Ga naar inhoud

Erelijst

Populaire inhoud

Toont inhoud met de hoogste reputatie op 06/27/13 in alle zones

  1. Bekend fenomeen Bone Collector, ik zal even neerpoten wat ik ervan weet: - de meeste auto's hebben tegenwoordig een dubbel uitgevoerde temperatuursensor (in één plug, met dubbele aansluitdraden) - de ene sensor is bedoeld voor ECU die daar de werkelijke koelvloeistoftemperatuur mee volgt, en daarmee brandstofinspuiting, ontsteking (bij benzine) mee regelt en ook zaken als de koelfan regelt - de andere sensor is bedoeld voor de dashboard weergave en wordt gemanipuleerd. Over de manipulatie bij VAG: - tot 70-75 graden geeft de wijzer gewoon de juiste temperatuur weer. - vanaf deze temperatuur gaat de wijzer versneld naar de 90 graden - bij de 90 graden aangekomen blijft de wijzer dit aanwijzen, tenzij de temperatuur onder de 70 graden komt (dan geeft ie weer correct aan) óf de temperatuur moet boven de 95 graden uitkomen, en dan geeft ie dat ook correct weer. (afwijkingen die ongewoon zijn, en dus een mogelijk mankement als oorzaak hebben, zulllen dus normaal gesproken wel zichtbaar zijn) - de achterliggende gedachte van dit alles is: 'consumenten kunnen wel eens ongerust worden als ze bij bijvoorbeeld filerijden de meter wat op zien lopen en weer dalen als ze normaal door kunnen rijden'. Vervolgens heeft men bedacht, dat men daar de dealers mee lastig zou vallen, en om dat te voorkomen wordt de temperatuuraanwijzing dus gemanipuleerd. Kortom de enige reden ervoor is, dat de autofabrikant vindt dat ze onnozele klanten hebben, maar om de onnozele klanten tevreden te houden, wordt er een 'fake-meter' op het dashboard geplaatst. Overigens had ik bij mijn eerste auto helemaal geen temperatuurmeter, alleen een rood waarschuwingslampje als ie te heet werd. Voor mij was dat overigens voldoende: ooit een identieke leenauto in iets luxere uitvoering gehad, en op de momenten dat ik gewend was om een tandje bij te zetten, zag ik ook dat de temperatuurmeter in de luxe versie ook een stapje omhoog gedaan had. (dit was allemaal met een Golf I diesel, dus netjes warmrijden was wel van belang, maar kon je ook horen aan het blok).
    1 punt
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe