Ga naar inhoud

Zo belangrijk is de KODIAQ voor het SUV-succes van ŠKODA


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-4b0ba128250c02e6e86854288d4bb0ab.jpeg

ŠKODA Nederland verkoopt op dit moment drie SUV-modellen: de stedelijke KAMIQ, de avontuurlijke KAROQ en de vernieuwde KODIAQ met heel veel ruimte en maximaal zeven zitplaatsen. Plus de volledig elektrische ENYAQ iV. Het zijn allemaal nieuwe modellen, verschenen sinds de komst van de eerste KODIAQ in 2016. Kortom, er kan veel veranderen in vijf jaar tijd.

Terugblikken op de ŠKODA YETI uit 2009

De KODIAQ is niet de eerste SUV van ŠKODA. Eigenaren van de ŠKODA YETI spitsen nu hun oren en denken aan hun stoere gezinsauto met kenmerkende ronde mistlampen uit 2009. Of aan het serieuzere faceliftmodel uit 2013. De YETI had al veel kenmerken van een SUV: een hoge zitpositie, veel binnenruimte en stoere looks met hoekige wielkasten. Top Gear Magazine riep de eigenzinnige YETI meteen uit tot gezinsauto van het jaar.

50 jaar terug in de tijd voor de ŠKODA TREKKA

Voor de échte voorloper van ŠKODA’s hedendaagse SUV’s, moeten we veel verder terug in de tijd. In 1966 – 50 jaar voor de komst van de KODIAQ – reed de ŠKODA TREKKA door Nieuw-Zeeland. Een hoekig model, gebouwd met onderdelen van de eerste ŠKODA OCTAVIA, die vanuit ŠKODA’s hoofdkwartier in Mladá Boleslav waren verscheept. De TREKKA bood plek aan acht personen – een zitplaats méér dan de moderne ŠKODA KODIAQ. In zes jaar tijd werden bijna 3.000 exemplaren van de TREKKA gebouwd.

Het wereldwijde succes van de ŠKODA KODIAQ

Drieduizend TREKKA’s is kinderspel als je kijkt naar het wereldwijde succes van de ŠKODA KODIAQ. Sinds zijn introductie in 2016 zijn al meer dan 600.000 exemplaren gebouwd en verkocht. Er is zoveel vraag naar de grote SUV, dat hij op vier locaties wordt gebouwd. Namelijk in China, India, Rusland en Tsjechië. De meeste exemplaren rollen van de band in de fabriek in Kvasiny (Tsjechië).

De KODIAQ smaakte naar meer. In 2017 volgt de KAROQ en in 2019 de KAMIQ. Op dit moment zijn alle drie de modellen eigenlijk even populair. Dat klinkt als wat ouders zeggen als je vraagt wat hun favoriete kind is, maar de meest recente verkoopcijfers bewijzen het.

In het eerste kwartaal van 2021 gingen de KAROQ, KAMIQ en KODIAQ nek aan nek. Ze bekleden plaats 2, 3 en 4 in de ŠKODA’s wereldwijde verkooplijst (de OCTAVIA staat fier bovenaan). Het verschil in verkoopaantallen is zo klein, dat we volgend kwartaal zomaar een nieuwe SUV-bestseller kunnen hebben.

Zo configureren KODIAQ-kopers hun auto

De productiecijfers uit Kvasiny laten leuke trends zien. 92 procent van de klanten bestelt zijn KODIAQ met de automatische DSG-transmissie. Maar 8 procent schakelt met de hand. De populairste uitvoering is de Style (34%), gevolgd door de Ambition (24%) en de Sportline (19%). En hoewel de 7-persoons auto er fris en vrolijk uitziet in Race Blue of Velvet Red, kiezen de meeste mensen voor Black Magic, Quartz Grey of Moon White. Bepaal zelf wat de mooiste kleur is en stel jouw KODIAQ samen.

Over de vernieuwde KODIAQ: bekijk het overzicht van de verschillende uitvoeringen

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen wonder dat mensen alhier voor die paar standaard (saaie?) kleuren kiezen. Er valt weinig te kiezen via Pon... 😐

 

In het land van oorsprong daarentegen! Wat een keuze qua kleuren! :swingen2:

En dat is nog lang niet alles, qua mogelijkheden. Waarom hebben wij alhier niet die keuze? Voor de spuitrobot in de fabriek maakt het natuurlijk niks uit welke kleur er gespoten wordt. Dus waarom zo'n beperkte kleurkeuze?

Iemand enig idee wat nou weer de reden daarvan kan zijn?

Clipboard069.jpg

Clipboard070.jpg

Clipboard071.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grijze muizen bij PON, oubollig....
Maar dit is niet nieuw, dit was al jaren met de brandstof motoren ook het geval..
EN hoe minder kleuren ze aanbieden bij PON , hoe minder ze fout kunnen doen bij de bestelling...😎

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Captain Hook zei:

@EdK Brandstofmotoren?

Wat bedoel je daarmee? De Kodiaq is toch een ICE vehikel en geen EV?

Inkoppertje? "Dit is niet nieuw" (lees bijvoorbeeld EV, of recente wagens welke veelal o.a. of enkel een EV uitvoering hebben) "dit was al jaren met de brandstof motoren" (lees, ICE / zoals het al jaren was)

Maar goed, door deze mier gaat eigenlijk je reactie bijna verloren.
Ik wist niet dat ze zoveel kleuren verkochten! Moet je nagaan dat ze bijvoorbeeld Quartz Grey welke ik nu heb na 6-7 maanden er alweer uitgooien in NL... (en de rest van de populaire Enyaq landen zoals DE en NO)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, ter verduidelijking dan nogmaals:

Het oorspronkelijke artikel ging over o.a. de beschikbare kleuren van een Kodiaq (wat een ICE is).

Vervolgens gaf @edk aan dat het al jaren met brandstofmotoren ook het geval was.

Vandaar mij vraag, de Kodiaq is toch een auto die op benzine/diesel rijdt, dus hoezo 'ook'?

Want uit dat zinnetje begrijp ik dat de lezer (Ed dus), dacht dat het over de Enyaq ging...

 

@PC-fre@k Ik heb ff gecheckt op de cz website, maar de Enyaq kent weer niet zo'n ruime kleurkeuze.

Terwijl b.v. de nieuwe Fabia zelfs in allerlei 2-kleuren combinaties te bestellen is.

 

 

Clipboard072.jpg

aangepast door Captain Hook
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ook de two tone kleuren is niet nieuw bij Skoda
Is ook al eens geweest in de periode dat we de Fabia 2 online konden kopen...

Maar de het kleurenpallet wat we voorgeschoteld krijgen bij PON met de VAG auto's daar s klaarblijkelijk ook nog wel wat in te veranderen...
Dat me zakelijke Caddy besteld moest worden en me gevraagd werd wat de wensen waren , ging ik eens de website op van VW
En wat denk je ?? De kleur die wij als bedrijfskleur gebruiken (Blauw) was niet op de site te vinden.
En blijkt al langere tijd niet meer als kleur te selecteren te zijn.
Maar hij is gewoon in die kleur blauw geleverd en schijnt volgens de persoon van ons bedrijf die over de wagens gaat gewoon te bestellen te zijn.
Schijnt in duitsland nog wel een geleverde kleur te zijn, dus ook een kleur die nog steeds uit de spuitmonden van VAG komt.

En wagen is gewoon besteld in NL is niet ingevoerd via dealer in duitsland ! maar gewoon besteld door de dealer in NL bij PON en PON zet hem door naar VW.
En we zijn zeker niet een groot bedrijf dat tientallen VW bedrijfskarren heeft rijden.....

Dus tsja als de Fab 4 combi uitkomt en de koffie kleur van Skoda nog steeds in de lijst staat van SKODA.CZ dan ga ik toch eens kijken of het toch mogelijk is om die in deze kleur te verkrijgen.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe