Bij sneeuw of ijzel kan geen rijtraining compenseren wat een winterband doet voor een alerte rijder. En de ware automobilist heeft zowel de antislipcursus, het anticiperende rijgedrag, de ESP als ook: jawel (!), het wonderbaarlijke winterrubber! Zijn hier testen van? Want ook al heeft een winterband beneden de 4 mm zijn lamellen verloren, het zachtere winterrubber (dus meer grip) zit nog steeds op de band. En die zomerband met 4 mm, daarvan zit het profiel al heel snel vol met sneeuw. Ik heb nog geen testen gevonden, maar het feit dat de Duitse wet een winterband met minimaal 2 mm nog wel erkend tijdens winterse omstandigheden en een zomerband (ook met veel profiel) niet, dat is toch een indicatie dat je stelling mogelijk niet klopt.Overigens vind ik het wel raar dat de leasemaatschappij niet wil vervangen bij minder als 4 mm, want dan kom je in de Alpenlanden in de problemen bij sneeuwval, zowel juridisch als grotere kans op ongelukken. Misschien helpt het als je zegt dat je op wintersport gaat. Normaliter merk je het inderdaad niet. De zeldzame keer dat je een echte abrupte noodstop moet maken, dan merk je dat je op zomerbanden akelig lang blijft doorglijden op een koude natte ondergrond. Hey Menno, de Consumentenbond heeft "onze" Conti's uitgeroepen tot testwinnaars! Als je de grens niet over hoeft, dan heb ik er wel vertrouwen in dat de betere 4-seizoenenband je veilig door geheel NL kan loodsen.