Op de rollenbank een run doen is niet zwaarder dan op de openbare weg even gasgeven, tenzij de tuner geen goede koeling voor de wagen zou monteren. Tevens moet een auto juist regelmatig even zwaar belast worden, daarmee wordt de turbo en het uitlaatsysteem even goed heet en verbranden de roetdeeltjes. Ga maar eens op vakantie door Duitsland op de autobahn, daar leeft een auto vaak flink van op. Uit de de bewoording van dit verhaal kan ik al afleiden dat je niet bij een specialist bent geweest maar bij een "tuner" die alle merken doet, EGR werking kun je met een tuning prima buiten werking stellen en dit had je bij de diagnose rit voorafgaand aan een tuning direct al kunnen detecteren met je laptop. De meeste bedrijven hebben een simpele goedkope rollenbank, aanschafprijs (en dus afschrijving etc) is stukken lager dan de superflow 4wd die bij JD gebruikt wordt. Je kunt het als tuner tijdens je software ontwikkeling steeds moeilijker zonder rollenbank doen, echter je 'herhaling', kan prima zonder een rollenbank. Een rollenbank is puur een meetinstrument voor het meten van het vermogen. Het zegt verder helemaal niets over hoe dit vermogen tot stand komt. Je kunt er prima een prachtige uitdraai op toveren, echter kan het best zijn dat de uitlaatgastemperatuur bij langere belasting veel te hoog is (terwijl er met een losse run niets aan de hand is). Als je het op de correcte wijze doet, ga je tijdens de ontwikkeling van je tuning allerlei data verzamelen, deze data log je met bv vag-com/diagra etc op de rollenbank. dan heb je allerlei meetwaarden, oa turbodrukken/ontstekingsmomenten/lambda waardes/inspuitcorrecties/brandstofdrukken etc etc. Deze waardes heb je als referenties. Vervolgens pak je een 2e auto met exact dezelfde motor en kun je prima op de openbare weg zien of deze op de laptop exact dezelfde waarden heeft als je ontwikkelingsauto. Als dat het geval is kun je veilig zeggen dat deze auto om en nabij het gelijke vermogen heeft als de ontwikkelingsauto. Elke motor is uniek en heeft een andere beginwaarde, vandaar dat de opgegeven waarden altijd wat lager zijn dan de ontwikkelingsauto daadwererkelijk haalde, om zo discussies over 2 pk te voorkomen. Op een rollenbank kun je ook heel veel dingen NIET meten. Rustig rijden/schakelmomenten van een DSG bak etc is allemaal op de rollenbank maar vaag te voelen, dit soort dingen moet je juist op de openbare weg gaan finetunen. Dat doen we dus ook tijdens de ontwikkeling van een tuning en bij elke herhalende tuning. Nog een mooi voorbeeld van vandaag: Klant met een Golf 6 1.4 TSI 122pk. Loopt al 2 jaar met zijn auto te stoeien bij de dealer. OCT tuning gehad, ABT tuning gehad, nieuwe cilinderkop, inmiddels de 5e turbo, nieuwe bobines/bougies/motorcomputer etc etc.Auto eindelijk goed, maar wel origineel, klant heeft een auto met tuning gekocht en wil nu zijn tuning er weer in. Dealer wil dit niet, gezien het verleden van deze auto. Klant wil alleen de auto terug met een tuning. Dealer ten einde raad, uiteindelijk op aandringen vd klant naar Lochem (dealer heeft toegezegd de rekening te betalen). Auto vanmiddag aangekomen, testrit gemaakt, toch nog enkele dipjes tussen de 1800 en 2800rpm voelbaar met zijn fabriekssoftware (veel 1.4 TSI motoren hebben daar last van, maar deze vrij fors), motor software aangepast, rekening houdend met de dipjes. Na de aanpassingen nieuwe testrit gemaakt, probleem niet geheel opgelost, maar niet verergerd (iets wat wel vaak gebeurd als de motor meer turbodruk gaat draaien), aansturingen verder aangepast, probleem voor 99% weg. Had ik de auto toen op de rollenbank gezet, was hij snaarstrak in de meting van 1000rpm tot 6000rpm. Echter op de openbare weg voelde ik net na het overschakelen en soms bij plots gasgeven, dat hij toch nog even piekte en 1 sec later weer de druk netjes afregelde. Toch nog wat met de aansturingen gedaan, probleem 100% opgelost en uiteraard een bult extra koppel+vermogen tov van binnenkomst. Zonder dat er een rollenbank aan te pas gekomen had, daar kun je met dergelijke zaken niets mee. Juist het oppakken na schakelen etc moet je voelen op de openbare weg. Dit is een motor die al honderden keren probleemloos getuned is, echter deze motor heeft gewoon een eigenaardigheid, die met veel finetuning geheel goed te krijgen is, mits je weet waar je het moet zoeken en hoe je goed moet dataloggen om ook te kunnen zien wat er gebeurd op het moment dat de wagen dit gedrag vertoond. Zet je hier een standaard tuning in, dan heb je een hork van een auto.... Tuning moet je doen omdat je een fijner rijdende auto wilt hebben met meer koppel+vermogen op afroep. Dat het verbruik in veel gevallen lager uitkomt dan met de fabriekssoftware, is mooi meegenomen. Maar moet niet een (groot) argument zijn om een tuning te gaan uitvoeren. Je moet heel wat jaartjes rijden, wil je de tuning terug verdienen via de brandstofbesparing.