Wel of niet remmen voor een rotonde c.q. laten uitrollen c.q. al dan niet afremmen op de motor. Er is geen eenduidig antwoord. Toen ik b.v. nog een 2.0 TDI reed, die remde zo sterk op de motor, ik gebruikte de rem nauwelijks. Pas na 90.000km moesten er nieuwe remblokjes onder. Nu met de 1.2TSI DSG-7 gebruik ik de rem wel meer. Maar dan nog kun hier in het (vrijwel) stoplichtloze Lelystad vrijwel zonder de rem te gebruiken, met het verkeer mee-flowen... En ja, dan laat ik het paspedaal los, zorg dat de DSG in de S staat en dan schakelt 'ie iedere keer terug, zodra de RPMs onder de 2000 komen. Terwijl in D doet 'ie dat niet. En dat remt bijna genoeg af, om vrijwel zonder het rempedaal te gebruiken, de rotondes te nemen. En vlak na de rotonde zet ik 'm weer in D, tik Resume aan van de cc en hij trekt 'm keurig weer door naar de toegestane maximum snelheid. Kijk naar mijn verbruikscijfers en bedenk dan hoe dat komt... BTW: ik ben net zo snel van de ene kant v.d. stand aan de andere kant als iemand die wel als een opgejaagde stresskip door de stad jaagt. Hetzelfde geldt b.v. van hier naar A'dam en terug. Maakt allemaal niks uit in tijd. WEL in brandstof, hartslag en auto-slijtage (en dan laten we de milieu belasting nog maar ff weg) Wil je opschieten en interesseert het je niet hoeveel kostbare brandstof je er doorheen jaagt, dan ga je maar nutteloze rondjes op de Nurburgring scheuren of bij de Oosterburen laagvliegen over de A7 van noord naar zuid.