Ga naar inhoud

Nieuwe FABIA: ruimer, veiliger en sportiever dan ooit


Ons Skoda Nieuwsmeisje
 Delen

Aanbevolen berichten

rssImage-d1a603e7fec2b8fe8c0d5f6e0bddca53.jpeg

  • Vierde generatie van een succesnummer: gegroeid in alle opzichten 
  • Veel ruimte, moderne, efficiënte motoren en nieuwste assistentiesystemen dankzij MQB A0-platform
  • FABIA voortaan ook leverbaar met Virtual Cockpit en nog meer Simply Clever-features
  • Nederlandse marktintroductie in het najaar

De nieuwe FABIA is gebaseerd op het MQB-A0-platform. Vergeleken met zijn voorganger is hij in alle opzichten gegroeid. Hij is 4,11 meter lang (+11 cm) en 1,78 meter breed (+5 cm). Wel is hij met een hoogte van 1,46 meter fractioneel lager (-7 mm) dan de vorige FABIA. De wielbasis van het nieuwe model bedraagt 2,56 meter, waarbij de winst van 9 cm ten goede komt aan de interieur- en bagageruimte. Zo heeft die laatste nu een inhoud van 380 liter (+50 liter). Met een neergeklapte achterbank is 1.190 liter beschikbaar (voorheen 1.150 liter). Ondanks de ruimere afmetingen is de nieuwe FABIA nauwelijks zwaarder dan zijn voorganger. 

Krachtige proporties, perfecte stroomlijn 

Door de toegenomen afmetingen, inclusief grotere spoorbreedtes en korte carrosserie overhang, heeft de nieuwe FABIA krachtige proporties. LED-verlichting is standaard op alle modellen (Full-LED optioneel). De strak vormgegeven koplampunits lopen door tot aan de grille. Ook voor de achterlichten is Full-LED-technologie beschikbaar. 

Bij het streven naar een optimale stroomlijn hebben de designers van ŠKODA veel gebruikgemaakt van zogenaamde Computional Fluid Dynamics-simulaties. Dat heeft zich vertaald in een krachtige, sportieve lijnvoering én een Cw-waarde van slechts 0,28. Daarmee is de nieuwe FABIA de meest gestroomlijnde auto in zijn segment. Diverse details springen er uit. Zo is de luchtopening onderin de voorbumper automatisch afsluitbaar. Als er weinig koeling nodig is, wordt de opening afgesloten. Dit verbetert de stroomlijn en zo wordt tot 0,2 liter brandstof per 100 kilometer bespaard. Andere luchtopeningen vormen op hun beurt ‘luchtgordijnen’ die voor een optimale luchtgeleiding langs de wielen en de flanken zorgen. Voor de wielen zijn zelfs gestroomlijnde inserts leverbaar. Ook de vorm van de buitenspiegels, de grote dakspoiler, speciale ‘vinnen’ en de gladde afwerking van de wagenvloer dragen bij aan een perfecte airflow. 

FABIA nu ook met Virtual Cockpit

Dankzij de toegenomen afmetingen heeft de FABIA een opmerkelijk ruim interieur gekregen. Het nieuwe interieurdesign versterkt dat ruimtelijke gevoel nog eens extra. Het dashboard valt op door de symmetrische lijnvoering met een centraal, vrijstaand display. Voor het eerst is de FABIA leverbaar met de Virtual Cockpit, het volledig digitale instrumentenpaneel, en is hij 100% connected. De bestuurder kan gebruik maken van een breed scala aan online diensten en smartphones zijn eenvoudig te koppelen. 

Krachtiger en zuiniger: keuze uit twee benzinemotoren

De FABIA wordt in Nederland leverbaar met een keuze uit twee 1.0 driecilinder benzinemotoren. Deze krachtbronnen maken nu gebruik van cilindervoeringen met een innovatieve plasmacoating die de interne wrijving vermindert en de warmteafvoer verbetert. De 1.0 TSI is er met een vermogen van 70 kW/95 pk (met vijfversnellingsbak) en met 81 kW/110 pk inclusief de automatische zeventraps DSG-transmissie. Beide FABIA TSI-motoren hebben standaard een partikelfilter en voldoen aan de Euro 6d-emissienorm.

De veiligste FABIA ooit

Doordat de nieuwe FABIA op het MQB A0-platform staat, is hij leverbaar met de nieuwste actieve- en passieve-veiligheidsystemen. De solide structuur, waarin hoogwaardige staalsoorten zijn verwerkt, staat aan de basis van het hoge veiligheidsniveau. Bij een aanrijding worden de inzittenden beschermd door maximaal negen airbags. ISOFIX- en top tether-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn standaard op de achterbank. Ook de passagiersstoel kan hiermee worden uitgerust. 

De nieuwe FABIA is leverbaar met het geavanceerde veiligheidssysteem Travel Assist. Hierin komen Adaptieve Cruise Control en Lane Assist samen. Dat betekent dat de FABIA automatisch afstand houdt tot voorliggers en daarbij netjes binnen de wegmarkeringen blijft. Daarnaast is er een verbeterde versie van Side Assist. Dit systeem waarschuwt voor achteropkomend verkeer in de dode hoek (maximaal 70 meter). Park Assist maakt parkeren eenvoudig. Het herkent vrije parkeerplaatsen (parallel aan en haaks op de rijbaan) en voert de voor het inparkeren benodigde stuurbewegingen automatisch uit. De bestuurder hoeft alleen maar gas te geven en te remmen. Tot slot is de FABIA er nu ook met verkeersbordherkenning. 

Simply Clever: veel nieuwe handigheidjes

Al jarenlang maakt ŠKODA het gebruik van zijn modellen nog makkelijker met slimme Simply Clever-features. De in de tankdop geïntegreerde ijskrabber en de (parkeer)tickethouder in de A-stijl zijn uitgegroeid tot klassiekers. Voor de nieuwe FABIA heeft ŠKODA maar liefst 13 nieuwe Simply Clever-oplossingen ontwikkeld. Zo is de rugleuning van de passagiersstoel nu neerklapbaar. Daarmee wordt het nog eenvoudiger om lange voorwerpen te vervoeren. De zonwering van het panoramadak is uitneembaar en onder de afdekking van de bagageruimte is nu een flexibel, multifunctioneel en afneembaar opbergcompartiment opgenomen. Dit is geschikt voor kleine en grotere bagagestukken zoals jassen. De passagiers achterin hebben de beschikking over handige, in de rugleuning van de voorstoelen geïntegreerde opbergvakjes voor smartphones. Daarnaast is de leesverlichting achterin ook door de bestuurder in te schakelen. Ook zijn er op diverse plaatsen handige opbergmogelijkheden voor pennen, kaarten en munten. In totaal zijn er 43 Simply Clever-features voor de nieuwe FABIA. 

Een succesverhaal sinds 1999

In 1999 presenteerde ŠKODA de eerste FABIA. Het compacte model werd direct populair door zijn ruime interieur, hoge veiligheidsniveau en de combinatie van een complete uitrusting en een betaalbare prijs. In 22 jaar tijd heeft ŠKODA maar liefst 4,5 miljoen FABIA’s geproduceerd. De eerste generatie FABIA werd gemaakt tussen 1999 en 2007, de tweede van 2007-2014 en de derde generatie sinds 2014. De vierde generatie FABIA wordt dit najaar op de Nederlandse markt verwacht.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

Lees hier het volledige artikel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik eerlijk gezegd nogal bizar vind, is dat volgens een vergelijkbaar topic bij de buren de combi versie voorlopig nog niet vernieuwd wordt, maar tegelijkertijd zou de reden van de snelle vernieuwing de kosten van het handhaven van het oude PQ26 platform alleen voor de Fabia zijn. Door alleen de hatchback te vernieuwen, moet je dus het oude platform handhaven tot 2023 alleen voor de Fabia combi, dat lijkt me nog duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Cordoba zei:

Door alleen de hatchback te vernieuwen, moet je dus het oude platform handhaven tot 2023 alleen voor de Fabia combi, dat lijkt me nog duurder.

