Ga naar inhoud

De ŠKODA SUPERB iV opladen met zwaartekracht


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-1cc8af0833eaf89b36a27d49170adaac.jpeg

Om te laten zien hoe je de ŠKODA SUPERB iV kunt opladen met zwaartekracht, gaan we naar de Ještěd-berg in het noorden van Tsjechië. De 1012 meter hoge berg staat bekend om zijn opvallende televisietoren die in 2000 werd uitgeroepen tot hét Tsjechische gebouw van de twintigste eeuw. 

Stroom terugwinnen met de SUPERB iV

In de video zie je hoe Anna vanuit het pittoreske plaatsje Kryštofovo Údolí naar de top van de Ještěd-berg rijdt. Een snel en zuinig ritje met prachtige uitzichten. Het accupakket van 13 kWh onder de achterbank van de SUPERB iV, geeft ŠKODA’s eerste plug-in hybride een elektrisch rijbereik tot 55 kilometer (WLTP*).

Onder de motorkap van de SUPERB iV vind je een 1.4 TSI benzinemotor met 156 pk vermogen én een 115 pk sterke elektromotor. De elektromotor zit ingebouwd tussen de benzinemotor en de zestraps DSG-transmissie. Zo kan hij de verbrandingsmotor ondersteunen of de auto volledig op stroom laten rijden. De elektromotor kan ook remenergie terugwinnen en daar draait het vandaag om.

Zo werkt regeneratief remmen

Bij regeneratief remmen wordt de voorwaartse beweging van de rollende auto omgezet in elektrische energie. Dan draait de elektromotor andersom en werkt-ie als een dynamo. De opgewekte energie gaat in het accupakket en het rijbereik van de auto neemt toe. Hoeveel rijbereik je erbij krijgt, hangt af van de omstandigheden. Een klein beetje als je de SUPERB iV laat uitrollen voor een stoplicht in Utrecht, of een heleboel als je een 1012 meter hoge berg in Tsjechië afdaalt.

Anna gebruikt de keuzehendel van de automaat om te bepalen hoe krachtig de auto afremt op de elektromotor. Als ze het gaspedaal loslaat in de normale D-stand, vertraagt auto een beetje. In de B-stand wordt het remeffect krachtiger en stopt de SUPERB iV meer energie terug in de batterij. Door slim gebruik te maken van de D- en B-stand, hoeft Anna het rempedaal amper aan te raken. Terug in het dorp is er geen druppel benzine verbruikt en zijn de remmen minimaal belast. In een gewone auto hadden de remmen veel harder aan het werk gemoeten.

Gratis kilometers dankzij ŠKODA iV en zwaartekracht

Hoeveel extra kilometers rijbereik heeft de afdaling opgeleverd? Op de top had Anne een elektrische actieradius van 10 kilometer. Bergafwaarts liep dat op naar 35 kilometer en tegen de tijd dat ze weer beneden in Kryštofovo Údolí was, stond de meter op 48 kilometer. Dat zijn gratis kilometers die ze was misgelopen met een conventionele aandrijflijn. 

De SUPERB iV is trouwens niet de enige ŠKODA die remenergie kan terugwinnen. De plug-in hybride OCTAVIA iV en de volledig elektrische ENYAQ iV beheersen het kunstje ook uitstekend.

Lees ook: ŠKODA SUPERB: nu bereikbaarder dan ooit.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat er niet bij staat hoeveel actieradius verloren ging om vanaf dat zelfde punt weer bovenaan de berg te komen...

Om specifiek te zijn, hoeveel 'energie' er nodig is om normaal heen en weer te gaan in dit geval. Dan kan je weten wat er netto bespaard is 🙂  

aangepast door PC-fre@k
Zinsverloop aangepast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik veel opvallender vind in de tekst:

Quote

Bij regeneratief remmen wordt de voorwaartse beweging van de rollende auto omgezet in elektrische energie. Dan draait de elektromotor andersom en werkt-ie als een dynamo.

Dat lijkt me heel bijzonder, dat de elektromotor dan andersom werkt, en dus als dynamo werkt ok, maar dat ie dan ineens andersom draait lijkt me bizar. Hierbij ga ik er gemakshalve van uit dat de auto zich niet omdraait bij het remmen en ineens achteruit gaat rijden.🙄

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe