Ga naar inhoud

Een zwarte doos vind je binnenkort niet alleen meer in vliegtuigen


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-5d2e8ad03658fc2bbb31e11bc2fa9cde.jpeg

Vanaf 6 juli 2024 moeten alle nieuwe in Europa verkochte auto’s zijn uitgerust met een Event Data Recorder (EDR). Wat is dit en wat doet het? 

Een Event Data Recorder zegt je waarschijnlijk weinig, maar als je ‘zwarte doos’ hoort, gaat er vast een belletje rinkelen. Je vindt ze ook in vliegtuigen. Verrassend genoeg zijn ze meestal oranje, maar dat terzijde. Een zwarte doos maakt het makkelijker om de oorzaak van een ongeval te achterhalen.  

Geen echt apparaat 

Nog een verrassing: de EDR is geen fysiek apparaat, zoals in een vliegtuig. “Het is een nieuwe softwarefunctie”, legt Jan Večerník van de technische ontwikkelingsafdeling van Škoda uit. De gegevens worden opgeslagen in het geheugen van de besturingseenheid van de airbag. Die worden telkens overschreven door nieuwe data, totdat er een ongeval plaatsvindt en de airbags tevoorschijn komen.”  

“Als dit gebeurt, slaat het systeem de gegevens op van vijf seconden vóór het ongeval en maximaal vijf seconden erna”, vervolgt Jan. “Vanaf dat moment kunnen ze niet meer worden bewerkt of verwijderd. Wat ook niet kan, is bepaalde gegevens geforceerd opslaan. Je kunt ze met geen mogelijkheid van buitenaf beïnvloeden.”  

Deze gegevens worden opgeslagen 

Welke gegevens slaat de EDR op? Jan: “Het systeem registreert vooral de data met betrekking tot het ongeval zelf, zoals het tijdstip waarop de airbags werden geactiveerd, welke stoelen bezet waren, veranderingen in de snelheid waarmee gereden werd et cetera.  

“Maar ook informatie die niet direct met het ongeval te maken heeft, wordt opgeslagen. Voorbeelden zijn de snelheid van de auto voor het ongeluk, met welk toerental gereden werd en de stand van het stuurwiel, en het gaspedaal en rempedaal. Ook de status van het ABS-remsysteem en het stabiliteitsprogramma ESP wordt meegenomen. Het gaat om in totaal meer dan duizend gegevens die rechtstreeks naar de besturingseenheid van de airbag gaan.”  

Hoe zit het met privacy? 

Zorgen maken over je privacy is nergens voor nodig, verzekert Jan. “De gegevens zijn alleen bedoeld om de oorzaak van verkeersongevallen op te helderen. Niemand anders heeft toegang tot de gegevens. Niet de bestuurder, niet de monteur en ook niet elk ander persoon zonder nadrukkelijke toestemming. De gegevens kunnen alleen worden uitgelezen met speciale apparatuur met de juiste licentie, door personen die dit mogen, zoals de politie of gerechtelijk deskundigen.” 

Jan benadrukt nog maar eens dat de opgeslagen gegevens onder geen beding worden gebruikt om het rijgedrag van automobilisten te registreren. “Er zijn geen consequenties voor de bestuurder als gevolg van de opgeslagen gegevens. Tegelijkertijd is er geen risico dat de gegevens bewerkt kunnen worden om de schuld van het ongeval bij de ander neer te leggen.” 

“Het is een waterdicht systeem en puur bedoeld om de oorzaak van verkeersongevallen te achterhalen, zodat het nog veiliger op de weg wordt”, besluit Jan.  

Lees ook: Waarom je nooit je voeten op het dashboard moet leggen

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een beetje een bla-bla verhaal, zou er iemand geloven dat een licentieverplichting voorkomt dat anderen die data uitlezen? Misschien dat mensen dat in de 20e eeuw geloofden, maar in de 21e eeuw weet ondertussen iedereen dat een licentie kwaadwillenden niet tegenhoudt.

Wat de opgeslagen data betreft, zonder de details van de werking te kennen, durf ik te beweren dat die gegevens ook gemanipuleerd kunnen worden, ofwel door vooraf gegevens vast op te slaan, of door het via trucs achteraf te doen, of door achteraf het geheugen om te wisselen met een ander exemplaar. Wat de tijd betreft: ik vraag me af hoe de airbag de tijd bijhoudt: als dat vanaf de fabricage van de auto via energie van de accu is, hoe komt de tijdregistratie weer gelijk te lopen als een auto bijvoorbeeld een maand met afgekoppelde accu ergens gestald wordt? Kortom voorlopig heb ik grote twijfels over dit systeem.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat bij ongevallen met auto,'s het handig is om met als bij vliegtuigen dat data van bij voorbeeld snelheid en stuurbewegingen een beter beeld kan geven van wat er gebeurd is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ben ik met je eens, maar ik denk ook dat vanwege de veel grotere productie aantallen bij auto's, de kans veel groter is dat er partijen zijn die er brood in zien om te sjoemelen met het systeem. (Er zijn veel meer potentiele klanten voor dergelijke sjoemelaars). Daarnaast is er bij vliegtuigen allerlei externe ondersteunende data: denk aan radarbeelden, contacten met luchtverkeersleiding (met ook daar opnames van het radioverkeer), die de cockpitvoicerecorder en de recorder met de vluchtdata bevestigen, waardoor 'aanpassen' van de recorderdata veel lastiger wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De black box  en de voicebox in een vliegtuig worden alleen gebruikt bij ongevallen.
Als er niets gebeurd dan worden ze de volgende vlucht gewoon weer overschreven.
En met deze data en de brokstukken probeert men te achterhalen wat de oorzaak is geweest.
En zodoende het vliegtuig uiteindelijk ook weer veiliger te maken of regels of handelingen aan te passen.

In alle kisten zitten ze, alleen in de vrachtkisten willen ze er nog wel eens uitgehaald worden om in een lijndienst kist te plaatsen.
Dit is met de Ell All kist die in Bijlmer is neergestort ook gebeurd , die boxxen hebben er nooit ingezeten !
Maar goed deze zitten er dus uiteindelijk in vanwege veiligheid !

Dit in wagens gaan invoeren gaat mijn inziens een ander leven lijden !
Denk eens aan de verzekering die er gebruik (misbruik) van zou kunnen maken !?
Dan kom je alweer gauw op de wet van privacy terecht lijkt me........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vliegtuigen alleen boven een bepaalde grootte in de meeste landen met een vorm van beschaving, vrachtvervoer of personenvervoer maakt geen verschil, omdat de gevolgen op de grond of voor andere vliegtuigen vergelijkbaar zijn. Daarnaast zijn veel kisten combi's van vracht en personenvervoer of worden in een paar uur omgebouwd. El Al vliegtuig is weer zo'n typisch een voorbeeld dat internationale regels blijkbaar niet voor Israel gelden.

Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat een Piper Cub geen recorders aan boord heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Cordoba zei:

Ik denk dat je zelf ook wel aanvoelt dat een Piper Cub geen recorders aan boord heeft.

Was dat het gekriebel wat ik voelde ?
Maar vrachtkisten ( en niet alleen EllAll ) vliegen vaak zonder recorders.
Als men namelijk niets meer op de plank heeft en een passagierskist heeft er één nodig dan word die uit een vrachtkist getrokken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Recorders zitten in principe vast in het vliegtuig en alleen bij onderhoud worden die er uit getrokken. Vracht- of personenversie maakt niet uit (bij zo'n ouderwetse Jumbo geloof ik dat ze in anderhalf uur de plateau's met stoelen er uit glijden, om van volledig personen tot volledig vracht om te bouwen of omgekeerd, of deels personen deels vracht. Het is wel zo dat bepaalde types vliegtuigen (meestal militaire modellen) nooit met recorders zijn uitgerust en dat ook niet eenvoudig kan in geval van civiel gebruik. Ik geloof dat ik ooit iets van 2 kuub aan onderhoudsvoorschriften van diverse vliegtuigfabrikanten door heb moeten spitten, om zelf een gefundeerd voorstel voor het onderhoudssysteem van een nieuw vliegtuigtype te kunnen schrijven. Recorders worden alleen gewisseld bij problemen of groot onderhoud waarbij een toestel zomaar wekenlang in een hangar uit elkaar wordt getrokken. De huidige onderhoudssystemen voor auto's lijken ook steeds meer op vliegtuigen: afhankelijk van wat er belangrijk is bij een bepaald item, is een onderhoudsinterval in vlieguren (bij auto gereden km's), of tijd  of een combinatie, waar vroeger bij auto's alleen de gereden km's bepaalden of onderhoud noodzakelijk was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe