgt, en daarmee brandstofinspuiting, ontsteking (bij benzine) mee regelt en ook zaken als de koelfan regelt - de andere sensor is bedoeld voor de dashboard weergave en wordt gemanipuleerd. Over de manipulatie bij VAG: - tot 70-75 graden geeft de wijzer gewoon de juiste temperatuur weer. - vanaf deze temperatuur gaat de wijzer versneld naar de 90 graden - bij de 90 graden aangekomen blijft de wijzer dit aanwijzen, tenzij de temperatuur onder de 70 graden komt (dan geeft ie weer correct aan) óf de temperatuur moet boven de 95 graden uitkomen, en dan geeft ie dat ook correct weer. (afwijkingen die ongewoon zijn, en dus een mogelijk mankement als oorzaak hebben, zulllen dus normaal gesproken wel zichtbaar zijn) - de achterliggende gedachte van dit alles is: 'consumenten kunnen wel eens ongerust worden als ze bij bijvoorbeeld filerijden de meter wat op zien lopen en weer dalen als ze normaal door kunnen rijden'. Vervolgens heeft men bedacht, dat men daar de dealers mee lastig zou vallen, en om dat te voorkomen wordt de temperatuuraanwijzing dus gemanipuleerd. Kortom de enige reden ervoor is, dat de autofabrikant vindt dat ze onnozele klanten hebben, maar om de onnozele klanten tevreden te houden, wordt er een 'fake-meter' op het dashboard geplaatst. Overigens had ik bij mijn eerste auto helemaal geen temperatuurmeter, alleen een rood waarschuwingslampje als ie te heet werd. Voor mij was dat overigens voldoende: ooit een identieke leenauto in iets luxere uitvoering gehad, en op de momenten dat ik gewend was om een tandje bij te zetten, zag ik ook dat de temperatuurmeter in de luxe versie ook een stapje omhoog gedaan had. (dit was allemaal met een Golf I diesel, dus netjes warmrijden was wel van belang, maar kon je ook horen aan het blok).