Offffff na 2023 is er geen combi meer te bestellen........... dat kan ook nog een optie zijn..
Mijn inziens een grote fout, want in dit segment is alleen Skoda er nog met een Combi uitvoering.
En zit daar ook nog eens een groot deel van de verkoop in ...

Maar zal mij benieuwen wat de nieuwe Fabia in de prijslijsten gaat doen.
Word in iedergeval de handbak met 95Pk en een afspraak met VAG Techniek dan weer....

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Vanaf modeljaar 2023 zou je dan juist wel weer de combi kunnen bestellen, en dan straks een jaar lang niet. Het zou kunnen dat men in het ivoren VW-kasteel heeft bedacht, dat als er geen concurrent is in het B-segment met een combi, dat er dan ook geen mensen naar de concurrent gaan, 😒 maar misschien dat net als destijds bij de overgang van de O1 naar de O2 de oude generatie langer als combi leverbaar blijft, naast de nieuwe generatie als HB.

Wolfsburg-logo.thumb.jpg.775d63d8f32166f42016298402439bc3.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Cordoba zei:

bij de overgang van de O1 naar de O2 de oude generatie langer als combi leverbaar blijft

Maar toen waren beide combi's leverbaar en was het prijsverschil voor velen zakelijke rijders de doorslag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, er is een periode geweest dat de O2 alleen als hatchback leverbaar was, en dat je bij een combi de O1 kreeg (ik dacht 2005-2006, zoiets). Kijk maar eens als je een vroege O2 HB ziet op bijv. gaspedaal.nl, voor hetzelfde jaar vind je geen enkele O2 combi, wel een O2 HB, of een O1 combi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Behalve als je EdK heet
Die stapt weer rustig van een Yeti terug naar een Fabia.
En de Kamiq is hier al stukken duurder dan de Yeti was !
Dus die valt voor mij ook al af, of men moet wel met een heel mooie aanbieding komen..

24K kost die hier kaal

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben niet zo tuk op die suv typetjes. Mijn schoonouders en ouders hebben beide een tiguan. Al meermaals mee gereden en ook iets langere ritten . Kan echt niet wennen aan dat hoog zitten. Zit liever lager. 
 

fabia combi is ook een topwagen. Vorig jaar nog 1 verkocht. Ruimte zat, handig , niet lomp groot, financieel aantrekkelijk...

dat ze eigenlijk bij vw nooit (bij de laatste generaties) een polo variant gemaakt hebben ... toch onbegrijpelijk. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoog rijden altijd al gewend geweest.
Motorfiets ruime 20 jaar is al hoog zitten en overal overheen kijken
En bedrijfswagens op Polo na die ik 2 jaar heb gehad altijd hoog gezeten
En nu met de Fabia prive na RR en Yeti toch weer lager gegaan.
maar toch mis ik dat wat hogere instap soms wel , maar om daar zoveel extra euries in te investeren vind ikniet nodig

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds de MX5 is alles wat zelfs lager is dan gemiddeld al hoog voor mij. 🤣

De MX5 was bijna letterlijk op het wegdek zitten. Dan was de C zoals een gewone wagen vs suv.

maja nu suv-s enorm in opmars zijn verlies je toch dat “overzicht”. Als diegene voor jou , naast jou, schuins voor jou een sub is , kijk je ook gewoon om een wagen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
 Delen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.

Disclaimer: Skoda Forum Europe is not an official SKODA site and is not affiliated to SKODA in any way. Visit the Official SKODA Website. Skoda Forum Europe are not directly responsible for information which maybe posted in this forum. All content is viewed and used at your own risk. We do not warrant the accuracy or reliability of any of the information. The views expressed herein are those of the individual contributors and not necessarily those of Skoda Forum Europe or SKODA. All trademarks and copyrights remain property of their respective owners. © Skoda Forum Europe