Ga naar inhoud

Onderhoud Skoda Greenline 1.2


roelm
 Delen

Aanbevolen berichten

Hallo

Ik heb een nieuwe Skoda Fabia Greenline 1.2 diesel gekocht.

De eerste 1000 km zitten er naar tevredenheid op. Een rit van 200 km reed ik met 4.8/100

Mijn vraag is: wanneer kan ik het beste een beurt laten geven ?

Is dat om de x aantal kilometer ? Of is de eerste beurt al sneller voor extra controles ?

Of kan ik de boordcomputer afwachten, tot de aangeeft dat het tijd is voor een beurt ?

Roel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovendien staat het aan de zijkant van je dashboard. Doe de deur maar eens open en kijk links van het dashboard waar normaal de deur tegenaan zit. Mooi kaartje met zowel kilometers als max. datum. 15.000 of 1 jaar vanaf de aankoop dus :)

Aangezien je geen info over je auto hebt genoemd kan ik niet beginnen over een eventueel MFD... RTFM dus maar als extra optie ;)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker, de voorschriften van Skoda zijn hier erg duidelijk over. De dealer had dit duidelijk moeten melden, vermelden in het serviceboekje en tonen!

Tegenwoordig houden veel dealers ook bij wanneer je ongeveer toe bent aan onderhoud, maar ze moeten je hoe dan ook kunnen vertellen wanneer je aan de beurt bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Uiteraard is dat ook het geval, maar sommige garages doen er nog een schepje bovenop en die berekenen je vermoedelijke km-stand. Op basis hiervan zouden ze je kunnen uitnodigen voor een beurt (o.a De Waal houdt die stand op die manier bij - zie je online als je inlogt ook voorbij komen ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

15.000 km of na een jaar. Als na dit jaar de 15.000 km niet bereikt is volgt toch een 15.000 km beurt. Dit wordt ook op de BC aangegeven. De jaarbeurt zoals die vroeger bestond bestaat niet meer.

Als je de auto laat onderhouden door een andere garage dan een dealerbedrijf let er dan op dat er vol-synthetischeolie (longlife olie) in gaat. Andere olie is slecht voor het roetfilter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Vandaag heeft mijn GL de 30.000 km beurt gekregen. Was inclusief het vervangen van de remvloeistof en een reinigingsprodukt voor de motor € 342,--kwijt

Dat is genoeg geld maar ik vond het toch meevallen.

Van de andere kant had ik deze werkzaamheden buiten de remvloeistof vervangen ook zelf gekunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft te maken met het roetfilter dat gemonteerd is. In 'normale' olie zitten metaal deeltjes en deze zijn slecht voor het roetfilter, vandaar een synthetische olie en dat is longlife olie Deze kost € 19.70 per liter ex BTW.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

zijn er soms ook synthetische olieen die wat minder kosten als de helix die u hier bedoeld en de term "short-live olie" is dat een olie die vroeger inloop-olie werd genoemd, de hedendaagse olie mits deze synthetisch is kan wel 40000km meegaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe