Ga naar inhoud

pc-probleem


FredV
 Delen

Aanbevolen berichten

Sinds vandaag een ernstig pc- probleem.

Als ik de pc aanzet, stopt deze en start niet volledig op.

Soms stopt de pc al bij het opstarten van de bios, soms gaat dat nog goed, maar stopt de pc ermee tijdens het opstarten van Windows.

En af en toe gaat het wel goed en draait alles naar wens.

Stoppen, betekent in dit geval uitschakelen.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal ik nog doen het schoonmaken, maar t treedt op als ik de pc opstart, niet na een tijdje gebruiken. De pc is dus nog koud.

Probleem is ook dat ik niet in de bios kan komen, daarvoor stopt de pc vaak al.

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

TweakersZoveel mogelijk onderdelen afkoppelen van het moederbord en de pc weer opstarten. Als de computer dan wel opstart 1 voor 1 apparaten toevoegen. Werkgeheugen, harde schijf, cd/dvd drive. Probleem kan natuurlijk ook de voeding zijn. Of het moederbord zelf, dit valt niet zo eenvoudig te testen. Op www.tweakers.net heb je hele topics hierover. Zal even kijken... http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/705492 (Hangenen Opstartproblemen) aangepast door Duim2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoed zelf het moederbord, want de ventilator blijft soms draaien maar er gebeurt verder niets.

Kan de pc dan wel met aan/uit knop uitzetten want er blijft spanning op de pc staan.

Ook omdat de pc soms direct al bij t allereerste scherm stopt, dus nog voordat het merklogo opstart waarin je met de F-toets toegang tot de bios krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat begrijp ik. Erg vervelend. Maar zoveel mogelijk apparaten uitsluiten is wel aan te raden. Mocht je daarna een nieuw moederbord willen hebben/kopen dan kun je bij de pricewatch van de hierboven genoemde website een goede uitzoeken (geen aandelen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem lijkt nu opgelost.

Blijkbaar was de backup de oorzaak.

De interne 2de HD en de externe HD waren vol.

Via veilige mode kon ik eea legen en nu start de pc weer gewoon op.

Dus nu maar: op hoop van zegen.

Vandeweek eens een stel dvd 's als backup branden en schijven nog verder legen.

de foutmelding was: ***STOP: 0x0000008E (0xc0000005, 0x8A954246, 0x8F1EEB3C, 0x00000000)

aangepast door FredV
Link naar reactie
Delen op andere sites

***STOP: 0x0000008E (0xc0000005, 0x8A954246, 0x8F1EEB3C, 0x00000000)

Dat doet mij meteen denken een problemen bij het wegschrijven of lezen vanuit het geheugen. Dit zouden defecte geheugenmodules kunnen zijn, maar ook foutieve informatie van de disk (of welk medium dan ook) door fysieke/driver problemen, verkeerde bios instellingen of een virus zou de oorzaak kunnen zijn.

Zover ik zie zou jij Windows XP moeten gebruiken, echt heel veel vrije diskruimte is er dan vaak niet nodig (er van uitgaande dat je onder de 2 GB geheugen zit). Maar uiteraard kan je systeem behoorlijk vastlopen als je disk vol zit. Echter zou je dan altijd in de BIOS moeten kunnen komen, zelfs zonder disks aangesloten te hebben kan dat namelijk.

Ik zou je dus willen aanraden om het goed in te gaten te houden. Zorg dat de PC van binnen schoon is, is er sprake van stof ophoping gebruik dan een kwastje en wat eigen blaaskracht om de boel schoon te maken. Eventueel kan je de eenvoudig los te maken componenten even loshalen, schoonmaken en weer terugplaatsen. Zorg wel dat je even geaard bent geweest om evt. statische schokjes te voorkomen. Ruim je disks op, scan met een goed antivirus programma (ESET bijvoorbeeld - en ja, ik ben reseller, en ja, het is gewoon een goed product los van dat feit) en scan bij voorkeur je geheugen los met MEMTEST (http://www.memtest.org/). Doe een random scan en laat die een paar cycles lopen (kan uren duren!).

Ik heb een keer dezelfde problemen gehad. Windows soms BSOD, vage applicatie crashes, bios die zichzelf reset (gaf melding bij het starten), niet willen herstellen uit sluimermodus... En toen was ik het zat en heb ik mijn geheugenbanken gescand met als resultaat dat 2 van de 3 triple channel reepjes kapot waren. En dan denk je, OCZ, snelste (en duurste geheugen) wat ik zo'n beetje kon vinden. Gelukkig wel weer levenslange garantie :)

@Duim2, vergeet je avatar niet. Ziet er zo kaal uit zo ;)

aangepast door PC-fre@k
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thnx voor de adviezen, tot nu toe na t afkoppelen van de externe HD en legen van de interne HD geen problemen meer ondervonden.

De pc was schoon, geen stofophoping, maar wel ff met de stofzuiger doorgeblazen.

Geheugenbanken zal ik nog testen.

En ja, aarden doe ik altijd, dubbel, geen pantoffels met rubber zool, maar gewoon op sokken en aarddraadje aan pols.

PC draait overigens op Windows7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft Windows (7, ik dacht XP omdat de melding daar vaker voorkomt) trouwens niet gewaarschuwd voor een volle disk? Die begint al best snel te piepen...

Ik kan het nog steeds niet rijmen, maar dat kan net als met die bladeren en het wifi zijn. Als het werkt, dan is het zo :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Windows 7 zou aan moeten geven dat de schijf vol is !

En ik blijf het ook nog steeds een raar verhaal vinden en ben bang dat dit nog niet het eind van het probleem is !

En zoals je gister uitlegde en het al begon in de bios , kan het met de USB poorten te maken hebben ( hier hikt hij bij mij ook nog wel eens met opstart ) en anders toch de geheugenbankjes die ellende geven

Wat wel eens wil helpen is om ze eruit te halen en even met pure alcohol te reinigen en weer terug te plaatsen !

Dus zorg dat je een goede backup hebt van je bestanden en doe de geheugentest maar eens die Ronald opperde !

En start die eind van de avond op als je te bed gaat en smorgens is hij dan klaar, als je er op gaat zitten wachten dan ben je 4 liter koffie verder

Link naar reactie
Delen op andere sites

één bankje bijplaatsen doe ik niet zo gauw.

Koop ze vaak in setje van 2 en met dit MB in 3

En als ik dan weer bouw dan koop ik vaak een overkill aan geheugen want mijn ervaring is dat

je vaak later toch meer geheugen er weer bij wil hebben of nodig blijkt te hebben

En dan kan het vaak fout gaan omdat de bestaande en de nieuw gekochte bankjes mekaar niet accepteren ( meegemaakt in verleden )

En ik dus volledige geheugen kon vervangen en de oude bankjes weer moest zien kwijt te raken aan anderen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele la met geheugenbankjes :o

En ook ik vervangen ze in 3 bankjes omdat ik passende setjes voor triple channel koop. Zoals ik nu overweeg de 24GB kit te kopen van Kingston, er bestaat een kleine kans dat het niet goed werkt hoewel het volgens mijn mobo moet kunnen... Maar, ook ik wil meer geheugen :)

En maar goed dat ik ze nog niet gekocht, ze worden met de week goedkoper. van 200 naar 160 nu al :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb nu 12Mb OCZ bankjes erin zitten ook een tripple vanwege dat me bord dat wil !

En op dit moment niet meer nodig , en alles draait nog steeds soepeltjes

Vind het aantal MB wat Marco gaat gebruiken wel magertjes trouwens

zou toch het dubbele genomen hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

GB, hij pakt het wel slim aan, 2x4 GB. Dus nog 2 slots vrij voor wederom 4 GB. Maar als je de keuze hebt (zaak betaalde ik me niet vergis?) zou ik ook 4x4 nemen in zijn geval van dual channel.

Ik heb nu (omdat die andere banken kapot waren), 6GB. En dat is veel te weinig zeker als ik wat VM's wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik had het niet verwacht maar dit is wat ik vind:

http://superuser.com/questions/266086/memtest86-unexpected-interrupt-halting-cpu0

Vreemd dus en ook niet wat ik bij mijn test zag gebeuren. Ik kreeg gewoon 2 regels waarbij je duidelijk zat dat de regel die retour kwam een fout had (1 bit verschil).

Misschien maar eens iets grondiger induiken. Alles wat niet nodig is loskoppelen (onnodige PCIe sloten legen).

Gewoon alleen PSU MOBO CPU RAM GPU, en dan met zo min mogelijk geheugen beginnen om te zien of daar al een CPU0 error naar voren komt. Controleer eventuele luchtstromen en kijk eens in je BIOS wat de temperatuur is van je CPU e.d. (ook na het testen).

Scheurtjes in het moederbord zijn overigens vaak de aanleiding voor rare problemen, met name als deze juist koud of warm zijn (i.v.m. krimpen en uitzetten). Processor kapot heb ik alleen een keer gehad toen een fan niet goed koelde, kom ik verder vrijwel nooit tegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beide hd losgekoppeld, extra usb kaart verwijderd, laatst toegevoegde geheugenbank eruit gehaald.

Verder zit er niets extra's in, behalve de dvd-drive, maar die heb ik nodig voor de mem test.

Temp van de CPU was tussen 35 en 45 gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vooral van die 'vage' klachten kan van alles zijn.

Van idd haarscheurtjes, koude lassen, rotte elco's tot aan foutieve spanningsregelaars.

Zo had ik laatst een MB waarvan één van de onboard-NICs eerst rot deed, vervolgens sneuvelde en tot gevolg had dat windows niet meer power-off en/of in sleep mode wilde gaan. Maar ook weer niet altijd consequent.

BTW: al eens geprobeerd een recentere BIOS te flashen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, kwam vroeger best vaak voor die elco's (dell optiplex had er een handje van - net als foute, geverfde schroeven..)

Dat laatste (bios) zou ik pas doen als een beetje duidelijk is waar het probleem zit. 1 change tegelijk hè, bovendien was er tijden niks aan de hand dus zou je denken dat de bios niet de oorzaak is. Wel als je bijv. een geheugen bank wilt toevoegen en die het meteen niet doet.

Als het moederbord rot is heb ik weleens gehoord dat men hem in de oven stopt om het soldeer weer goed contact te laten maken. Eigen risico trouwens!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe