Ga naar inhoud

5 bijzondere voertuigen uit de rijke Škoda-historie


 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-b1320439956d5c40877955ac3ee9e43c.jpeg

Škoda is een van de oudste autofabrikanten van de wereld. In 1895 werd begonnen met de productie van fietsen. Kort daarna volgden motoren, auto’s en zelfs ploegen. Daar zitten heel bijzondere exemplaren tussen, zoals de volgende 5 voorbeelden.

1: ‘Quadricycle’ – een Praagse sensatie

De mannen op de zwart-witfoto hadden best wat vrolijker mogen kijken. Wat je ziet, is een feestelijke gebeurtenis, namelijk het eerste prototype van een auto die in Mladá Boleslav gebouwd werd. De Quadricycle werd voor het eerst vertoond op 1 juli 1900. De vierwieler had geen rond stuurwiel, maar iets wat lijkt op een fietsstuur. Onder het motorfietszadel bevindt zich een cilindervormige brandstoftank.

Zoals je ziet, is de passagiersstoel iets lager gemonteerd. Op die manier kon de bestuurder over zijn passagier heen kijken. De passagier kon zijn voeten laten rusten op een voetenbank. De man die de Quadricycle bestuurt, is Bedřich Merfait, in die tijd een bekende wielrenner uit Praag.

2: L&K CCCC, motorfiets met vier aparte cilinders

Dit is een van de eerste viercilindermotorfietsen ter wereld, de CCCC van Laurin & Klement, een auto- en motorfabrikant die later met Škoda fuseerde. De motorfiets werd in maart 1904 onthuld en was toen een ware sensatie. Hij was uitgerust met vier dwarsgeplaatste ééncilindermotoren met afzonderlijke krukassen en tandwielen die onderling verbonden waren.

De CCCC was meer een prestigeproject dan een serieuze motorfiets. Zijn meer geavanceerde opvolger kreeg dan ook een enkele krukas.

3: ploegen met de L&K Excelsior P4

Onder de naam Excelsior bouwde Laurin & Klement ook heel wat anders, namelijk gemotoriseerde ploegen. Die werden in 1912 voor het eerst gebruikt. De eerste ploeg was de Excelsior P4. Die had vier cilinders, 80 pk en een cilinderboring van niet minder dan 160 mm. Met deze kolos met zes ploegen van elk twee meter breed kon je de grond tot een diepte van 42 cm open ploegen.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) sneuvelden miljoenen paarden, waardoor de vraag naar gemotoriseerde ploegen explosief toenam. Deze werden later vervangen door lichtere multifunctionele tractoren.

4: Škoda Type 990 ‘Hajaja’

De compacte gezinsauto Škoda 1000/1100 MB werd voorafgegaan door meerdere prototypen. Een voorbeeld is de hier afgebeelde stationwagon Type 990 uit 1963. Zijn bijnaam luidde Hajaja. Dat was de held van populaire verhaaltjes op de radio die kinderen hielpen in slaap te vallen. Omdat de viercilindermotor van de Type 990 vrijwel horizontaal onder de bagagevloer lag, alsof hij lag te slapen, werd het zijn koosnaampje.

Hoe ingenieus het ook was bedacht om de motor onder de bagagevloer te plaatsen, problemen met de motorkoeling zorgden ervoor dat de Type 990 nooit in productie is gegaan. In plaats daarvan geniet hij van een welverdiende rust in het Škoda-museum in Mladá Boleslav.

5: Plezier met de Škoda Felicia Fun

Hoewel je het misschien niet verwacht, is de boterbloemgele Škoda Felicia Fun wel in productie gegaan. De Felicia Fun kon je ook in Nederland kopen. De ongeveer 4.000 gebouwde exemplaren zijn tegenwoordig gewilde verzamelaarsobjecten.

De Felicia Fun is in de basis een pick-up, maar door de achterwand van de tweezitscabine naar achteren te schuiven, kon je gemakkelijk twee extra stoelen tevoorschijn toveren en werd het een vrijetijdsauto. Simply Clever in 1996.

Lees ook: Zo bijzonder waren de eerste tien jaar van Škoda

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het verhaal hebben ze het over een apparaat met zes ploegen!! Een ploeg is een frame met één of meer bladen (zo'n blad wordt een ploegschaar genoemd) om te ploegen. Zo is bijvoorbeeld hier in de regio (zware kleigrond, vaak zwaarder dan in Zeeland) een 4-schaars ploeg redelijk standaard, en dan heb je behalve de standaard versie ook nog een zogenaamde wentelploeg, waarbij de ploeg een halve slag om de lengte as kan draaien en dan in de andere richting kan ploegen. Een 6-schaars ploeg met scharen van 2 meter lengte is dus al een enorm grote ploeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe