Ga naar inhoud

Tenaamstelling bij uitschrijving GBA


Rosinfield
 Delen

Aanbevolen berichten

Nou ben ik ook uitgeschreven uit het GBA, dat moet als je langer dan 8 maanden weg bent, en het scheelt ziektenkostenpremie. Nou vraag ik me alleen af of dat geen problemen kan opleveren met de tenaamstelling. Je moet alleen een een rijbewijs overleggen, en dat gaat lukken, maar dan gaat die garage met een computer een mutatie doen in de database van de RDW, waarbij ik me afvraag of die database dan niet even contact legt met de database van het GBA, en vervolgens "wuk" zegt omdat dan blijkt dat "ik niet besta".

Iemand hier een idee bij?

Dank,

Skoody

aangepast door PC-fre@k
Duidelijker gemaakt dat dit een quote is
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook voor Rosinfield, die blijkbaar niet meer ingeschreven is en zich tegenwoordig Skoody noemt:

... maar dan gaat die garage met een computer een mutatie doen in de database van de RDW, waarbij ik me afvraag of die database dan niet even contact legt met de database van het GBA, en vervolgens "wuk" zegt omdat dan blijkt dat "ik niet besta"...

Skoody

Toen je bent uitgeschreven uit de GBA is dit automatisch ook doorgegeven aan de RDW. Volgens de RDW woon je dus in het buitenland totdat je weer ingeschreven bent in een Nederlandse gemeente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je laat uitschrijven, dan betekend dat niet dat je gegevens worden weggehaald. Er wordt alleen toegevoegd dat je bent vertrokken naar land X.

Als je dat kunt voorkomen is dat trouwens aan te raden, omdat je vanaf dat moment geen AOW meer opbouwt, tenzij je in Nederland inkomen hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O.k.,

@CaseyBasey, dank voor de kennis dat RDW mijn uitgeschreven status "weet". Dan blijft - los van hoe controleprocessen verlopen - de echte vraag: kan je een nieuwe Nederlands auto op je naam laten zetten als je niet in het GBA? Mag dat van de RDW?

@Michiel9876: Aow-verhaal is bekend, maar volgens mij is het niet veel (1 jaar = 2%, en dat is alleen van de AOW-poot, naast FPU etc.), maar belangrijker: ziektekostenpremie is nu-geld, AOW is straks-geld. Zo pal voor een financieel spitsuurtje is nu-geld belangrijker. Of ik op Aow-leeftijd een Skoda kan bestellen zien we dan wel weer. Zoals ik het nu voor me zie tuf ik dan rond in een old-timer Fabia II die dan wellicht met z'n derde turbo bezig is, terwijl er een vierde reserve turbo geconserveerd in de garage ligt. Zal dan op dit soort waanbeelden wel anders terugkijken.

@Rosinfield: dank voor de rechtzetterij

Skoody Boo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch gaat het hier over overschrijven en niet over tenaamstelling. Alhoewel het natuurlijk wel logisch is dat als dit voor overschrijven geldt, je ook voor tenaamstelling in Nederland moet wonen. De vraag heb ik ook voorgelegd aan de RDW - mede omdat de situatie van auto op naam hebben en niet in NL wonen in mijn casus niet veel meer dan drie weken zal duren. (Misschien weinig kansrijk, maar je weet het nooit. Ik heb in mijn huidige verbijfplaats ook met een brief voor elkaar weten te krijgen om geen kijk-en-luistergeld te hoeven betalen en dat voelde tijdens het typen van die brief ook als tegen beter weten in.)

Als het toch niet kan zijn er nog maar een paar niet zo fijne oplossingen.

- tenaamstelling in januari als ik weer ingeschreven ben >> ik ben bang dat je dan ook de 2012 prijs betalen voor de auto, klopt dat? Verder heb ik de auto eerder nodig...

- auto tijdelijk op naam van "een derde" zetten >> ben bang dat dit effect heeft, niet op de fabrieksgarantie, maar wel op de "wettelijke garantie", omdat juridisch ik dan de auto gekocht heb van die "derde persoon" zodra hij op mijn naam is gekomen.

- mij eerder inschrijven in Nederland. Dit geeft als probleem dat je voor allerlei instanties (belastingdienst met stip op 1) over 2012 formuliertjes moet gaan invullen, terwijl je dat anders kan overslaan. Verder kost het een maand zorgpremie. grrr.

Vragen uit dit beslisboompje zijn dus:

1. moet je een 2012 prijs voor je auto betalen als die in 2012 op je naam wordt gezet, ook als je hem in 2011 heb besteld?

2. vervalt de "wettelijke garantie" tussen dealer en 1e koper bij (in dit geval 0 euro)-"verkoop" aan de 2e eigenaar van de auto?

Leuk zo'n forum. Je komt er echt verder mee, en 't is ook gezellig!

Skoody

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vragen uit dit beslisboompje zijn dus:

1. moet je een 2012 prijs voor je auto betalen als die in 2012 op je naam wordt gezet, ook als je hem in 2011 heb besteld?

2. vervalt de "wettelijke garantie" tussen dealer en 1e koper bij (in dit geval 0 euro)-"verkoop" aan de 2e eigenaar van de auto?

1. De prijs van de auto wordt bepaald door de prijsafspraak tussen jou en dealer, daar heeft de tenaamstelling volgens mij niks mee te maken.

2. Garantie geldt voor de auto, niet voor de eigenaar:

Een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie van het merk. Vaak is dit een uitgebreide garantie die

2-3 jaar geldig is. Deze garantie hoort bij de auto en is overdraagbaar op de volgende

eigenaar. In het verleden stelden veel merken de eis dat een auto binnen het “merkkanaal”

(dus bij de officiële merkdealer) in onderhoud moest zijn. Gebeurde dit niet, dan verviel de

garantie. Dit vervallen van de garantie vanwege onderhoud elders is niet meer toegestaan.

In de Europese Wetgeving 1400/2002 staat duidelijk dat een consument vrij dient te zijn in de

keuze van zijn onderhoudsadres.

BOVAG ABA heeft enige tijd terug alle garantievoorwaarden van nieuwe auto’s bekeken en

de importeurs die op dit punt onjuiste voorwaarden hanteerden hierop aangesproken.

Inmiddels zijn deze garantievoorwaarden aangepast aan de nieuwe wetgeving. Dat betekent

dat een consument zijn auto ook tijdens de fabrieksgarantie gewoon elders in onderhoud mag

geven. Wettelijk was dat al zo, maar nu zijn ook de garantievoorwaarden daarop aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CaseyBasey:

Bij 1: Ik dacht dat ik dit ergens op een (nietSkoda)forum had gelezen, maar ik kan het zo snel niet vinden, dus ik denk nu eigenlijk dat ik er naast zit.

Bij 2: Wat jij beschrijft is de fabrieksgarantie, en daarvoor klopt het, die is overdraagbaar. Maar consumentenbond en andere organisaties die aan de klant-kant staan spreken over de "wettelijke garantie". Volgens verkopers en Bovag mag dat geen garantie heten omdat het een wettelijke bescherming is.(zie voor discussie hier, vanaf 3:42. Let op, het gaat hier over Bovaggarantie en dat is weer iets anders dan fabrieksgarantie en "wettelijke garantie", en verder is de casus misschien ook iets anders, maar als je http://www.conformiteit.nl/ er naast legt zie je de overeenkomsten wel.)

Maar los van of het wettelijke garantie of wettelijke bescherming moet heten, feit blijft dat je wettelijk beschermd bent door artikel 17 Boek 7 BW. En die bescherming wordt belangrijk als je fabrieksgarantie is afgelopen. Bij mijn Skoda is dat na twee jaar. Als dan in de 25e maand de TSI-motor zich in de soep draait, moet ik het van die bescherming hebben. Is geen fijn traject, je moet langs de rechter, de bewijslast dat het product ondeugdelijk was ligt bij jou, dus rechtsbijstandsverzekering zeer gewenst. Maar als je met een second opinion weet bijvoorbeeld aan te tonen dat het toch echt aan de distributieketting lag dat hij er af vloog, en niet door verkeerd gebruik, dan heb je een ijzersterke zaak, waarmee je de financiële schade aanzienlijk kan beperken. Op grond van de koopovereenkomst met de dealer is de dealer wettelijk aansprakelijk voor de deugdelijkheid het product, en die mag het dan verder zelf gaan oplossen met fabriek/importeur etc., dat is dan niet jouw probleem. (Het woordje coulance is bij dezen ook wat ontdaan van z'n eufemistisch karakter...)

Nou kom ik bij mijn casus, als die auto op naam van laten we zeggen mijn moeder moet omdat ik niet in Nederland ben ingeschreven, dan geldt de koopovereenkomst tussen de dealer en mijn moeder. Als die auto dan later op mijn naam komt, dan heb zou ik geen "wettelijke garantie" meer, want die zou ik dan hebben bij mijn moeder, ware het niet dat deze aansprakelijkheid alleen geldt bij officiele verkopers, en niet bij particulieren. Dat maakt dus "wettelijke garantie" niet overdraagbaar is.

Zou ik dit probleem nog kunnen oplossen door die auto op naam van mijn moeder te laten staan, maar ja, dan je misschien haar rechtsbijstandverzekering moeten opplussen en je zou in zo'n gevalletje een flinke stapel juridische correspondentie via haar moeten afwikkelen. En in mijn visie hoort dit thuis in het rijtje van "dingen die je wel kan, maar niet behoort te doen met je moeder."

Dus dit is waarom ik me toch maar een maandje eerder ga inschrijven. MAAR, ik HOOP natuurlijk van harte dat ik ergens iets verkeerd zie, en in dat geval leer ik graag bij.

O ja, ik heb het hier niet over de betrouwbaarheid van de TSI-motor, daar twijfel ik niet aan, ik heb geprobeerd even een aansprekend voorbeeldje te verzinnen, maar het is verder puur fictief. Het gaat mij om de overdraagbaarheid van wettelijke bescherming van mij als consument, er is soms ook na twee jaar al wel eens wat, en soms is dat dan groot, dus daarom, ff los van wat dat dan allemaal kan wezen.

aangepast door Skoody Boo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo,

nou ff to the point:

De RDW: "Een Nederlander die niet in Nederland staat ingeschreven, kan geen voertuig met Nederlands kenteken op naam zetten. Voorwaarde hiervoor is namelijk dat u een inwoner bent van Nederland." En als de RDW het zegt, ja, dan zal het ook wel echt zo zijn...

Wat logisch overeen bleek te komen met overschrijven blijkt inderdaad voor te naam stellen ook zo te zijn. Je moet in NL zijn ingeschreven.

helaazzz, toch maar eerder inschrijven in NL dus....

Tip, vraag deze dingen niet aan je dealer, want die zegt "je hebt alleen een rijbewijs nodig, dus hoef je niet ingeschreven te staan". Sta je daar terwijl je denkt je nieuwe Skoda op te halen. Aaaargh!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja en dat laatste geldt vaker voor vragen gesteld aan een niet echt op dat gebied ter zake deskundige. En dat terwijl men alleen maar terwille wil zijn. De meeste mensen zijn geneigd een vraag te beantwoorden en "ik wet het niet" niet als een reele optie te zien, hoewel dat vaak wel verstandiger zou zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou,

een jaartje buitenland is echt prima om enig instinct te ontwikkelen om aan te voelen dat je wellicht iemand overvraagt, en parallel maar vast dezelfde vraag voor te leggen aan de instantie die er weer boven zit... En ja, aan de mensen ligt het niet echt, je hebt gewoon de hele tijd behoorlijk moeilijke vragen, maar af en toe beleef je ook de instantie er boven eerst wil weten of je al contact hebt gehad met een instantietje lager. Ben er ook echt klaar mee, met dat buitenlandgedoe. Gelukkig is dit allemaal in het kader van terugkeer. Niet dat alles logisch geregeld is in Nederland, het is meer dat je de onlogica kent, of er als Nederlander geen last van hebt. Moet je eens de verhalen horen van buitenlanders die een treinkaartje willen kopen in NL! Dan denk je, ja wat afschuwelijk onzinnig geregeld. Die moeten voor station zonder loket eerst een Nederlandse bankrekening openen voor ze met de trein kunnen reizen, omdat die automaten geen creditcard vreten. Of nog erger zo OV-kaart aanschaffen, met een waanzinnig starttarief voor je maar 1 kilometer gereisd hebt.

Nu aan het uitzoeken wat de verwerkingstijd is bij de gemeente om te checken hoe vroeg van tevoren dat inschrijven in de GBA moet, wil de RDW-database tijdig op de hoogte zijn van mijn hervestiging. Zal ook wel weer een ambtenaar hoofdpijn bij krijgen bij zo'n vraag. Want de gemeente weet wat relevant is voor de gemeente, de RDW wat relevant is voor de RDW, maar de combinatie..... jaaaaah, das vast weer moeilijk, zeker als er een ICT-kantje aan het verhaal zit. Maar ik heb tijd, dus ik hoef alleen maar een beetje vasthoudend te doen en door te zetten, dan dan ploeg ik ook daar wel weer doorheen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Nu aan het uitzoeken wat de verwerkingstijd is bij de gemeente om te checken hoe vroeg van tevoren dat inschrijven in de GBA moet, wil de RDW-database tijdig op de hoogte zijn van mijn hervestiging....

Als het goed is wordt de mutatie in de GBA automatisch binnen 24 uur doorgegeven aan de RDW. Hoe snel de systemen van de RDW vervolgens de wijziging verwerken weet ik niet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe